Title Father Petitjean

  • Nagasaki
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2018
Associated Tourism Board:
nagasakishitagengokaisetsukyogikai

プチジャン神父

「信徒発見」に立ち会った宣教師

プチジャン神父


フランス人のローマ・カトリック教徒、ベルナール・タデー・プチジャン (1829-1884)は、オータンの神学校で学び、そこで短い間教授として働いたのち、布教活動に参加し、上司からの命令を受け日本へと向かいました。彼は、まず始めに琉球諸島(現在の沖縄)に住み、日本語の勉強をしました。この時代、キリスト教は、日本人には未だに信仰が禁じられていましたが、外国人には17世紀以来初めて、日本で隠さずに信仰を行うことが許され初めていました。プチジャンは1862年に横浜に移り、その翌年、大浦天主堂の建設に携わるため長崎に移りました。1865年に天主堂が完成した数週間後、彼は話で聞いていた、浦上の村から来た隠れキリシタンの末裔に出会うという、喜ばしい驚きに巡り会いました。


長崎の布教活動において、プチジャンは最も重要なメンバーの一員となりました。彼はこの地域に多くの教育施設や協会を設立し、それらの多くは、自分たちで数世紀に渡って信仰を守り続けてきた隠れキリシタン達の再教育に使われました。この再教育や、キリスト教の更なる布教を行うにおいて、印刷の重要性を理解したプチジャンは、この技術に精通した宣教師を探し求めました。このため、彼はド・ロ神父を1868年に日本に呼びました。ベルナール・プチジャンは、1884年に亡くなり、大浦天主堂に埋葬されました。

珀蒂讓神父


於長崎見證「信徒發現」的傳教士

珀蒂讓神父


出身法國的羅馬天主教徒貝爾納·珀蒂讓(1829-1884),早年就讀歐坦的神學院。在那裡曾短暫擔任教授的他,隨後便投入傳教活動,並奉上司之命赴日本。珀蒂讓最初定居琉球群島(現沖繩),潛心學習日語。儘管當時日本仍處於禁止基督信仰的時代,不過自17世紀以來,外國人首次被允許於日本公開進行宗教信仰活動。他於1862年遷至橫濱,並於隔年移居長崎,以參與大浦天主堂的建設。令珀蒂讓喜出望外的是——1865年,就在天主堂竣工的數周後,他終能與屢次聽聞的浦上村潛伏吉利支丹後裔相見。

在長崎的傳教進程中,珀蒂讓晉升為主力成員之一。他在當地設立了眾多教育設施和教會,其中大多被用於對數世紀間獨自堅守信仰的潛伏吉利支丹的再教育。珀蒂讓認識到,基督教的再教育及進一步傳播與印刷技術密不可分,於是他多方尋求精通此技術的傳教士,求賢若渴,最終於1868年覓得多羅神父(1840-1914),並召其遠渡日本。貝爾納·珀蒂讓在1884年離世,葬於大浦天主堂。

珀蒂让神父


于长崎见证“信徒发现”的传教士

珀蒂让神父


罗马天主教徒贝尔纳·珀蒂让(1829-1884)出身法国,早年就读于欧坦的神学院。在那里曾短暂担任教授的他,随后便投入传教活动,并奉上司之命奔赴日本。珀蒂让最初定居于琉球群岛(现冲绳),潜心学习日语。尽管彼时日本仍处于禁止基督信仰的时代,不过自17世纪以来,在日外国人首次被允许公开进行宗教信仰活动。他于1862年迁至横滨,并于次年移居长崎,以参与大浦天主堂的建设。令珀蒂让喜出望外的是——1865年,就在天主堂竣工的数周后,他终得以与屡次听闻的浦上村潜伏吉利支丹后裔相见。

在长崎的传教进程中,珀蒂让晋升为主力要员之一。他在当地设立了众多教育设施和教会,其中大多被用于对数世纪间独自坚守信仰的潜伏吉利支丹的再教育。珀蒂让认识到,基督教的再教育及进一步传播与印刷技术密不可分,于是他多方寻求精通此技术的传教士,求贤若渴,最终于1868年觅得多罗神父(1840-1914),并召其远渡日本。贝尔纳·珀蒂让在1884年离世,葬于大浦天主堂。

Father Petitjean

The Missionary Who Discovered the Hidden Christians in Nagasaki

Father Petitjean


After studying at Autun Seminary and briefly working as a professor there, the French Roman Catholic, Bernard Thaddée Petitjean, (1829–1884) joined the mission and, in 1858, set out for Japan on the orders of his superiors. He initially lived on the Ryukyu islands (present-day Okinawa), where he studied Japanese. In this period, foreigners were gradually being allowed to openly practice their faith in Japan for the first time since the seventeenth century, although the religion was still forbidden for Japanese people. Petitjean moved to Yokohama in 1862 and left for Nagasaki the following year to work on the construction of Oura church. There he was pleasantly surprised when, only a few weeks after the completion of the church in 1865, villagers from Urakami told him they were descendants of the Christians-in-hiding he had heard so much about.


Petitjean became one of the most important members of the Nagasaki mission. He established various education centers and churches in the region, many aimed at re-educating the secret Christians who had been practicing the religion by themselves for centuries. Understanding the importance of print in re-educating and further spreading Christianity, Petitjean sought a missionary well-versed in printing. This led him to Father de Rotz (1840–1914), whom he called to Japan in 1868. Bernard Petitjean died and was buried at Oura Church in 1884.

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