タイトル 豊田市美術館 / 高橋節郎記念館

  • 愛知県
ジャンル:
史跡・城跡 建造物・施設
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2021年
地域協議会名:
一般社団法人ツーリズムとよた

Toyota Municipal Museum of Art: Takahashi Setsuro Gallery


Works by lacquer artist Takahashi Setsuro (1914–2007) are on display in this gallery that sits across the sculpture terrace from the main Toyota Municipal Museum of Art building. It was designed by Taniguchi Yoshio (b. 1937), as was the museum’s main building and the Dojien Teahouse. Most of the works on permanent display were donated to the city by Takahashi himself after he held a solo exhibition in Toyota in 1984.


Takahashi is best known for his innovative work with black urushi lacquer. This lacquer has traditionally been used in the fine and decorative arts as a finish for wooden objects, and occasionally as a medium to paint with. However, many of Takahashi’s works involve coating a surface in black lacquer, carving patterns into it, adding more lacquer to the grooves, then filling them with gold leaf or powdered gold. Takahashi used these traditional craft techniques to create modern artistic works. His works are inspired by ancient cave paintings and clay figurines and feature ethereal, sometimes ghostly, patterns and shapes on a stark black background.


Many of Takahashi’s works are on traditional folding screens and canvases. He also created wooden sculptures coated in lacquer, ink paintings, and he decorated everyday objects such as musical instruments and vases. The gallery is dark and quiet, allowing the golden patterns of the artworks to stand out. There is a lounge facing the garden and an area for special workshops.


豐田市美術館:高橋節郎館


這間畫廊位於豐田市美術館主建築的雕塑平台對面,專門用來陳列漆畫家高橋節郎(1914-2007)的作品。與美術館主館及童子苑茶室一樣,它的設計師也是谷口吉生(1937- )。常設展的大部分作品都是高橋節郎本人於1984年在豐田市辦完個展後捐贈的。

高橋節郎以對黑色生漆(漆樹漆,即中國大漆)的創新性運用聞名於世。黑漆傳統上多用作木器表面的裝飾性髹飾,有時也被當做繪畫顏料。而高橋節郎的眾多作品卻以黑漆為底刻出圖案,然後在刻痕上再次塗漆,最後填以金箔或金粉製成。如此,高橋節郎巧妙運用傳統工藝技巧創作出了現代藝術作品。受古代洞穴岩畫和泥塑作品啟發,他的作品以素黑背景、以及空靈的,有時甚至鬼魅般的圖樣和形狀為特色。

高橋節郎的許多作品都描繪在傳統屏風和畫布上,此外他還創作了髹漆木雕、水墨畫,以及樂器、花瓶等日用品上的裝飾作品。畫廊安靜而晦暗,令藝術品上的金色圖樣熠熠生輝。館中還設有面朝庭園的休息區以及舉辦工作坊的專用空間。

丰田市美术馆:高桥节郎馆


这间画廊位于丰田市美术馆主建筑的雕塑平台对面,专门用来陈列漆画家高桥节郎(1914-2007)的作品。与美术馆主馆及童子苑茶室一样,它的设计师也是谷口吉生(1937- )。常设展的大部分作品都是高桥节郎本人于1984年在丰田市办完个展后捐赠的。

高桥节郎以对黑色生漆(漆树漆,即中国大漆)的创新性运用闻名于世。黑漆传统上多用作木器表面的装饰性髹饰,有时也被当做绘画颜料。但高桥节郎的大部分作品都是在黑漆上雕刻图案,然后在刻痕上再次涂漆,最后填上金箔或金粉后完成。高桥节郎就是这样巧妙运用传统工艺技巧创作出现代艺术作品。受古代洞穴岩画和泥塑作品启发,其作品以纯黑背景以及空灵的、有时甚至鬼魅般的图样和形状为特色。

高桥节郎的许多作品都描绘在传统屏风和画布上,此外他还创作了髹漆木雕、水墨画,以及乐器、花瓶等日用品上的装饰作品。画廊安静而晦暗,令艺术品上的金色图样熠熠生辉。馆中还设有面朝庭园的休息区以及举办工作坊的专用空间。

豊田市美術館:高橋節郎記念館


漆芸家の高橋節郎(1914-2007年)の作品を紹介する高橋節郎記念館は、豊田市美術館の本館と彫刻テラスを挟んで向かい合っている。本館や童子苑の茶室と同様に、谷口吉生(1937年生まれ)が設計した建物である。常設展示されている作品のほとんどは、1984年に豊田市で個展を開催した後、高橋氏自身が市に寄贈したもの。


高橋氏は、黒漆を使った革新的な作品で知られている。黒漆は、伝統的に美術や装飾芸術の分野で、木製品の仕上げや、時には絵の具としても使われてきた。しかし、高橋の作品の多くは、黒漆を塗った上に文様を彫り、その溝にさらに漆を塗り、その上に金箔や粉末の金を埋めている。高橋は、こうした伝統工芸の技術を用いて、現代的な芸術作品を制作した。その作品は、古代の洞窟画や土偶にヒントを得て、真っ黒な背景に幽玄な模様や形が描かれている。


高橋氏の作品の多くは、伝統的な屏風やカンヴァスに描かれているが、漆でコーティングされた木製の彫刻、水墨画、楽器や花瓶などの日用品に装飾を施した作品も制作している。ギャラリー内は暗くて静かな空間になっており、金色の模様が際立っている。また、庭に面したラウンジがあり、ワークショップが開催できるスペースもある。


再検索