タイトル 太宰府天満宮仮殿

  • 福岡県
ジャンル:
史跡・城跡 動植物 神社・寺院・教会
媒体利用区分:
パンフレット Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2023年
地域協議会名:
「西の都」日本遺産活性化協議会

Temporary Hall


For three years, Dazaifu Tenmangū Shrine’s main sanctuary will undergo renovations. During this time, the enshrined deity Tenjin will reside in a temporary hall, known as the kariden. Tenjin is the deification of Sugawara Michizane (845–903), who was a leading scholar, poet, and politician of the Heian period (794–1185).


Major shrine restorations necessitate a kariden to give the deity a proper dwelling during repair work to the main sanctuary. Accordingly, many Shinto shrines erect temporary halls, but they are often simple and plainly constructed. Dazaifu Tenmangū’s stunning, modern kariden is thus a rare sight.


The kariden’s designer, award-winning architect Sou Fujimoto, is known for using unorthodox shapes and structures in his work. To create the kariden, he took inspiration from a poignant tale linked to Michizane’s exile. According to this tale, when the emperor banished Michizane to Dazaifu for a crime he did not commit, the scholar’s beloved plum tree missed him so much that it uprooted itself and flew all the way from Kyoto to Dazaifu. It became known as the tobi ume, or “flying plum tree.” In honor of this legend, Fujimoto designed the kariden with a “floating forest” on its roof. Sixty types of plants sprout from it, including plum trees that were selected from the almost 6,000 growing on the shrine grounds. Trees such as plum, cherry, maple, and camphor bloom or change colors throughout the year, creating a forest in constant transformation. Fujimoto also incorporated architectural features of the main sanctuary, such as a curved roof that seems to merge with the surrounding mountains.


While the interior furnishings and fixtures of the main sanctuary are undergoing restoration, the kariden needs new screens, curtains, and other decorative trappings. The shrine brought in fashion designer Maiko Kurogouchi, a frequent participant in Paris Fashion Week, to design some of them. Kurogouchi created a mitobari (the long curtain that demarcates the deity’s sacred space) and two kichō (silk partitions used as decorative furnishings). Kurogouchi decorated her mitobari with a plum blossom pattern, a symbol of Dazaifu Tenmangū. For the kichō, she wove modern synthetic fibers together with traditionally dyed silk threads. The dyeing technique takes its color from plum blossoms and camphor branches collected on the shrine grounds.


These designs, which blend antiquity with the ultra-modern, embody the renowned creative spirit of Michizane—a man famed not only for his poetic prowess but also his forward-thinking administrative policies. The choice of leading designers like Fujimoto and Kurogouchi is, therefore, a tribute both to Tenjin’s role as patron of the arts and to his progressive spirit.


Finished in May 2023, the kariden will stand at its current site for three years until restoration work on the main sanctuary is complete. At that point, the temporary hall will be dismantled, and the trees and greenery adorning it will be transplanted to the shrine grounds to live on into the future.

太宰府天満宮仮殿


太宰府天満宮御本殿の大改修が行われている3年の間、祭神である天神様は特設の仮殿にお鎮まりになる。天神様は、平安時代(794年~1185年)の先端をいく学者であり詩人であり政治家でもあった菅原道真公が神格化されたものである。


御本殿の改修においては、その工事期間における神様のお住まいとして仮殿が必要とされる。そのため多くの神社は一時的な社殿を建てるが、大体の場合それらは簡素で単純な造りとなる。太宰府天満宮の現代的で印象的な仮殿は、それゆえに稀有な存在である。


この仮殿の設計をした藤本壮介氏は受賞歴のある建築家で、型通りではない形状と構造の作品で知られている。仮殿を造るにあたって、彼は道真公の左遷に関する感動的なエピソードから着想を得た。天皇が無実の罪で道真公を大宰府に追放した際、彼の愛した梅が彼の不在を寂しく思い、京都から大宰府へと飛んで移動したというお話である。その梅は「飛梅」として知られるようになった。この伝承にちなんで、藤本氏は仮殿の屋根の上に「森が浮かんでいる」ようなデザインを施した。そこから芽吹く60種類の植物の中には、神社境内に生えている約6,000本の中から選ばれた梅の木も含まれている。ウメ、サクラ、カエデ、クスノキなどの木々は、一年を通して花を咲かせたり、色を変えたりして、常に変化し続ける森を作り出している。藤本氏はまた、周囲の山々に溶け込むように曲線を描く屋根など、御本殿の建築的特徴も取り入れた。


御本殿内部の調度品や備品は修復中だが、仮殿には新しい几帳や御帳などの装飾品が必要とされた。そこで、パリ・ファッション・ウィークにも度々参加しているファッションデザイナーの黒河内真衣子氏にデザインを依頼した。黒河内氏が手がけたのは、神様のいらっしゃる場所と人との空間を仕切る幕「御帳(みとばり)」と、装飾的な調度品として使われる2点の絹の間仕切り「几帳(きちょう)」である。御帳には太宰府天満宮の象徴である梅の花があしらわれている。几帳には、伝統的な染めの絹糸に現代の化学繊維を織り込んだ。染色技法は、境内で採れる梅の花や楠の枝から色をとる形で行われた。 古代と現代が融合したこれらのデザインは、詩的才能だけでなく、先進的な行政政策でも知られた道真公のクリエイティブ・スピリットを体現したものである。また、藤本氏や黒河内氏といった一流のクリエイターを起用したのは、芸術の祭神としての天神様に敬意を表してのことだ。 2023年5月に完成した仮殿は、御本殿の改修が完了するまでの3年間使用される。その時には仮殿は解体され、仮殿を飾る木々や緑は境内の森へ移植され、未来へと生き続けることになる。

再検索