Title Revolutionary Technology: Noborigama Climbing Kilns

  • Gifu
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Fine Arts/Performing Arts/Traditional Crafts Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign Pamphlet
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2021
Associated Tourism Board:
Tajimi City

革命的技術:登窯

登窯は、それまでの穴窯や甕窯と同様に中国から伝わったものだ。この新しいデザインの窯は、容量の大幅な拡大と燃料消費量の削減により、17世紀の陶磁器産業に大きな変化をもたらした。

登窯は、図のように焼成室が連なって斜面を登っていく。大窯のように焼成室が1つの場合は、数日かけて窯を冷やしてから作品を取り出す必要がある。その結果、余熱が無駄になってしまい、次の焼成のために再び窯内の温度を上げなければならない。登窯では、第1室の余熱で第2室を加熱する。第2室の側面にある出入口から火をくべて、第2室を焼成温度までもっていく。このプロセスは、各室を順番に、丘を「登る」ように続けられる。このようなデザインにより、効率が大幅に向上するとともに、各室の温度を一定に調節することができるため、異なる種類の焼き物を同時に焼成することが可能になる。

10万個以上の焼成が可能な大規模な登窯ができたことで、美濃の陶工たちは「織部」と呼ばれる新しいスタイルの陶磁器の旺盛な需要に応えて生産を拡大することができた。


革命性技術:登窯


與窖窯(穴窯)和大窯一樣,較晚出現的登窯也來自中國。這種新型窯爐以其大容量、低耗能改變了17世紀日本的陶瓷產業狀況。

正如這張圖解所示,登窯由一系列沿山坡攀爬的相連窯室組成。大窯等單室窯爐熄火後需等待數日至窯內徹底冷卻才能開窯取出成品,不僅浪費餘熱,且到燒製下一爐時又得重新點火升溫。而在登窯裡,最下方的第一個窯室燒製完成後的餘熱,可以用來加熱第二個窯室,再通過在第二個窯室側面的爐門添柴加火,進一步提升窯室溫度。以此類推,直到「登」上最高處的窖室。除了節能高效之外,這樣的設計還便於調控單個窯室的爐溫,從而達成一爐燒製不同品類陶器。

大型登窯一次可以燒製超過10萬件單品,美濃陶業因此大幅度提升了產量,以滿足市場對美濃陶瓷新流派「織部」日益高漲的需求。

革命性技术:登窑


和窖窑(穴窑)以及大窑一样,较晚出现的登窑也来自中国。这种新型窑炉以其大容量、高能效改变了17世纪日本的陶瓷产业状况。

正如这张图解所示,登窑由一系列沿山坡攀爬的相连窑室组成。大窑等单室窑炉熄火后需等待数日至窑内彻底冷却才能开窑取出成品,这样不仅浪费了余热,且到烧制下一炉时又得重新点火升温。而在登窑里,最下方的第一个窑室烧制完成后的余热,可以用来加热第二个窑室,再通过在第二个窑室侧面的炉门添柴加火,进一步提升窑室温度。以此类推,直到“登”上最高处的窖室。除了节能高效之外,这样的设计还便于调控单个窑室的炉温,从而实现不同品类陶器的一炉同出。

大型登窑一次可以烧制超过10万件单品,美浓陶业因此大幅度提升了产量,以满足市场对美浓陶瓷新流派“织部”日益高涨的需求。

Revolutionary Technology: Noborigama Climbing Kilns

Like the anagama and ōgama kilns that preceded them, noborigama (climbing kilns) were introduced from China. This new kiln design transformed the ceramics industry in the seventeenth century with its vastly expanded capacity and reduced fuel consumption.

As shown in the diagram, the noborigama kiln is made up of a series of linked firing chambers that ascend a slope. A kiln with a single firing chamber, such as an ōgama, must be left to cool for several days before the pieces can be removed. As a result, the residual heat is wasted, and the temperature inside the kiln must be built up again for the next firing. In a noborigama kiln, the excess heat from the first firing chamber is used to heat the second chamber. Potters can then use the loading entrance on the side of the second chamber to stoke the kiln and bring the second chamber to firing temperature. This process can be continued with each chamber in sequence, gradually “climbing” up the hill. In addition to being much more efficient, this design allows the heat inside each chamber to be regulated to a specific temperature, making it possible to fire different types of wares simultaneously.

Using large noborigama kilns capable of firing over 100,000 pieces, Mino potters were able to ramp up production to meet robust demand for the new—and vastly popular—style of Mino ceramics called “Oribe ware.”


Search