Title An Evolution in Style: Eccentric Oribe Ware (Early 17th Century)

  • Gifu
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Fine Arts/Performing Arts/Traditional Crafts Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign Pamphlet
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2021
Associated Tourism Board:
Tajimi City

スタイルにおける革命:風変わりな織部(17世紀初頭)

美濃焼の中でも、織部焼と呼ばれる独特のスタイルが生まれたのは、17世紀初頭のことだ。それまでの日本の陶磁器のデザインは、中国や韓国のように対称性やバランスを重視していた。対照的に、織部では、形や配色に非対称性が見られる。作品の縁や胴体をわざとねじって、世界に一つだけの作品を作っている。また、深みのある銅緑をはじめとする豊かな釉薬や、自然をモチーフにしたものが多い。

織部の名は、茶人・千利休(1522-1591)の弟子であり後継者である古田織部(1544-1615)に由来する。織部は自分の名を冠したこのスタイルの陶器を好んでいたとされているが、それを明確に示す記録はない。しかし、織部の陶器は、日本の茶道の、不完全なものを美しいとする今日の芸術への進化に強い影響を与えた。

茶道の影響を受けて、織部の人気も高まったが、織部の優位性は長くは続かなかった。古田織部が亡くなるまでの約30年間しか生産されておらず、その間に茶道の美意識も変化していったのである。しかし、現代の陶芸家の中には、いまだに織部のスタイルで作品を作る人もいる。

織部は、釉薬の色で細かく分類されることが多い。今回の展示では、青織部、鼠織部、黒織部、赤織部、総織部(モノクロ織部)などがある。


造型變革:獨特新穎的織部(17世紀早期)


這種造型獨特的美濃燒被稱為「織部」,出現於17世紀初期。在此之前,日本的陶瓷一直仿效中國和朝鮮半島,追求對稱平衡。而織部卻推崇不對稱的形態與不均衡的配色。陶工刻意扭曲器具口沿、器身,追求作品的獨一無二性。織部多採用以深銅綠色為主流的豔麗釉色,創作主體多來自自然。

「織部」之名取自古田織部(1544-1615),他是著名茶道大師千利休(1522-1591)的弟子和傳承人。雖然沒有明確證據,但人們推測,這種陶瓷風格正因受到古田織部青睞而被他冠以自己的名字。日本茶道講究體會「缺憾之美」,作為當時的先鋒茶具,織部在茶道演變成如今廣為人知的藝術形式的過程中有著深遠的影響。

隨著茶道的風行,織部的人氣日益高漲。然而,這份輝煌只持續了大約30年。古田織部去世後,茶道的主流審美很快又發生了改變。不過,如今仍有陶藝家製作織部風格的作品。

根據釉色的不同,織部再細分成不同的類別。這裡的展品中包括織部黑、黑織部、志野織部、青織部、總織部(單色織部)、鳴海織部等作品。

造型变革:独特新颖的织部(17世纪早期)


这种造型独特的美浓烧被称为“织部”,出现于17世纪初期。在此之前,日本的陶瓷一直仿效中国和朝鲜半岛,追求对称平衡。而织部却推崇不对称的形态与不均衡的配色。陶工刻意扭曲器具口沿、器身,追求作品的独一无二性。织部多采用以深铜绿色为主流的艳丽釉色,创作主题的灵感也多来自自然。

“织部”之名取自古田织部(1544-1615),他是著名茶道大师千利休(1522-1591)的弟子和传承人。虽然没有切实证据,但人们推测,这种陶瓷风格正因受到古田织部的青睐而被他冠以了自己的名字。日本茶道讲究体会“缺憾之美”,作为当时的先锋茶具,织部在茶道演变为如今广为人知的艺术形式的过程中有着很大的影响。

随着茶道的风行,织部的人气也日益高涨。只是这份辉煌只持续了大约30年。古田织部去世后,茶道的主流审美很快又发生了改变。不过,如今仍有陶艺家制作织部风格的作品。

根据釉色的不同,织部有大致的分类。这里的展品中包括织部黑、黑织部、志野织部、青织部、总织部(单色织部)、鸣海织部等作品。

An Evolution in Style: Eccentric Oribe Ware (Early 17th Century)

The distinctive style of Mino ceramics called Oribe ware emerged at the beginning of the seventeenth century. Up to this point, ceramic design in Japan had emulated the symmetry and balance that was common in China and Korea. In contrast, Oribe ware embraced asymmetrical shapes and imbalanced color schemes. Potters intentionally twisted the rims and bodies of their works to create one-of-a-kind pieces. Rich glazing—in particular, a deep copper-green—and nature-inspired motifs were common.

The name “Oribe” comes from tea master Furuta Oribe (1544–1615), disciple of and successor to the influential tea master Sen no Rikyū (1522–1591). Oribe supposedly favored the style of ceramics that would later bear his name, but no records definitively show this connection. Nonetheless, Oribe ware had a strong influence on the evolution of Japanese tea ceremony into the art form as it is known today, which also recognizes beauty in imperfection.

As the influence of tea ceremony spread, so did the popularity of Oribe ware, but the predominance of the style was short-lived. Production lasted only about 30 years until Furuta Oribe died, and the prevailing aesthetic in tea ceremony shifted again soon after. However, some modern potters still create pieces in the style of Oribe ware.

Oribe ware is often divided into loose subcategories by the color of the glaze. This exhibit has pieces representing Ao-oribe (green Oribe), Nezumi-oribe (gray Oribe), Kuro-oribe (black Oribe), Aka-oribe (red Oribe), and Sō-oribe (monochrome Oribe).


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