Title Sai no Kawara

  • Kyoto
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
okusaga kankokyogikai

西院の河原

境内の中央に、西院の河原と呼ばれる低い石垣に囲まれた専用の空間があります。ここは、何世紀にもわたって化野エリアに置かれていた約8000の石仏・石塔が安置されている供養の場です。ここに集められた石仏・石塔はきちんと配列して安祀されており、小型の五重塔、丸い墓石、簡素な仏像などの形をしています。


化野地区は、早くも平安時代(794~1185)から葬送の地として利用されていました。当初、人々は葬送のため遺体を山に置いていきましたが、後に簡素に埋葬するようになり、時々は、埋葬した場所に石仏・石塔を置きました。何世紀も経つにつれて、これらの石仏・石塔は土と茂る植物に覆われてしまいました。100年ほど前から、この地区に散乱していた石仏・石塔を集めて、適切に供養できる安全な場所に移設するための、組織的な取り組みが始まりました。石仏・石塔はあだし野念仏寺に集められ、亡くなった人の霊に敬意を表するため、専用の場所に大切に配置されました。その中央では十三重塔が高くそびえており、阿弥陀如来の座像がこの場所を見守っています。


この場所の名前は、賽の河原と呼ばれる仏教の苦難の場の俗説的な描写になぞらえていることに由来しています。この苦難の場に送られた子供たちの魂は、救済を祈願し、両親を悲嘆に暮れさせた罪滅ぼしのために、河原の石を1つずつ積み重ね、小さな塔を作ります。ですが、子供たちの試みは、河原を歩き回って塔を崩す鬼によって否応なく中断されてしまいます。これらの物語では、地蔵菩薩が現れて、これらの幼い魂を救います。あだし野念仏寺の西院の河原は、この苦難の場を象徴するために設けられたものではなく、特に子供と関係している訳でもありませんが、たくさんの石仏・石塔の列があるため、このように名付けられました。なお、西院の河原内での写真撮影は禁止されていますので、ご注意ください。


千灯供養と呼ばれる特別な供養が、毎年8月末に西院の河原で行われています。この行事の際は、無数のろうそくが故人へのお供え物として灯され、夏の闇夜を照らします。


西院河原


寺院中心矮牆內是一片特殊的區域,名叫「西院河原」。這是一處紀念地,專門用來接納過去數個世紀以來散佈在化野地區各處將近8000座的石佛和石塔。石佛和石塔排列得整整齊齊,其中也間雜著一些微型五層佛塔、圓形墓碑和樣式簡單的佛像。

早在平安時代(794-1185)開始,化野地區就被視作墓葬地。起初,人們只是將亡者屍身留在山間,後來開始建造簡單的墳塋埋葬逝者,有時也會在墳上留下石佛和石塔等標記。一個又一個世紀過去,這些石佛和石塔漸漸被泥土荒草掩埋。大約在100年以前,人們開始有計畫地尋找並搜集該地區散落的墓碑,並移到安全的地方,以便後人緬懷祭祀。就這樣石佛和石塔匯聚到了化野念佛寺,被精心安置在特別劃定的地方。這片區域中心矗立著一座高大的十三層佛塔,上有一尊阿彌陀佛坐像,俯瞰著這片土地。

得名「河原」,是因為與佛教傳說中地獄的「賽之河原」(即三途川)有些相似。傳說,早夭孩童的靈魂都會被送到這片位於地獄邊界的河岸原野上,因為他們犯下了讓父母傷痛的罪過,所以必須在這裡沿著河岸堆石頭,一塊一塊地疊出小小的佛塔,以此贖罪尋求解脫。可是出沒河岸的惡鬼常常推倒佛塔,摧毀他們的努力。在這些傳說故事裡,地藏菩薩最終總會來到河原,安撫並指引這些幼小的靈魂超脫。化野念佛寺的這片區域倒不是專為孩童所建,也沒有暗示是地獄的意思,取名「河原」只是因為這成排的石佛和石塔。請務必謹記,西院河原內禁止拍照。

每年8月底,西院河原會舉行名為「千燈供養」的特殊祭奠儀式。期間,無數蠟燭將為逝者點燃,照亮夏日的暗夜。

西院河原


寺院中心的矮墙内是一片特殊的区域,名叫“西院河原”。这是一处纪念地,专门用来容纳过去数个世纪以来散布在化野地区各处的石佛和石塔,数量总计近8000座。石佛和石塔在这里排列得整整齐齐,间杂着一些微型五层佛塔、圆形墓碑和样式简单的佛像。

早在平安时代(794-1185),化野地区就开始被用作墓葬之地。最初,人们只是将亡者尸身留在山间,后来开始建造简单的坟茔埋葬逝者,有时也会在坟上留下石佛和石塔等标记物。一个又一个世纪过去,这些石佛和石塔渐渐被泥土和荒草掩埋。大约在100年以前,人们开始有组织地寻找并搜集散落在本地区的墓碑,将它们移到安全的地方,以便后人缅怀祭祀。就这样,石佛和石塔汇聚到了化野念佛寺,并被精心安置在特别划定的地方。这片区域中心矗立着一座高大的十三层佛塔,上有一尊阿弥陀佛坐像,俯瞰着这片土地。

得名“河原”,是因为它与佛教传说中地狱的“赛之河原”有相似之处。传说认为,早夭孩童的灵魂都会被送到这片位于地狱边界的河岸原野上,因为他们犯下了让父母伤痛的罪过,所以必须在河岸边堆石头,一块一块地垒出小小的佛塔,以此赎罪,寻求解脱。可是,出没河岸的恶鬼常常推倒佛塔,破坏他们的努力。在传说故事里,地藏菩萨最终总会来到河原,安抚并指引这些幼小的灵魂超脱。化野念佛寺的这片区域并不是专为孩童所建,也没有喻示地狱的意思,取名“河原”,只是因为这成排的石佛和石塔与传说中的场景相似。请务必谨记,西院河原内禁止摄影摄像。

每年8月底,西院河原会举行名为“千灯供养”的特殊祭奠仪式。期间,无数蜡烛将为逝者点燃,照亮夏日的暗夜。

Sai no Kawara

In the center of the temple precincts is a dedicated space enclosed by low stone walls called Sai no Kawara. It is a memorial site with approximately 8,000 stone grave markers that were placed throughout the Adashino area over the centuries. The markers gathered there are lined up in neat rows and include miniature five-tier pagodas, rounded headstones, and simple statues of Buddhist deities.


The Adashino area was used as a burial site as early as the Heian period (794–1185). Initially, people would leave the bodies of the deceased in the mountains, but later they began to bury them in simple graves, sometimes placing stone markers at the gravesites. As centuries passed, these markers were covered with soil and plant growth. Around 100 years ago, an organized effort began to collect the grave markers scattered throughout the area and relocate them to a safe space where they could be properly memorialized. The stone markers were assembled at Adashino Nenbutsuji Temple and carefully arranged in a dedicated spot so that respects could be paid to the souls of the departed. A tall, thirteen-tier pagoda is placed in the center, and a seated statue of Amida Buddha overlooks the site.


The name of the site comes from its resemblance to folk depictions of a Buddhist purgatory called Sai no Kawara. The souls of children sent to this limbo stack stones along the riverbank, one on top of another, building small pagodas to pray for salvation and atone for the sorrow caused to their grieving parents. However, their attempts are inevitably disrupted by demons who roam the riverbank and knock over the pagodas. In these tales, the bodhisattva Jizo appears to comfort and guide the young souls. The site at Adashino Nenbutsuji was not established to symbolize this purgatory and is not specifically associated with children, but acquired its name because of the many rows of stone markers. Please note that taking photos while inside the walls of Sai no Kawara is prohibited.


A special memorial service called Sento Kuyo is held at the Sai no Kawara site each year at the end of August. During this event, countless candles are lit as offerings to the departed, illuminating the dark summer night.


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