Title 【Noh Theater & Masks】

  • Shiga
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Fine Arts/Performing Arts/Traditional Crafts Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Pamphlet
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
ippanshadanhojinomitsurizumubodo
Associated Address:
1-1 Konkicho, Hikone-shi , Shiga

能・第一


能楽堂

能は14世紀以来、いくつかの流派で演じられてきた日本の伝統的な演劇の一つである。主人公のシテ役とワキ役を演じる役者に加えて、能には、地謡と囃子の音楽担当、舞台世話係、および解説と物語の会話を請け負う謡手が存在する。謡手はたいていの場合、声よりも姿勢と動きを通してその感情を伝えるシテの台詞を読む。能役者は通常、特定の人物の本質を表現するために能面を着用する。これにより、表情の範囲が大きく制約される。これらの制約があるため、能役者はその動きによって微妙な感情を想起させることができなければならない。

能は当初屋外で演じられた。その伝統は後の壁に描かれた松の木と舞台上の屋根で表現されている。屋根を支える4本の柱はこの美観を補強し、また、能面を着用しているため舞台のほとんどを見ることができないシテの重要な視覚的目標になっているのである。主舞台である橋がかりにつながる屋根付きの橋は、主舞台での演技以外の旅行や状況を演じるために使用されている。


能面

能面は、能の発展のはじめから根幹にあたる部分であった。能面は役者の顔を覆うものであるが、顔を上下に傾けることで、能面の表情が柔らかくも、固くもなるような方法で彫られている。当初はさまざまな異なる能面が使用されていたが、特定の共通の特徴が徐々に特定の性格や原型にまとめられた。

翁と呼ばれる老爺にのみ使用される面に加えて、能面はさらに、長老(尉)、女、男、鬼神、精霊(霊)などがあり、これらの種類には、多くの関連するサブタイプがある。60種類の一般的な人格は、さらに250以上の様々な人格に細分化できる。博物館のコレクションは能に関するあらゆる分野にわたり、20世紀の最初の数十年に井伊家の15代目、井伊直忠(1881~1947)によって委託または収集された能面も含まれている。


能樂堂與能面


能樂堂(能樂舞台)

能樂是日本傳統戲劇之一,14世紀以來一直由數家流派表演。能樂除了飾演主角的「仕手」和配角侍從以外,還包括樂手、舞台助理以及負責解說和旁白的「地謠」。大多數情況下,主角透過姿勢和動作表現自身情感,台詞則由地謠負責朗誦。能樂演員通常會戴上特定人物角色的“能面(能樂面具)”表演,演員的大部分表情都會被遮住,因此,能樂演員必須用肢體語言表達微妙的情感變化。

能樂最初的表演場地在室外,這項傳統展現在目前室內舞台上方的屋頂和後方牆壁上畫的松樹上。對於主角來說,支撐屋頂的四根柱子是不可或缺的標記,因為所佩戴的能樂面具使得他們幾乎看不見舞台。與主舞台相連、帶有屋頂的橋,用於演繹主場景以外例如旅行等的副線場景。


能面

自能樂誕生到往後的發展,能面始終是一項必須的元素。雖然面具會遮住演員的臉部,但當演員抬頭或者低頭時,面具可呈現出亦柔亦剛的表情。曾經能面樣式各異,種類繁多,但逐漸依據特定角色與原型的特徵趨於一致。

能面除了「翁面」這種供老年男性角色使用的面具外,還包括長老(尉)、女面、男面、鬼神、靈面(怨靈)等主要種類,而這些種類又衍生出許多相關種類,其中共有60種基本類型,並可進一步細分為250多種不同的人格。博物館中的藏品涉及到能樂各種領域,包含20世紀初,井伊家第十五代藩主井伊直忠(1881-1947)幾十年間所購買或蒐集的能面。

能乐堂与能面


能乐堂

能乐是日本传统戏剧之一,14世纪以来一直由数家流派表演。能乐除了饰演主角的“仕手”和配角侍从以外,还包括乐手、舞台助理以及负责解说和旁白的“地谣”。多数场合,主角通过姿势和动作表现自身情感,而台词则由地谣负责朗诵。能乐演员通常会戴特定人物角色的“能面”(能乐面具)表演,面具使演员的表情受到很大限制,因此必须用肢体语言来表达微妙的情感变化。

能乐最初在室外演出。目前室内舞台上方的屋顶和后方墙壁上所画的松树正体现了这一传统。支撑屋顶的四根柱子是不可或缺的舞台标记,因为主角们因佩戴的面具几乎看不见舞台。与主舞台相连、带有屋顶的廊桥用于演绎主舞台剧情外如旅行等状况的副线场景。


能面

自能乐诞生以来,能面就是其发展中必不可少的一部分。面具虽然遮住了演员的脸部,但当演员抬头或者低头时,面具可呈现亦柔亦刚的表情。曾有一段时期,能面式样各异,种类繁多,但逐渐根据特定角色及原型的特征进行了规整统一。

能面除了“翁”这种老年男性角色使用的面具以外,还有长老(尉)、女性、男性、鬼神、精灵(灵魂)等种类,而这些种类又有很多相关的衍生。面具总共有60种基本类型,还可以进一步细分为250多种不同的人格。博物馆的藏品涉及到能乐各种领域,其中包括20世纪初,井伊家第十五代藩主井伊直忠(1881-1947)几十年间购买或收集的能面。

Noh Theater & Masks

Noh Theater

Noh is a form of traditional Japanese theater that has been practiced in one form or another since the fourteenth century. In addition to the actors who portray the main protagonist (shite) and supporting characters, a Noh performance includes musicians, stage attendants, and a chorus that sings the narration and dialogue. The chorus often delivers lines for the shite, who conveys the emotions of his character through posture and movement rather than their own voice. Noh actors also commonly wear masks to indicate a particular character archetype, and these greatly limit their facial expressions. Given these constraints, Noh actors must be able to evoke nuanced emotion through subtle physical movements.

Noh was initially performed outdoors, and that tradition is represented in the roof above the stage and the pine tree painted on the back wall. The four columns supporting the roof also provide vital visual landmarks for the shite, who can see very little of the stage when wearing a mask. The covered bridge leading to the main stage (hashigakari) is used to indicate travel and settings outside the main scene.


Noh Masks

Masks have been a fundamental part of Noh since the beginning of its development. Although the masks cover the actors’ faces, they are carved in such a way that the mask’s expression can be softened or hardened by tilting the face up or down. Initially, a wide variety of different masks were used, but certain common characteristics gradually came to be associated with specific characters and archetypes.

In addition to the masks that are used exclusively for a variation of Noh called okina, Noh masks can be largely grouped into those representing elders (), women (onna), men (otoko), demons (kijin) and spirits (ryō). Within these types are numerous subtypes encompassing some 60 different common characters who can be further expanded into 250 or more different variations. The museum collection of masks spans all genres of Noh and includes items that were commissioned or collected in the first decades of the twentieth century by the fifteenth head of the Ii family, Ii Naotada (1881–1947).


Search