Title Development of Awa Odori through the Indigo Industry

  • Tokushima
Topic(s):
Villages/Towns Annual Events
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
tokushimashi kankoshigen tagengokaisetsuseibi purojiekutochimu

藍産業による阿波踊りの発展


徳島の城下町が発展すると、内町と新町の2つの地区に商家が集まるようになりました。その2つの川の境目に位置する新町川は、物資の輸送のための主要な水路でありました。このため、川沿いに港が誕生しました。家屋は道路と川の両方に面した入口を持つように設計されており、町民が船からの荷物の積み下ろしが容易にできるようになっていました。藍の生産は一大産業であり、藍を貯蔵する新町川沿いの蔵は町の繁栄のシンボルとなりました。

徳島の盛んな藍の交易は、地元のダンスフェスティバルを支えました。阿波踊り(徳島の旧称阿波にちなんで名付けられた)は、夏に先祖の霊を迎えるために行われる民俗舞踊の一種である盆踊りにルーツがあると思われます。また、京都や堺の街で人気のある舞踊の一種である風流踊りの影響を受けた可能性もあります。参加者は豪華な衣装を着て、楽器と一緒に賑やかな踊りを披露しました。

江戸時代(1603–1868)には、町役人の統制のもと、衣装と規律のある振り付けを組み合わせた組踊が盛んに行われていました。組踊の規制により、他にも色々な踊りが登場しました。これらの中で最も注目に値するぞめきは、パフォーマーが昼夜を問わず街頭に出て踊る騒々しいスタイルでした。現代の阿波踊りの先駆けです。


藍染產業和阿波舞


隨著德島城下町(圍繞城堡修建的城市)的發展,新町川成為水運主幹道,碼頭沿河應運而生,新町川沿岸林立的倉庫是德島繁榮的象徵,當時的主要產業藍染製造,以及欣欣向榮的藍染料交易資助了當地眾多的舞蹈慶典。

有人說阿波舞起源於迎接祖先靈魂歸來的「盂蘭盆舞」;也有人說是受到當時流行於京都和大阪附近堺市的「風流舞」影響。因此,表演時舞者會身著五彩服飾,在樂器的伴奏下歡快起舞。

江戶時代(1603-1868)對名為「組舞」的舞蹈表演有嚴格規定,服飾和舞步均需地方官員「町役人」確認。為擺脫限制,其他舞蹈形式紛紛湧現,其中最引人注目的是「ぞめき」(Zomeki,意為熱鬧、鼎沸),可以理解爲「喧鬧之舞」,表演者在街頭自由奔放地起舞,不分晝夜,這種舞蹈被視為現代阿波舞的前身。

蓝染产业与阿波舞


随着德岛城下町(围绕城堡修建的城市)的发展,新町川成为水运主干道,沿河码头应运而生。新町川沿岸林立的仓库是德岛繁荣的象征,当时的主要产业蓝染制造和欣欣向荣的蓝染料交易支撑起了当地众多的舞蹈庆典。

有人说阿波舞起源于迎接祖先灵魂归来的“盂兰盆舞”;也有人说它是受到了流行于京都和大阪附近堺市的“风流舞”的影响。所以,表演时舞者会身着五彩服饰,在乐器的伴奏下欢快起舞。

江户时代(1603-1868)对名为“组舞”的表演有严格规定,服饰和舞步均需地方官员“町役人”确认。为摆脱制约,其他舞蹈形式纷纷涌现,其中最引人注目的是“ぞめき”(Zomeki,意为热闹、鼎沸),可理解为“喧闹之舞”。表演者自由奔放、不分昼夜地在街头起舞,这种舞蹈被视为现代阿波舞的前身。

Development of Awa Odori through the Indigo Industry


As the castle town of Tokushima grew, merchants began gathering in two districts, Uchimachi and Shinmachi. The Shinmachi River, which formed the border between the two, was a major waterway for the transportation of goods. This led to the birth of docks along the river. Houses were built with entrances facing both the street and the river, allowing the townspeople to easily load and unload goods on the boats. Indigo production was a major industry, and the indigo warehouses along the Shinmachi River became a symbol of the town’s prosperity.

Tokushima’s flourishing indigo trade supported the local dance festivals. The Awa Odori dance (named after Tokushima’s old provincial title, Awa) likely has roots in Bon Odori, a form of folk dancing performed during the summer Bon Festival to welcome ancestral spirits home. It also may have been influenced by Furyu Odori, a kind of dance popular in the cities of Kyoto and Sakai (near Osaka). Participants dressed up in colorful costumes and performed lively dances accompanied by musical instruments.

During the Edo period (1603–1868), groups performed Kumi Odori, a style of ensemble dance with matching costumes and choreography, which was regulated by the town’s officials. Due to the restrictions on Kumi Odori, various other dance types emerged. The most notable of these was Zomeki, a boisterous style in which performers took to the streets both night and day. This was the forerunner of the modern Awa Odori.


Search