Title Itabi Stone Tablet

  • Saitama
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Pamphlet Web Page App, QR code, etc.
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2021
Associated Tourism Board:
kumagayashi bunkaisanhozonjigyo jikkoiinkai
Associated Address:
1511, Menuma, Kumagaya-shi , Saitama

板石塔婆


板碑(いたび)は、13世紀から16世紀にかけて日本で一般的に見られました。一般的に、供養の対象や内容が刻まれ、信仰者が仏教の道からそれないようにするためのものでした。妻沼聖天山歓喜院の近くにあるものを含め、関東地方の板碑は、埼玉県秩父市・小川町で採掘された緑色の緑泥石片岩でできています。


妻沼聖天山歓喜院の板石塔婆には、阿弥陀如来、脇侍に観音、勢至両菩薩が半浮き彫りにされています。この画は、6世紀にインドから持ち込まれた、善光寺(長野県)の一光三尊阿弥陀如来像を再現したもので、日本に持ち込まれた仏教画の中でももっとも古い部類に入るものと考えられています。一光三尊阿弥陀如来を囲んでいるのは、一つの光背です。


板碑の裏には釈迦牟尼(しゃかむに)と2人の従者(文殊菩薩と普賢菩薩)の名前がサンスクリット語で刻まれています。板碑の彫刻は、鎌倉時代(1185~1333)に施されたものと思われます。板石塔婆の大きさは、高さ178センチ、幅59センチです。埼玉県の有形文化財に指定されています。


板石塔婆(板碑)


板石塔婆,即板碑,從13世紀至16世紀,在日本各地十分常見。板碑上通常刻有佛教圖像和祈禱詞,以提醒信徒堅持真正的佛教之路。關東大部分地區,包括妻沼聖天山歡喜院附近等地的板碑,都是由開採自鄰近埼玉縣秩父市和小川町的綠泥石片岩製成。

妻沼聖天山歡喜院的板碑上雕刻著無量光佛——阿彌陀佛,兩邊的脅侍菩薩分別是大慈大悲觀音菩薩和大喜大舍勢至菩薩,這樣的組合在中國被稱為「西方三聖」。這幅半浮雕是長野縣善光寺「一光三尊阿彌陀像」的複製品,原像於西元6世紀從印度引入,被認為是日本最古老的佛像之一。「一光三尊」是一種佛教造像形式,表現為一個光背,以及由中心主佛加上兩尊菩薩組成的三尊佛。位於中心的阿彌陀佛被7個光環包圍,每一個都代表了佛陀的一種化形。

板碑的背面刻有釋迦牟尼和祂的兩位侍者,即文殊菩薩和普賢菩薩的梵文名字。這塊板碑高178公分,寬59公分,被認為出自鐮倉時代(1185-1333)。它是埼玉縣指定物質文化財產。

板石塔婆(板碑)


板石塔婆,即板碑,在13世纪至16世纪的日本十分常见。板碑上通常刻有佛教图像和祈祷词,用以提醒信徒坚持真正的佛教之路。关东地区的大多数板碑,包括妻沼圣天山欢喜院附近的这些,均由绿泥石片岩制成,开采自附近的埼玉县秩父市和小川町。

妻沼圣天山欢喜院的板碑上雕刻着无量光佛——阿弥陀佛,两边的胁侍菩萨分别是大慈大悲观音菩萨和大喜大舍势至菩萨,这样的组合在中国被称为“西方三圣”。这幅半浮雕是长野县善光寺“一光三尊阿弥陀像”的复制品,原像于公元6世纪从印度引入,被认为是日本最古老的佛像之一。“一光三尊”是一种佛教造像形式,表现为一个光背,以及由中心主佛加上两尊菩萨组成的三尊佛。位于中心的阿弥陀佛被7个光环包围,每一个都代表了佛陀的一种化形。

板碑的背面刻有释迦牟尼和他的两位侍者——文殊菩萨和普贤菩萨的梵文名字。这块板碑高178厘米,宽59厘米,被认为出自镰仓时代(1185-1333)。它是埼玉县指定物质文化财产。

Itabi Stone Tablet


Itabi stone tablets were common across Japan from the thirteenth to sixteenth century. They were usually carved with Buddhist imagery and prayers to remind believers to stay on the true path of Buddhism. Most itabi in the Kanto region, including the one near Menuma Shodenzan Temple, were made from green chlorite schist, which was mined nearby in Chichibu and Ogawamachi, Saitama Prefecture.


The stone tablet at Menuma Shodenzan Temple is carved with an image of Amida, the Buddha of Infinite Light, flanked by Kannon, the bodhisattva of compassion, and Seishi, the bodhisattva of wisdom. The image is a reproduction of the Amida Triad of Zenkoji Temple in Nagano Prefecture, which was brought from India in the sixth century, and is believed to be one of the earliest Buddhist images brought to Japan. The central figure is surrounded by a halo of seven representations of Buddha.


The back of the stone is inscribed with the Sanskrit names of Shakyamuni (the historical Buddha), and his two attendants, the bodhisattvas Monju and Fugen. The stone tablet was likely carved during the Kamakura period (1185–1333). The tablet is 178 centimeters tall and 59 centimeters wide. It is a Tangible Cultural Property of Saitama Prefecture.


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