Title Ouchibara

  • Okinawa
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
ryukyuokokunogusukuoyobikanrenisangun sekaiisantoroku30shunenkinenjigyo jikkoiinkai

御内原


御内原は、主には王族の日々の生活、例えば食事、睡眠、教育、文化訓練、そして娯楽を支えるための居住スペースとして設計されました。女官もここに住み、王族以外の男性が立ち入ることはできませんでした。御内原では、王の葬式やその後継者による継承の儀式など、王族関連の儀式も行われました。御嶽と呼ばれる重要な聖域もこの場所にあり、復元されています。最近再建された2つの大きな建築物は、幸運なことに2019年の火災の被害を免れました。


女性の空間

御内原は、プライベートで家庭的、そして女性が取り仕切る空間として意図されました。これは、正殿やその他の行政や儀式関連の建築物に囲まれてパブリックで政治的、そして男性が取り仕切る空間という特徴のあった格式高い御庭とコントラストをなすものでした。御内原には、王妃や王族の姫たち、それにまだ成人を迎えていなかった王子が住みました。ここでの王族の世話は、伝統的な文化やエチケットを学んだ女官が行いました。一般的に、入ることが許された男性は王と王子たちのみでしたが、王や王子たちも居住スペースは分けられていたので、御内原は女性のみの空間になっていました。御内原で行われた作業の多くは、王族の衣装を織るなど日々のニーズを満たすためのものでしたが、大部分は朝廷のルールをマスターしたり儀式における役割を学ぶなど、文化訓練の一環でした。


段丘にまたがって中庭を備えた地取り

御内原は、正殿から東に下るいくつかの段丘にまたがって作られました。主な居住区は後之御庭と呼ばれた大きな中庭を囲むように配置されました。この中庭の片側には、王妃の個人的な居住空間があった大きな添御殿があり、ここから王妃は御内原の行政を取り仕切りました。添御殿はまだ復元されていません。その横には、世誇殿という大きな邸宅ほどの大きさの居住用の建築物があり、これは通常未婚の王子の寝室として使われました。世誇殿は部分的に、小さな庭を囲む琉球様式の石垣に囲まれていました。しかし、王が亡くなると、この場所では王世子の即位の式典が行われました。世誇殿のすぐ裏側には、金蔵という宝石庫がありました。世誇殿は2019年に再建されました。


後之御庭の反対側の境界には、女官居室がありました。これは居住空間という性格が極めて強く、女官の居住スペースになっていました。約100人の女官が首里城で働いており、ここに住む人も近くに住む人もいました。後者は、首里に邸宅を構えた名家から選ばれ、彼女らは自宅から毎日首里城に通って仕事を行うことができました。女官居室に住んだ女性たちは、首里から遠く離れた農村部出身だったと考えられています。女官居室の裏側には湯屋という大きな浴室があり、ため池から淡水が供給されていました。御内原の主な居住エリアには、御嶽と呼ばれる宗教的な聖域もありました。


寝廟殿

世誇殿の裏側のエリアは、後之御庭と比較して、より細く、より急峻な段状になっており、より儀式的な性格です。東のアザナという櫓のすぐ下で石垣に囲まれた最も高い段は寝廟殿と呼ばれ、首里城の至聖所とみなすことができます。全方向が大きく高い城壁に囲まれ、数百メートル離れた玉陵と同じく、白いサンゴ砂が敷かれています。これは、清浄と敬意の印です。王が亡くなると、その遺体は一時的にここに安置され、葬儀と即位式の一環としてここで儀式が行われました。寝廟殿の正面の門は白銀門と呼ばれています。高い石垣にアーチ型に作られた門で、彫刻が施された石の屋根が被せられています。この門は、王の継承者のみが通ることを許されていました。


御內原


「御內原」主要為居住空間設計,這是王室成員日常生活的地方,吃飯、睡覺、教育、文化培訓、休閒娛樂,都在此進行。女官居住在御內原裡,王室以外的男性不得入內。

此外,各類王室儀典也都在這裡舉辦,包括國王的葬禮、新王的繼位儀式等等。御內原裡曾有的幾處宗教聖地現均已完成修復,這些聖地稱「御嶽」,御嶽信仰出自琉球本土,字面義即為「神聖的地方」,也稱「腰當森」「拜山」。近年剛剛重建的兩處主建築都幸運地逃過了2019年那場火災倖存下來。


女性的領域

御內原的特質是私密性、家庭化和女性化,與擁有正殿和其他理政、儀典建築的御庭剛好相反。後者是正式的官方場所,公共、政治化和男性化是它的特徵。

作爲王室家眷的居所,這裡住著后妃、公主和未成年的王子,陪伴他們的則是熟習傳統文化與禮儀的宮廷貴婦。原則上,能夠進入這一區域的男性只有國王和王子,但就連他們也並不住在這裡,所以御內原是女人的專屬王國。

御內原裡的活動通常圍繞著日常生活展開,例如,織造王室服飾。但相當一部分致力於教化培養,包括熟習宮廷禮儀、學習儀典的作用和意義等。


階梯式的佈局和庭院結構

御內原的地形就像梯田一樣,自正殿向東一路上行,跨越了好幾級「台階」。主要的生活區域環繞在一座被稱為「後之御庭」的大庭院周圍。庭院一側的高大建築名叫「世添御殿」,是王后的私人寢殿,也是她處理後宮事務的主要場所。目前這棟建築尚未修復。

緊鄰世添御殿的「世誇殿」,面積相當於一所大宅,內有一座帶部分琉球式石圍牆的小花園。正後方有一個名叫「金藏」的珠寶庫。世誇殿通常給未出嫁的公主居住,但若是遇到先王去世新王登基,這裡就是舉辦繼位儀式的地方,世誇殿已在2019年完成重建。

後之御庭的另一側是「女官居室」,有著明顯的生活區氣息,「女官」即女性宮廷侍從,這裡就是她們的居所。通常,城堡內常設女官近百人,但其中只有一部分居住在這裡,其他女官都住在城外不遠處。後者大都出自高門大戶人家,原本在首里地區就有住宅,因此可以每日出入,履行職務。住在女官殿的女侍則通常是來自首里以外的偏遠鄉村地區。女官殿後有一個大浴室(也稱「湯屋」)和一個供應淡水的蓄水池。

御內原的主要生活區內也有幾處「御嶽」。


寢廟殿

世誇殿背後,有一個相對窄小,坡度更大的空間,比起「後之御庭」來,這裡儀式意味更濃。「寢廟殿」就位於這裡最高也是最內側的平頂台地,其上方則是被稱為「東台」的櫓(瞭望塔/台)。這裡被認為是首里城內的隱秘聖所。寢廟殿四周環繞著高大的城牆,和幾百公尺外的「玉陵」一樣鋪著白色的珊瑚礁碎石,象徵清淨無垢,也表示尊崇敬意。這是國王去世後暫時停靈的地方,葬禮和繼位大典的部分儀式也在這裡舉行。寢廟殿的正門叫「白銀門」,是開在高大石牆上的拱頂門洞,上覆石雕屋頂,僅供王位繼承人通行。

御内原


“御内原”主要为居住空间设计。这里是王室成员日常生活的地方,吃饭、睡觉、教育、文化培训、休闲娱乐,全在此进行。御内原里居住女官,王室以外的男性不得入内。

此外,各类王室仪典也都在这里举办,包括国王的葬礼、新王的继位仪式等等。御内原里原有的几处宗教圣地现均已完成修复,这些圣地称“御岳”,出自琉球本土的御岳信仰,字面义即为“神圣的地方”,也称“腰当森”、“拜山”。近年刚刚重建的两处主建筑都幸运地逃过了2019年那场火灾,保全了下来。


女性的领域

御内原的特征在于私密、家庭和女性化,与拥有正殿和其他理政、仪典建筑的“御庭”刚好相反,御庭是正式的官方场所,公共、政治化和男性化是它的特点。

这处王室家眷的居所,住着后妃、公主和未成年的王子,陪伴他们的则是熟习传统文化与礼仪的宫廷贵妇。原则上,能够进入这一区域的男性只有国王和王子,但就连他们也并不住在这里,所以御内原是女人的专属领域。

御内原内多是日常生活活动,例如,织造王室服饰。但一部分还是致力于教化培养,包括熟习宫廷礼仪、仪典的作用和意义等。


阶梯式的布局和庭院结构

御内原的地形就像梯田一样,自正殿向东一路上行,跨越了好几级“台阶”。主要的生活区域环绕在一座被称为“后之御庭”的大庭院周围。庭院一侧的高大建筑名叫“世添御殿”,这是王后的私人寝殿,也是她处理后宫事务的主要场所。这处建筑目前尚未修复。

紧邻世添御殿的“世夸殿”,面积相当于一所大宅,内有一座带部分琉球式石围墙的小花园,正后方有一个名叫“金藏”的珠宝库。世夸殿通常供未出嫁的公主居住,但若是遇到先王去世,新王登基,这里就是举办继位仪式的地方。世夸殿已在2019年完成重建。

后之御庭的另一侧是“女官居室”,有着明显的生活区气息。“女官”即女性宫廷侍从,这里便是她们的居所。通常,城堡内常设女官近百人,但其中只有一部分居住在这里,其他女官都住在城外不远处。后者大都出自高门大户人家,原本在首里地区就有住宅,因此可以每日出入,履行职务。住在女官殿的女侍则通常都被认为是来自首里以外的偏远乡村地区。女官殿后有一个大浴室(也称“汤屋”)和一个供应淡水的蓄水池。

御内原的主要生活区内也有几处“御岳”。


寝庙殿

世夸殿背后,有一个相对窄小、坡度更大的空间,比起“后之御庭”来,这里的仪典色彩更浓。“寝庙殿”就位于这里最里侧、最高的平顶台地,它的上方则是被称为“东台”的橹(瞭望塔/台)。这里被视为首里城内的隐秘圣所。寝庙殿四周环绕着高大的城墙,和几百米开外的“玉陵”一样铺着白色的珊瑚礁碎石,象征清净无垢,也表示尊崇敬意。这是国王去世后暂时停灵的地方,葬礼和继位大典的部分仪式也在这里举行。寝庙殿的正门叫“白银门”,是一个开在高大石墙上的拱顶门洞,上覆石雕屋顶,只有王位继承人才能通行。

Ouchibara


The Ouchibara (inner field) was largely designed as residential space to support the daily lives of the royal family, including eating, sleeping, education, cultural training, and leisure. Female court attendants resided here, though access was forbidden to males outside the royal family. The Ouchibara also accommodated ceremonies connected with the royal family, such as funerals for kings and rites of succession for their offspring. Important sanctuaries called utaki were located on the site and have been restored. Two major buildings that were recently reconstructed fortunately escaped damage from the fire in 2019.


Women’s Realm

The Ouchibara was intended to be private, domestic, and female in character. This was in contrast to the formal Una courtyard, which was bounded by the Seiden and other administrative and ceremonial buildings and could be characterized as public, political, and male. The queen and royal princesses lived in the Ouchibara, as did princes who had not yet come of age. The royal family was attended here by ladies of the court who had studied traditional culture and etiquette. As a general rule, the king and princes were the only males allowed to enter, but their living areas were set apart, and the Ouchibara was reserved as a realm of women. Although much of the activity in the Ouchibara was centered on daily needs, including weaving royal garments, a large part was devoted to cultural training, such as mastering court protocol, and studying ceremonial roles.


Layout with Terraces and Courtyards

The Ouchibara extended over several terraces that ascended eastward from the Seiden. The main living spaces surrounded a large courtyard called the Kushi no Una. To one side of the courtyard was the Yosoeden, a large building that housed the queen’s personal living quarters and was the center of administration for the Ouchibara under her oversight. This structure has not yet been restored. Next to it was the Yohokoriden, a residential structure the size of a large house, which usually served as the sleeping chambers for unmarried princesses and was partly surrounded by Ryukyuan-style stone walls enclosing small gardens. Upon the death of a king, however, this was where the accession ceremonies for the crown prince were held. A storehouse for jewels, called a kanegura, was located directly behind the building. The Yohokoriden was reconstructed in 2019.


The Kushi no Una courtyard was bounded on the other side by the Nyokan Kyoshitsu. Strongly residential in character, this was the living quarters for female court attendants, known as nyokan. Approximately 100 nyokan served at the castle, including those who lived there and others who lived nearby. The latter were chosen from prominent families who had residences in Shuri, allowing them to travel to the castle daily to perform their duties. It is believed that the women who lived at the Nyokan Kyoshitsu came from rural areas far from Shuri. A large bath, or yuya, was located behind the Nyokan Kyoshitsu, and a reservoir provided fresh water. The main residential area of Ouchibara also contained religious sanctuaries called utaki.


Shinbyoden

The area behind the Yohokoriden is narrower, more steeply terraced, and more ceremonial in character than the Kushi no Una courtyard. The innermost and highest enclosed terrace immediately beneath the Agari no Azana lookout tower is known as the Shinbyoden, and can be considered the inner sanctum of Shuri Castle. It is surrounded by tall, massive castle walls on all sides, and like the Tamaudun Royal Mausoleum a few hundred meters away, it is paved with white coral gravel as a sign of purity and mark of respect. Kings were temporarily laid to rest here upon their deaths, and ceremonies were performed here as part of funerary and succession rites. The main gate to the Shinbyoden is called the Hakuginmon (Silver Gate), and is an arched opening in the high stone wall surmounted by a roof of carved stone. Only the king’s successor was allowed to pass through this gate.


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