タイトル 神話シアター:オオクニヌシ神話

  • 島根県
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2021年
地域協議会名:
島根県立古代出雲歴史博物館

Myths of Ōkuninushi


This film presents several episodes from the life of Ōkuninushi no Kami, a deity associated with nation building and en-musubi (“tying of bonds between people”). The concept of en-musubi comprises not only the relationships between couples, neighbors, and coworkers, but also the success of farmer’s harvests and other positive outcomes in people’s daily lives. Ōkuninushi is the main deity worshipped at Izumo Grand Shrine.


The Kojiki (Record of Ancient Matters, 712 CE) contains the earliest stories featuring Ōkuninushi, who as a youth was called Ōnamuchi. The film begins with him traveling to Inaba (now eastern Tottori Prefecture) with his many brothers to compete for the hand of a maiden named Yakami-hime. Along the road, the group passes a rabbit writhing in agony after its skin has been flayed. Ōnamuchi is the only one of the brothers to stop and instruct the rabbit in the proper way to treat its wounds. This act of kindness wins him the heart of Yakami-hime, who rejects the proposals of his brothers. Angered by Yakami-hime’s rejection, Ōnamuchi’s brothers begin plotting to kill him. They succeed in crushing and incinerating him with a red-hot boulder, but two goddesses of healing descend from heaven and apply a magical balm that restores Ōnamuchi to life. He then escapes to the land of Ki (now Wakayama Prefecture) and from there to Nenokuni to seek assistance from his ancestor, Susanoo no Mikoto.


On the way, Ōnamuchi meets Susanoo’s daughter, Suseri-hime, and the pair quickly fall in love. However, Susanoo is reluctant to help Ōnamuchi and subjects him to a series of four arduous trials. With Suseri-hime’s help, he completes them all. Then, when Susanoo falls asleep, Ōnamuchi elopes with Suseri-hime. Susanoo wakes, but is unable to catch up to them, and gives the couple his blessing. He shouts at their retreating backs, giving Ōnamuchi the name of Ōkuninushi (“Great Lord of the Land”), and tells him to rule well.


Returning to Izumo, Ōkuninushi forces his brothers to submit to him, then works to build a prosperous nation. The sun goddess Amaterasu Ōmikami, observing the state of the terrestrial realm, sends a series of messengers to convince Ōkuninushi to cede control to her descendants. After consultations with his sons, Ōkuninushi agrees on the condition that a magnificent shrine be built in his honor. This is said to be the origin of Izumo Grand Shrine.


大國主神話


這部短片介紹了大國主神的幾個生平片段。大國主神是出雲大社的主祭神,也是建國與結緣(締結人際關係)之神。所謂「結緣」,並不僅限於夫妻、鄰居、同事等人際關係,還包括比如為農民帶來豐收等等,讓人們的日常生活和美好成果結下「緣份」。

編撰於西元712年的《古事記》中收錄了有關大國主的早期傳說,據說他年輕時被稱為「大己貴」。短片從他和眾多兄弟一同前往因幡國(今鳥取縣東部),爭相求娶一位名叫「八上比賣」的少女開始。途中,他們遇到一隻遭受剝皮之苦的兔子,眾兄弟中只有大己貴停下來,告訴兔子該如何治療傷口。少女始終拒絕兄弟們的求婚,但大己貴的這份善意的舉動贏得了八上比賣的心。然而,遭到拒絕的兄弟們惱羞成怒,合謀要殺死大己貴。他們用一塊燒紅的巨大圓石壓傷並燒死了大己貴。就在這時,兩位醫藥女神從天而降,用一種神奇的香膏令大己貴起死回生。他逃到紀國(今和歌山縣),又從那裡轉道前往根之國(神話中的異界),尋求祖先須佐之男命的幫助。

行至半途,大己貴遇到了須佐之男命的女兒須勢理比賣,倆人很快墜入愛河。可須佐之男命不願幫助大己貴,提出了四項艱難的試煉考驗他。在須勢理比賣的幫助下,大己貴完成了全部任務。然後,趁須佐之男命睡著時,大己貴與須勢理比賣私奔了。須佐之男命醒來後已經追趕不及,只得將祝福賜予這對愛侶。他朝著倆人遠去的背影大聲呼喊,為大己貴賜名「大國主」,告訴他要好好統治這片土地。

回到出雲後,大國主強勢收服了自己的兄弟,隨後建立起一個繁榮的國家。太陽女神(天照大御神)一直關注著地上的情形,見此便派遣使者們,勸說大國主將地上的統治權讓給她的子孫。大國主在與自己的兒子們商議過後,同意了天照大御神的提議,但要求建造一座輝煌宏大的神社供奉他。傳說,這就是出雲大社的起源。

大国主神话


这部短片介绍了大国主神的几个生平片段。大国主神是出云大社的主祭神,也是建国与结缘(缔结人际关系)之神。所谓“结缘”,并不仅限于夫妻、邻里、同事间的人际关系,还包括期盼与农业丰收等日常生活美好愿景结下“缘分”。

编撰于公元712年的《古事记》中收录了有关大国主的早期传说,他年轻时被称为“大己贵”。短片从他和众多兄弟一同前往因幡国(今鸟取县东部),争相求娶一位名叫“八上比卖”的少女开始。途中,他们遇到一只遭受剥皮之苦的兔子,众兄弟中只有大己贵停下来,告诉兔子该如何治疗伤口。少女始终拒绝兄弟们的求婚,但大己贵的这份善意的举动赢得了八上比卖的心。然而,遭到拒绝的兄弟们恼羞成怒,合谋要杀死大己贵。他们用一块烧红的巨大圆石将他压伤并烧死。就在这时,两位医药女神从天而降,用一种神奇的香膏令大己贵起死回生。他逃到纪国(今和歌山县),又从那里转道前往根之国(神话中的异界),寻求祖先须佐之男命的帮助。

行至半途,大己贵遇到了须佐之男命的女儿须势理比卖,俩人很快坠入爱河。可须佐之男命不愿帮助大己贵,提出了四项艰难的试炼考验他。在须势理比卖的帮助下,大己贵完成了全部任务。然后,趁须佐之男命睡着时,大己贵与须势理比卖私奔了。须佐之男命醒来后已经追之不及,只得将祝福赐予这对爱侣。他朝着俩人远去的背影大声呼喊,为大己贵赐名“大国主”,告诉他要好好统治这片土地。

回到出云后,大国主强势收服了自己的兄弟,随后建立起一个繁荣的国家。太阳女神(天照大神)一直关注着地上的情形,见此便派出一系列信使,劝说大国主将地上的统治权让给她的子孙。大国主在与自己的儿子们商议过后,同意了天照大神的提议,但要求建造一座辉煌宏大的神社来供奉他。传说,这就是出云大社的起源。

オオクニヌシ神話


このシアターは、国造りと縁結び(人と人の絆)の神で、オオクニヌシノカミの生涯から、いくつかのエピソードを紹介します。縁結びの概念は、夫婦や隣人、同僚との関係だけでなく、農家の収穫の成功など、人々の日常生活における良い結果も含んでいます。オオクニヌシは、出雲大社の主祭神です。


古事記(712年)には、若いころにオオナムチと呼ばれていたオクニヌシが登場する、最初の物語が記されています。シアターは、ヤカミヒメという名の乙女と結婚しようと、オオナムチが大勢の兄とともに因幡(現在の鳥取県東部)に旅するところから始まります。その道中で、皮を剥がされて苦しそうにしているウサギを見かけました。オオナムチは兄弟の中でただ一人立ち止まり、ウサギに傷の治し方を教えました。この優しさは、兄たちの申し出を拒否するヤカミヒメの心をつかみました。ヤカミヒメの拒絶に腹を立てたオオナムチの兄たちは、オオナムチを殺そうと企み、真っ赤な巨石でオオナムチを砕き、焼いて灰にすることに成功しましたが、2人の癒しの女神が天から降りてきて、魔法の薬を塗ってオオナムチを生き返らせました。その後、オオナムチは紀国(現在の和歌山県)に逃げ込み、そこから根の国に向かい、彼の祖先であるスサノヲに助けを求めました。


その途中、オオナムチはスサノヲの娘・スセリヒメと出会い、二人はすぐに恋に落ちました。しかし、スサノヲはオオナムチを助けようとはせず、4つの苦しい試練を課します。スセリヒメの助けを借りて、オオナムチはそれら全てを成し遂げました。そして、スサノヲが眠りについたとき、オオナムチはスセリヒメと駆け落ちしました。スサノヲは目を覚ましますが、二人に追いつくことができず、二人を祝福します。去っていく二人の背中に向かって大声で叫び、オオナムチにオオクニヌシの名を与えて、しっかりと治めるようにと言いました。


出雲に戻ったオオクニヌシは、兄たちを服従させて国づくりに努めました。太陽の女神、アマテラスオオミカミは地上界の様子を見て、オオクニヌシに子孫への支配権を譲るように説得する使者を次々と送ります。オオクニヌシは子の神と相談したうえで、自分の名誉のために立派な社殿を建てることを条件に承諾しました。これが出雲大社の起源だと言われています。


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