Title Bamboo Finishing Techniques

  • Oita
Topic(s):
$SETTINGS_DB.genreMap.get($item) Regional Specialties Fine Arts/Performing Arts/Traditional Crafts
Medium/Media of Use:
Pamphlet
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
B-biz LINK
Associated Address:
8-3, Higashisoen, Beppu-shi , Oita

竹細工の技法:縁の仕上げ、染色、塗装

竹かごの縁は、かごがほつれないようにひごをまとめる仕上げとして行われます。

かごの縁の技法は主に六つあります。巻き縁(竹または籐で籠の縁を巻いていく技法)、平当て縁(平らな竹ひごを籠の縁の内と外の両側にあて、籐などの細いものを使って固定する技法)、柾割り当て縁(数本の細い竹ひごが縁に沿ってあて、縛って固定する技法)、釘止め当て縁(内側と外側の縁を釘で固定する技法)、矢筈縁(高名な職人の生野祥雲斎がつかった技法で、かごの本体に使用されている編みひごをそのまま使い、一体型の縁を作る技法)そして、輪弧消し縁(これもかご本体の編みひごを使うが、個別の縁というよりも全体のデザインの一部としてまとめる技法)

着色(茶色の色合いが多い)は、染料の使用、化学薬品を用いた加熱による着色、高温と高圧を加えて竹の成分を変え、すすけた色を生成するなどの方法があり、または漂白することもあります。

元来、竹の道具や製品は、素材の軽さと吸水性などの素材の特性を生かすように作られていたため、塗装を行うことはありませんでした。しかし、現代のインテリアや調度品では、美しさを高めたり、耐水性を高め、素材を長持ちさせるために塗装処理することがあります。漆、天然および合成樹脂塗料、オイル、ワックス、シリカ、有機溶剤などが使用されます。


竹工藝收尾技法:收口、染色和塗層


收口

竹籃口(上緣)的作用在於將篾條固定避免散開,以確保籃子形態的穩定性。竹籃口主要有六種式樣:(1)繞邊式,用竹篾條或藤條纏繞收口;(2)平邊式,用較細的藤條或類似材料將扁平的竹篾條固定在籃口內、外側;(3)綁帶式,將一些細篾條綁在籃口;(4)釘式,在竹籃上緣的內外兩側都用釘子來固定住;(5)矢形式,這是由德高望重的匠人生野祥雲齋(1904-1974)獨創的方式,將竹籃主體部分的竹篾條繼續編織成一個整體的邊緣;(6)隱蔽式,也是延續了竹籃主體的編織方式,但並沒有形成獨立的設計樣式,而是與竹籃融合在一起,使籃子口「隱身」,融入整個籃子中。


染色

竹子可以用染料染色(通常呈深棕色),也可以用化學物質加熱或者透過漂白的方式上色,高溫、高壓可以改變竹子的特性,讓竹子呈現出烏黑的顏色。


塗層

傳統的竹製工具和產品主要著重材料的輕盈性、吸水性和其他自然屬性特點,因此不上塗層。然而,當代室內裝飾和傢俱經常需要借助塗層處理增強其美觀性、防水性和耐用性。因此,竹工藝品也常會用到漆、天然或合成樹脂塗料、油、蠟、二氧化矽及其他有機溶劑等作為塗層。

竹工艺收尾技法:收口、染色和涂层


收口

竹篮口(上缘)的作用在于固定篾条,使之稳定不散开,最终完成篮子的形态。竹篮口主要有6种式样:(1)绕边式,用竹篾条或藤条缠绕收口;(2)平边式,用较细的藤条或类似材料将扁平的竹篾条固定在篮口内、外侧;(3)绑带式,将一些细篾条绑在篮口;(4)钉式,在竹篮上缘的内外两侧都用钉子来固定;(5)矢形式,这是由德高望重的匠人生野祥云斋(1904-1974)独创的方式,将用于竹篮主体部分的竹篾条继续编织成一个整体的边缘;(6)隐蔽式,它也是延续了竹篮主体的编织方式,但并没有形成独立的设计元素,而是与竹篮融合在一起,使篮子口“隐身”,融入整个篮子中。


染色

竹子可以用染料染色(通常呈深棕色),也可以用化学物质加热或者通过漂白手段上色。高温、高压可以改变竹子的特性,使之呈现出乌黑的颜色。


涂层

传统的竹制工具和产品主要利用材料的质地轻盈、吸水性强及其他自然特性,因此不上涂层。然而,当代室内装饰和家具经常需要借助涂层处理增强其美观性、防水性和耐用性。因此,竹工艺品也常会用到漆、天然或合成树脂涂料、油、蜡、二氧化硅及其他有机溶剂等作为涂层。

Bamboo Finishing Techniques


Basket rims

Bamboo basket rims are used to hold together, stabilize, and finish off basket forms. There are six primary basket rim styles: (1) a wrapped rim (maki-buchi), with bamboo or rattan wrapped around the basket’s upper lip; (2) a flat attached rim (hiraate-buchi), with flat bamboo strips affixed to both the inside and outside of the basket lip using smaller strands of rattan or similar material; (3) a tied-on rim (masawariate-buchi), with thin bamboo strips lashed to the top of the rim; (4) a tack-fastened rim (kugitomeate-buchi), whose inside and outside rim are affixed using tacks; (5) an arrow-notch rim (yahazu-buchi), a style created by celebrated artisan Shono Shounsai (1904–1974), in which the bamboo strips used for the main basket section are continuously woven to create an integrated rim; and (6) a circular concealed rim (rinkokeshi-buchi), which is also a continuation of the main basket weave but further integrates (conceals) the rim rather than making it a discrete design element.


Colors

Bamboo can be colored (usually in shades of brown) using dyes, with chemicals heated to produce coloring, or by bleaching. High heat and pressure can also be applied to alter the bamboo’s properties and generate a sooty color.


Coatings

Traditionally, bamboo tools and goods were designed to make use of the material’s light weight, absorptive ability, and other natural properties, so no coatings were applied. Contemporary interior decoration and furnishing items, however, are often coated to enhance aesthetic appeal, add waterproofing, and strengthen the material. Lacquer, natural and synthetic resin coatings, oils, wax, silica, and other organic solvents are used.


Search