タイトル 百工比照:大名の工芸標本集

  • 石川県
ジャンル:
地域の特産物
媒体利用区分:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
ワード数:
251-500
作成年度:
2022年
地域協議会名:
いしかわ工芸・文化財デジタルコンテンツ推進協議会

The Hyakkō Hishō: A Lord’s Collection of Decorative Craft Samples


The Hyakkō Hishō is a seventeenth-century collection of small articles, swatches, and illustrations representing decorative crafts from across Japan. It was conceived by Maeda Tsunanori (1643–1724), the fifth lord of Kaga domain (now Ishikawa and Toyama Prefectures). The collection comprises eleven boxes—over 2,000 items in total—that exemplify superior craft techniques of the 1600s.


The Collector

Maeda Tsunanori was a meticulous, scholarly man who valued collecting books, documents, and decorative arts and crafts. Like many of his contemporaries, he was strongly influenced by the ideas of Chinese Neo-Confucianist Zhu Xi (1130–1200), who encouraged “investigating things to extend knowledge.” In keeping with this philosophy, Tsunanori believed that closely observing decorative crafts (a form of “knowledge” stemming from human creativity) would give him insight into the fundamental patterns making up the physical world. Tsunanori was unusual in applying this philosophy to decorative arts and crafts, making the Hyakkō Hishō a unique and precious resource.


To form the collection, Tsunanori had artisans make samples for him. He also gathered items from the Maeda family’s residences in Kaga and Edo (now Tokyo). He even purchased items from other domains, and when an owner refused to sell, had copies made or illustrations drawn. Approximately 85 to 90 percent of the collection was gathered by Tsunanori; after his death, his descendants continued to expand it. However, the lack of organization of Box Eleven—thought to have been a temporary “sorting box”—suggests that the collection was never completed or fully catalogued.


Contents

The collection contains samples of maki-e lacquer decoration, metalwork, woodwork, washi paper, leather, and cloth, as well as illustrations of garments, family crests (kamon), and more.


Box One contains, among other things, samples of maki-e. Especially notable are the squares of nashiji nuri-iro, one of the earliest maki-e styles. The style uses a fine gold powder called nashiji (literally, “pear-skin surface”) made of irregularly sized particles. When sprinkled over a lacquered base, the powder creates a texture that resembles the skin of an Asian pear. The nashiji maki-e squares are arranged to show a progression of application techniques and colorings. In this way, the samples would have served as useful teaching tools for artisans as well as a reference for specific designs and styles of maki-e.


Box Two holds many colorful illustrations of martial items, including various campaign jackets (jinbaori) that were worn over armor to protect samurai from wind and rain. Tsunanori likely wanted to collect the jackets themselves, but as they were symbols of rank for their samurai owners, it was impossible for him to acquire them. Instead, Tsunanori had the campaign jackets carefully depicted on paper and stored the illustrations in the Hyakkō Hishō collection.


Many of the boxes contain actual items—not samples—that have seen practical use. Boxes Three and Four contain metal fittings, Boxes Five and Six contain ornamental nail covers, and Box Seven holds intricately designed drawer handles. The remaining boxes contain decorative finials, samples of wood and leather, drawings of drawer knobs and nail covers, blueprints, and items that were never properly organized and stored.


The gold and enameled nail covers in Box Six are particularly splendid. Some are designed to resemble cages containing birds or insects; others show flowers blooming from the cages. The nail covers were interior decorative fixtures in the Maeda family residence in Edo before being added to the Hyakkō Hishō.

百工比照:大名の工芸標本集


百工比照は、17世紀に日本各地の工芸品を表す小物や見本、図版を集めたものである。加賀藩(現石川県、富山県)5代藩主・前田綱紀(1643-1724)の発案によるものである。1600年代の優れた工芸技術を示す11箱、計2,000点余りを収蔵している。


収集家

前田綱紀は几帳面な学者で、書物や文献、工芸品などの収集に努めた。同時代の多くの人と同様、綱紀は中国の新儒学者・朱熹(1130-1200)の「格物致知」という思想に強く影響を受けていた。この思想に基づき、綱紀は装飾工芸(人間の創造性に由来する「知」)をよく観察することで、物理的な世界を構成する基本的なパターンを見出すことができると信じていた。この思想を工芸品に応用したのは綱紀にとって珍しく、「百工比照」は他に類を見ない貴重な資料となった。


このコレクションは、綱紀が職人に見本を作らせたものである。また、加賀や江戸(現在の東京)の前田家の邸宅から収集したものもある。また、他藩のものを購入し、売却を拒否された場合は、複製や挿絵を描いてもらったりもした。コレクションの約85~90%は綱紀が集めたもので、綱紀の死後も子孫よって拡充された。しかし、第11号箱は一時的な「仕分け箱」であったと思われ、整理されていないことから、完全な目録作成には至らなかったと考えられる。


内容

蒔絵、金工、木工、和紙、皮革、布の見本や、衣服、家紋などの図を収録している。


第1号箱には、蒔絵の見本などが収められている。特に注目すべきは、初期の蒔絵様式のひとつである梨子地塗色類の升目である。梨地とは、不規則な大きさの粒子からなる「梨地」と呼ばれる細かい金粉を使用する。漆塗りの下地に粉を蒔くことで、梨の皮のような質感を表現するものである。梨地蒔絵の升目は、塗り方と色調の変遷を示すように配置されている。このように、蒔絵のデザインやスタイルの参考になるとともに、職人の教材としても役立ったであったあろう。


第2号箱には、風雨を防ぐために鎧の上に羽織る陣羽織など、色鮮やかな武具の図版が多数収められている。綱紀は陣羽織そのものを収集したかったのだろうが、陣羽織は武士の身分の象徴でもあり、入手は不可能であった。そこで綱紀は、陣羽織を丁寧に紙に描かせ、その図版を百工比照のコレクションに収めたのである。


箱の中には、見本ではなく、実際に使用されたものが多く含まれている。第3・4号箱は金具、第5・6号箱は装飾用の釘隠し、第7号箱は複雑なデザインの引き出しの取っ手が入っている。残りの箱には、装飾用のフィニアル、木や革のサンプル、引き出しの取っ手や釘隠しの図面、設計図、また、まだきちんと整理・保管されていないものなどが入っている。


特に、第6号箱の金とエナメルの釘隠しは見事である。鳥や昆虫を入れた鳥かごをイメージしたものや、鳥かごから花が咲いているようなデザインのものもある。この釘隠しは、百工比照に収蔵される以前は、江戸の前田家の邸宅にあった室内装飾品である。

再検索