Title The Main Tea House

  • Shizuoka
Topic(s):
Nature/Ecology Castles/Palaces
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
Hamanako Garden Tourism Promotion Conference

主棟・茶室について


松韻亭の設計は、谷口吉生さんが手がけました。西洋では2004年に再オープンしたニューヨーク近代美術館(新館)の設計で最も知られている建築家です。利用予約ができる2部屋の畳敷きの広い和室(広間)のほか、予約なしで訪れる人々や茶道教室向けに、椅子とテーブルのあるスペース、畳敷きのスペースを備えた部屋も設けられています。


入口へは、屋根のついた木の門を通ったあと、池の向こうの石段へと続く幅の広い道に沿って行きます。石段の先は主棟に通じる石畳になっています。駐車場に通じているもうひとつの入口は外壁にある小さな木戸をくぐります。低い木戸なので来訪者は頭を低くしてくぐらなければなりません。これは伝統的な茶室の低い入口(にじり口)を模倣しており、茶席に集う者は皆平等と考えられていることの表れです。玄関まで曲がりくねった道を通っていくので、玄関に着くまでの間に思索し、外界のストレスを解放する時間ができます。


主棟・松韻亭に入ると、大きなガラス張りの障子越しに庭園を眺めることができます。広間を予約してある来訪者は2部屋の畳敷きの和室(広間)の前にある縁側に入ることもできます。主棟では壁と天井に国産のスギ材やクリ材を精巧に加工した部材を使っており、自然光の入る室内は、庭園と調和しています。谷口さんが松韻亭に込めたミニマリストの概念は、茶道の簡素な美意識を引き立てています。


主樓茶室


松韻亭由日本建築師谷口吉生(1937- )設計,2004年他為紐約現代藝術博物館(MoMA)設計新館,在西方享有很高的知名度。除了需預約的兩個大型日式榻榻米房間之外,主樓還有一處開放的區域設置了附有桌椅的「立禮席」和榻榻米坐席供未預約的客人和學習茶道的客人使用。

正門是一扇帶屋頂的木門,門後有寬敞小道經池塘通往一處石階,石階向上就是通往主樓的石板路,從停車場進來還另有一個入口,是一扇開在外牆上的小門,需要低頭才能進入。這是模擬了傳統茶室的低入口,體現平等、謙卑的茶道精神,通往主樓入口的道路蜿蜒曲折,人們可以在行走中反思人生,將壓力拋諸腦後。

進入主樓後,透過大型玻璃拉門就能直接看到日式庭園,預約了大榻榻米房間的客人還可以進入房間後面的簷廊。主樓的牆壁和天花板都採用優質的日本杉和栗木板製成,引入自然光線讓室內和庭園交匯融合,谷口先生的極簡設計風格更進一步體現了茶道的簡約美學。

主楼茶室


松韵亭由日本建筑师谷口吉生(1937- )设计。2004年,他为纽约现代艺术博物馆(MoMA)设计新馆,在西方享有很高的知名度。除了需预约的两个大型日式榻榻米房间之外,主楼还有一个开放的区域,设置了带桌椅的“立礼席”和榻榻米坐席,供未预约的客人和学习茶道的客人使用。

正门是一扇带屋顶的木门,门后有宽敞小道经池塘通往一处石阶,石阶上就是通往主楼的石板路。从停车场进来另有一个入口,是一扇开在外墙上的小门,需要低头才能进入。这是模拟了传统茶室的低入口,体现平等、谦卑的茶道精神,茶道之中,人人平等。通往主楼入口的道路蜿蜒曲折,人们可以在行走中反思人生,将压力抛诸脑后。

进入主楼后,透过大型玻璃移门就能直接看到日式庭园。预订了大榻榻米房间的客人还可以进入房间后面的檐廊。主楼的墙壁和天花板都采用优质的日本杉和栗木板制成,引入自然光线,使室内和庭园交汇融合。谷口先生的极简设计风格更进一步体现了茶道的简约美学。

The Main Tea House


Shointei was designed by Taniguchi Yoshio, an architect best known in the West for his 2004 redesign of the Museum of Modern Art in New York City. In addition to two large straw tatami mat rooms available by reservation, the main tea house also contains an open area with tables and chairs and floor seating for walk-in guests as well as for teaching.


The main entrance is through a roofed, wooden gate and along a wide path extending past a pond to a stone staircase. Beyond the staircase is a stone walkway leading to the main building. Another entrance, from the carpark, is through a small gate in the outer wall; its low height forces those who pass through to lower their heads as they enter. This echoes the low entrances of traditional tea houses and is an indication that all participants in a tea gathering are considered equal. The path to the entrance meanders before reaching the gate, allowing time for reflection and releasing stress back to the outside world.


Inside the main building, the garden is directly visible through the large glass sliding doors. Guests who reserve one of the private spaces are allowed access to the wooden veranda that traverses the two tatami mat rooms. The walls and ceilings are made from fine pieces of Japanese cedar and chestnut, providing natural light that blends the interior with the gardens. Taniguchi’s minimalist concept for Shointei complements the simple aesthetic of the tea ceremony.


Search