Title Hiroshima City Museum of Contemporary Art

  • Hiroshima
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Fine Arts/Performing Arts/Traditional Crafts Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
The City of Hiroshima

広島市現代美術館


広島市現代美術館(広島MOCA)は、市における現代美術表現の主たる場所であり、日本初の現代美術に特化した公立美術館です。1989年にオープンしたこの美術館は、山の中腹にある比治山公園頂上の緑豊かな場所にある印象的な建物内に位置しています。訪問客は、最先端の芸術だけでなく街の景色も一望でき、楽しめるでしょう。建築家 黒川紀章(1934-2007年)の手によるこの建物のデザインは、文明の進化と博物館自身の開拓者精神を仄かしています。中央の円形構造に向かってスロープを上るにつれて、使用される素材は自然物から人工物へ進化しており、建物は周囲と調和しています。


MOCAのプログラムでは、常設コレクションの作品をテーマにした展示と、国内外のアートの最新動向を探るソロやグループでの展示などの多様な特別展の両方が行われています。コレクションを元にした展示では、アンディ・ウォーホル、杉本博司、イヴ・クラインなど世界的アーティストの作品や、広島の被曝体験にインスパイアされた作品が多く展示されています。常設展示の1つは、MOCAの敷地内にあります:岡本 敦生の「Earth Call Hiroshima(地球電話ー広島)」(1996年)では、訪問客にある電話番号に電話をかけるよう促し、そこから丘の中腹に響き渡る自分の声を聞くことができます。また、世界中のどこからでもその電話番号に電話をかけると、広島の「音」を聞くことができるのです。


廣島市現代美術館


廣島市現代美術館(廣島MOCA)是日本首個專為當代美術設立的公立美術館。這座美術館於1989年開幕,坐落在綠意盎然,地處山丘的比治山公園內,是廣島市展示現代美術的代表性場館。在這裡不僅能欣賞到最前衛的藝術,還可以一飽一覽無遺的街景。這座建築由建築師黑川紀章(1934-2007)擔綱設計,低調地反映出文明的演變與美術館自身的開拓者精神。順著斜坡從地面逐漸往上直至中央的圓形結構,建築材料也隨之從天然材質轉換為人工材質,從而使建築與周圍的環境和諧的融為一體。

在MOCA舉辦的展覽活動,除了館內藏品的常規展覽,也有以探索國內外藝術的最新趨勢為目的的個展和團體展等多樣的特展。以館內藏品為主的展覽中,主要展出安迪·沃荷、杉本博司、伊夫·克萊因等世界級藝術家的作品,以及眾多以廣島原子彈轟炸經歷為主題的作品。岡本敦生於1996年創作的《Earth Call Hiroshima》(地球呼叫廣島)是MOCA場館內的常設展覽之一。訪客可以在此任意撥打某個電話號碼,可以聽到自己的聲音在半山腰回蕩。如果從世界上的任何地方撥打這個電話號碼,就能聽到來自廣島的「聲音」。

广岛市现代美术馆


广岛市现代美术馆(广岛MOCA),是日本首个专为当代美术而设立的公立美术馆。这座美术馆于1989年开业,坐落在绿意盎然的丘陵地带、比治山公园内,是广岛市展示现代美术的代表性场馆。在这里不仅能欣赏到最前沿的艺术,还可眺望美丽街景。这座建筑由建筑师黑川纪章(1934-2007)担纲设计,低调地反映了文明的演变与美术馆自身的开拓者精神。顺着斜坡从地表逐渐往上直至中央处的圆形构造,建筑材料也随之从天然材质转换为人工材质,使建筑与周围的环境和谐融为一体。

MOCA所办展会,除了馆内藏品的常规展览,也有以探索国内外艺术的最新趋势为目的的个展和团展等特别展示,形式多样。以馆内藏品为主的展览中,主要展出安迪·沃霍尔、杉本博司、伊夫·克莱因等世界级艺术家的名作,以及众多以广岛原子弹爆炸经历为主题的作品。冈本敦生于1996年创作的《Earth Call Hiroshima》(地球呼叫广岛)是MOCA馆内的常设展品之一。访客在此拨打某个电话号码后,可以听到自己的声音在山壑间回荡。而如果从世界上的任何地方拨打这个电话号码,就能听到来自广岛的“声音”。

Hiroshima City Museum of Contemporary Art


The Hiroshima City Museum of Contemporary Art (Hiroshima MOCA) is the city’s foremost venue for modern artistic expression, and was Japan’s very first public museum dedicated exclusively to contemporary art. Opened in 1989, it is housed within a striking building located amid lush greenery atop the hillside Hijiyama Park. Visitors are rewarded with not only cutting-edge art but also sweeping views out over the city. The work of architect Kurokawa Kisho (1934–2007), the building’s design is intended to subtly mirror the evolution of civilization and also the museum’s own pioneering spirit; rising up the slope toward the circular central structure, the materials employed progress from natural to artificial, and the building blends harmoniously with its surroundings.


The MOCA’s program is split between themed displays of works from its permanent collection and a diverse lineup of special exhibitions, including both solo and group shows, that explore the latest developments in art both in Japan and overseas. Collection-based exhibitions frequently feature pieces from such world-class artists as Andy Warhol, Sugimoto Hiroshi, and Yves Klein, as well as works inspired by Hiroshima’s atomic experience. One permanent installation is situated on MOCA’s grounds: “Earth Call Hiroshima” (1996), by Okamoto Atsuo, invites visitors to call a telephone number that enables them to hear their own amplified voice echo out over the hillside. In turn, people from anywhere in the world can call the number to hear the “sound” of Hiroshima.


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