タイトル 本美濃紙 / 紙ができるまで

  • 岐阜県
ジャンル:
地域の特産物
媒体利用区分:
$SETTINGS_DB.mediaClassificationMap.get($item)
ワード数:
250以下
作成年度:
2022年
地域協議会名:
美濃市

Making Mino Washi: The Screening Process 


The washi papermaking process is similar across Japan. In Mino, subtle differences increase the durability of the paper. Washi paper is made with a screening technique called nagashizuki. A mixture of plant fibers, water, and a viscous dispersant is scooped onto a deckle (frame) mounted with a fine bamboo screen. 


Aligning the paper fibers

Three basic actions define nagashizuki. First, the papermaker dips the deckle in the slurry and scoops just enough pulp mixture to cover the surface of the screen, then quickly tips off the excess. This quick scoop-and-tip action, called keshomizu, lays a thin layer of fibers in one direction to form a smooth paper surface.


Intertwining the fibers  

In the next steps known as tateyuri and yokoyuri, the papermaker scoops a larger quantity of the pulp mixture and rocks the frame back and forth to coat the entire screen cause the long kozo fibers to intertwine in several directions. This action is repeated several times until the paper reaches the desired thickness. In most washi-producing regions, this is a back-and-forth action, towards and away from the body. Mino papermakers also rock the mixture from side to side, creating more tear-resistant paper


The final touch  

The final action is haraimizu. Like keshomizu, this is a quick scoop and toss of the pulp mixture, to align the fibers in a single direction and form the outer surface of the paper. As each sheet is screened it is carefully stacked. The stack is pressed overnight to remove excess water before the sheets are separated and dried on boards in the sun.

本美濃紙 / 紙ができるまで


和紙作りの工程は、日本全国で似ています。美濃では、微妙な違いが和紙の耐久性を高めています。和紙は「流し漉き」と呼ばれる漉き技術で作られます。植物繊維、水、そして粘性分散剤の混合物を、目の細かい竹簀の型枠ですくいます。 


紙繊維の調整

流し漉きは3つの基本動作により構成されています。まず、職人が型枠を懸濁液に浸し、ちょうど竹簀表面を覆えるくらいのパルプをすくった後、素早く余剰分を流します。この型枠をすくっては傾ける作業を化粧水と言い、繊維の膜を一方向に薄く敷くことで、滑らかな表面が形成されます。


繊維の絡み合い  

次に、パルプを多めにすくって型枠を前後に揺らし、竹簀全体を覆う縦揺り・横揺りという作業では、長い楮の繊維があらゆる方向に絡み合います。作りたい厚みがでるまで、この動作を数回繰り返します。和紙を作っているほとんどの地域では、この動作を前後方向、つまり身体の方に向かってから離すように往復させて行います。美濃の職人たちは、これを横方向でも行います。こうすることで、より破れにくい和紙ができます。


仕上げ  

最後の作業は、払い水です。化粧水のように、この工程ではパルプを素早くすくっては捨てて、繊維を一方向に揃えて和紙の外表面を形成します。漉いた紙は、一枚ずつ丁寧に重ねていきます。これを一晩圧縮して、余分な水分を絞りだした後、一枚ずつ天日で乾燥させます。

再検索