Title Reflecting the Fuji-ko Faith:

  • Yamanashi
Topic(s):
Nature/Ecology World Heritage (Natural or Cultural)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
Fujisan World Cultural Heritage Council

富士講の信仰を映し出す:

富士山周辺にある清めの水場


富士講は富士山自体の参詣の他にも信仰を表現する方法を生み出しました。そのひとつは、18世紀に成立した「八海巡り」という富士山麓にある8湖への巡礼でした。巡礼者たちは富士山に登る前、あるいは登った後にこれらの湖を巡拝し、水行と呼ばれる心身を清めるために身体の一部または全身を水に浸ける儀式を行いました。八海に数えられる湖の構成は時代により、また書物により異なりましたが、どの構成にも富士五湖と明見湖が含まれていました。研究者のほとんどは、富士講の巡礼者たちは、彼らが開祖として仰いだ長谷川角行(1541?–1646)に倣ってこの慣習を始めたと考えています。

また、富士講信者たちは富士山を中心に据えたより広範な日本各地にも水行の場を求めました。これらの水場はもとの「内八海」に対して「外八海」として知られるようになりました。加えて、19世紀には富士山付近のひとつの村に全ての巡礼地がある「忍野八海」が、より簡便な巡拝の選択肢として確立されました。


富士講信仰的體現:


富士山周邊淨身池

在登拜之外,富士講還發展出了其實踐信仰的方式,其中就包括18世紀出現的「八海巡」,這是一段巡迴富士山腳八處水域的朝聖之旅。巡禮信眾在登山前後巡迴諸湖,每到一處都將全身或身體部分浸入水中,行淨化身心的「水行」儀式,受到結合中國龍文化的龍神信仰影響,人們相信這些湖泊都有各自的龍神(龍王)。「八海」在不同時期和文獻裡有不同版本,但富士五湖和明見湖都有出現。

「富士講」信徒也在日本各地尋找其他淨身池,認為其他淨身池同樣承襲著富士山的信仰之力,這樣就有了相對「內八海」的「外八海」,19世紀出現的「忍野八海」全都聚集在山下的一個村莊中,朝聖行程更為緊湊、便捷。

富士讲信仰的体现:


富士山周边的净化水域

在登拜之外,富士讲还发展出了其他实践信仰的方式,其中就包括18世纪出现的“八海巡”,这是一段环行富士山脚八处水域的朝圣之旅。巡礼者在登山前或后巡行诸湖,每到一处都要将全身或部分身体浸入水中,行净化身心的“水行”仪式。受融合了中国龙文化的龙神信仰影响,人们相信,这些湖泊每个都有自己的龙神(龙王)。“八海”在不同时期和资料里有不同版本,但富士五湖和明见湖总是不变的。

“富士讲”信徒也在日本各地寻找其他净化水域,认为它们同样承袭着富士山的信仰之力,这就有了相对“内八海”的“外八海”。出现于19世纪的“忍野八海”全都位于山下的一个村庄里,朝圣行程更加紧凑、便捷。

Reflecting the Fuji-ko Faith:

Waters of Purification around Mt. Fuji


In addition to visiting the peak, Fuji-ko confraternities developed other ways to express their faith. One of these was the Eight-Lake Circuit (Hakkai Meguri), a pilgrimage to eight bodies of water at the base of Mt. Fuji that was established in the eighteenth century. Either before or after climbing the mountain, pilgrims would visit the lakes one by one to perform a rite called suigyo, a partial or full immersion thought to purify body and soul. The lakes considered part of the circuit varied over time and within different texts, but all lists include the Fuji Five Lakes and Lake Asumiko. Most researchers believe that Fuji-ko pilgrims began this practice in imitation of Hasegawa Kakugyo (1541?–1646), whom the Fuji-ko confraternities claimed as their founder.

Fuji-ko adherents also sought other sites for suigyo across Japan more broadly, which they conceived with Mt. Fuji at its spiritual center. These became known as the Outer Eight Lakes (Soto Hakkai) by contrast with the original Inner Eight Lakes (Uchi Hakkai). In addition to these circuits, the Oshino Eight Lakes (Oshino Hakkai) were established in the nineteenth century as a convenient and compact alternative, being entirely located in a single village near the mountain.


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