Title Persecution (1587–)

  • Nagasaki
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2018
Associated Tourism Board:
nagasakishitagengokaisetsukyogikai

禁教(1587年~)

日本でのキリシタン弾圧

日本26殉教者の油絵(大浦天主堂蔵) 踏み絵(外海歴史民俗資料館蔵)


伝来した当初、キリスト教は天下統一を果たした豊臣秀吉によって受け入れられていました。しかし、この好意的な態度は長くは続きませんでした。1597年には、26人の日本人と外国人を含むキリシタンたちが捕らえられ、京都から長崎へ連れてこられ、長崎の西坂の丘において磔の刑に処されました。

徳川幕府が発足した直後には、キリスト教への迫害は散発的にしか起こりませんでした。ただし、1614年にキリスト教禁止令が発布され、1629年には踏み絵(キリスト教を信仰していないことを証明するためにキリスト教の聖像画を踏ませる行為)が実施されました。嫌疑のかかったキリスト教徒が踏み絵を拒否した場合、信仰を放棄するまで拷問を受けさせられました。


1637年に、多くのキリシタンを含む37,000人が島原で起こした一揆は、日本におけるキリスト教への最終的な打撃となりました。この一揆の後、徳川幕府はキリスト教を反政府的な宗教だとみなし、これがヨーロッパ人の完全な排斥へとつながりました。しかし、オランダ東インド会社は、貿易のみを目的とすることで、長崎港の小さな島、出島で活動を続けることを許されました。

禁教(1587- )


於日本遭到鎮壓的吉利支丹

油畫《日本26位殉教者》(大浦天主堂收藏) 踏繪(外海歷史民俗資料館收藏)

踏繪(外海歷史民俗資料館)


統一日本之後,豐臣秀吉曾一度允許基督教的傳播。然而好景不長,這份善待不久即宣告終結。1597年,26名日本和外國吉利支丹受捕,從京都被押送至長崎,並在長崎的西阪之丘上慘遭磔刑。而這不過只是眾多悲劇中的冰山一角而已。

德川幕府建立後不久,吉利支丹遭受的迫害稍有減緩,僅斷斷續續地零星發生。然而,隨著1614年基督教禁止令的頒佈,「踏繪(一種通過踩踏聖像畫以證明自己並非基督教徒的行為)」開始於1629年實施。疑似基督教徒者一旦拒絕踐踏聖像,就將遭受嚴刑拷問,直至放棄信仰。

1637年,包括眾多吉利支丹在內的37000名農民在島原發起叛亂起義,該事件成為日本史上針對基督教全面鎮壓的導火線。受此影響,德川政權認定基督教是一種反政府的宗教,最終導致歐洲人被徹底逐出日本。唯有以貿易為目的進行活動的荷蘭東印度公司,被特別允許留在長崎港的小島——出島上。

禁教(1587- )


吉利支丹在日本遭到镇压

油画《日本26位殉教者》(大浦天主堂收藏) 踏绘(外海历史民俗资料馆收藏)

踏绘(外海历史民俗资料馆)


丰臣秀吉一统日本后,曾一度应许基督教的传入。然而好景不长,这份善待很快宣告终结。1597年,26名日本和外国吉利支丹惨遭捕获,从京都被押送至长崎,并在长崎的西坂之丘上被处以磔刑。而这不过只是众多悲剧中的冰山一角而已。

德川幕府建立后不久,吉利支丹遭受的迫害稍有减缓,仅断断续续地偶有发生。然而,随着1614年基督教禁令的颁布,“踏绘”(一种通过踩踏圣像画以证明自己并非基督教徒的行为)开始于1629年被相继实施。疑似基督教徒者一旦拒绝践踏圣像,就将遭受严刑拷问,直至放弃信仰。

1637年,包括众多吉利支丹在内的37000名农民在岛原发起叛乱起义,该事件成为日本史上针对基督教全面镇压的导火索。受此影响,德川政权认定基督教是一种反政府的宗教。最终导致欧洲人被彻底逐出日本。唯有以贸易为目的进行活动的荷兰东印度公司,被特许留在长崎港的小岛——出岛上。

Persecution (1587–)

The Expulsion of Christianity from Japan

Painting of the Twenty-Six Martyrs of Japan (Oura Church)

Fumie (Sotome Museum of History and Folklore)


Christianity was initially embraced by Japan’s unifier, Toyotomi Hideyoshi (1537–1598). However, this favorable treatment did not continue for long. For example, in 1597, twenty-six Japanese and foreign Christians were taken from Kyoto and crucified at Nishizaka Hill in Nagasaki.


Under the succeeding Tokugawa shogunate Christian persecutions occurred only sporadically at first. A law forbidding Christianity was decreed in 1614, and the practice of fumi-e (in which suspected Christians were forced to step on Christian icons to show they were non-followers) was implemented in 1629. If a suspected Christian refused to step on the icon, he would be tortured until he renounced his faith.


Christianity in Japan received its final blow in 1637 when 37,000 peasants, including many Christians, started an uprising in Shimabara. The uprising convinced the Tokugawa regime that Christianity was a subversive faith, and the event led to the complete expulsion of all Europeans. However, the Dutch East India Company was allowed to continue to operate from a small island named Dejima in Nagasaki port for trade purposes.

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