Title Sanage Shrine

  • Aichi
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2021
Associated Tourism Board:
TOURISM TOYOTA

猿投神社


猿投神社は、遠い昔から神の宿る山として崇められてきた標高629mの猿投山の大部分を占める広大な境内を持つ古代の聖地である。猿投山の南麓にある本宮と、山腹にある東宮、西宮からなる。


古くは9世紀に記録されており、927年に完成した「延喜式」にも記載されている。13世紀以降、歴代支配者の保護を受け、学問や商売、宗教の中心地として栄えた。この時代の日本の宗教は神道と仏教が複雑に絡み合ったもので、猿投神社には多くの堂宇や僧坊が存在していた。三河国(現在の愛知県の東半分)の三宮に指定されていたため、新任の国人領主が就任後に義務づけられた国巡礼の際に、三番目に参拝する神社だった。


しかし、江戸時代(1603~1867)になると、有力な支援者がいなくなったこともあり、猿投神社は衰退していった。1853年(嘉永6年)の火災で社殿の大半を失い、1868年の明治維新の後、お堂や仏像などの破壊につながった神仏分離令が出されると、難を逃れたや火災の後に再建された仏教の建物は1棟を除いてすべて取り壊された。残った「山中観音堂」は本殿の北側にある。現在の社殿は、1856年から1965年にかけて建てられたもので、一番奥の本殿へと続く参道に一直線に並んでいる。


猿投神社では、木製の絵馬に願い事を書いて、神様に奉納することができる。絵馬には、主祭神である大碓命にちなんで、左手の鎌が描かれている。神話ではヤマトタケルの双子の兄である大碓だが、双子の片方は必ず右利き、もう片方は左利きで生まれると信じられていたことから、左利き用の鎌は、荒れ地を熱心に開拓したとされる大碓を象徴するものとなった。


猿投神社


猿投山海拔629公尺,自古一直作為神明居所而被崇拜。猿投神社佔據了猿投山的大部分地方,面積廣闊,是一處古老的神道教聖地。神社的本宮(主社)位於猿投山南麓,東宮和西宮則建在山腹。

猿投神社有文字記載的歷史可以追溯至9世紀,在927年完成的《延喜式》中也有提及。13世紀以後,神社因得到當地歷任大名(日本封建時代的領主)蔭庇而繁榮,不僅成為了地區宗教中心,也是教育和商貿中心。當時日本的宗教思想和實踐以神道教和佛教融合為主流,猿投神社也有眾多附屬的末社、末寺和僧坊。神社還被指定為三河國(今愛知縣東半部)的「三宮」,即排名第三的神社,也是每一代大名就任後都必須在此進行朝聖的第三座神社。

進入江戶時代(1603-1867),猿投神社走向衰落,其中部分原因是失去了權貴支持。1853年,神社大部分建築被一場大火吞噬。1868年明治維新以後,政府頒發了分離神道教和佛教的「神佛判然令」,無論是在火災中倖存下來的,還是在災後重建的,神社所有佛殿和佛像都被摧毀,唯有本殿(正殿)北山坡上的「山中觀音堂」被保留下來。目前坐落在通往本殿參道旁的神社建築陸續建於1856年至1965年間。

來訪猿投神社時,可以在繪馬(日本神社或寺院中許願用的木製小牌子)上寫下心願獻給神明。繪馬上繪有左手專用鐮刀,代表社中供奉的主神大碓命(碓音「對」)。在日本神話傳說中,大碓命是日本武尊的孿生兄長。人們相信雙胞胎必然一個慣用左手,另一個慣用右手,因此用左手鐮刀來象徵熱愛開荒墾地的大碓命。


※《延喜式》是平安時代(794-1192)中期醍醐天皇(885-930)下令編制的律令實施細則彙總,內容精細,又具有百科全書般的知識性,是研究古代日本史的重要文獻。

猿投神社


猿投山海拔629米,自古一直作为神明居所而被崇拜。猿投神社占据了猿投山的大部分地方,面积十分广阔,是一处古老的神道教圣地。神社的本宫(主社)位于猿投山南麓,东宫和西宫则建在山腹。

猿投神社有文字记载的历史可以追溯至9世纪,在927年完成的《延喜式》中也有提及。13世纪以后,神社因得到本地历任大名(日本封建时代的领主)荫庇而昌盛,不仅成为了地区宗教中心,还作为教育和商贸中心得以繁荣。当时日本的宗教思想和实践以神道教和佛教融合为主流,猿投神社也有众多附属的末社、末寺和僧坊。神社还被指定为三河国(今爱知县东半部)的“三宫”,即排名第三的神社,也是每一代大名就任后都必须在当地进行朝圣的第三座神社。

江户时代(1603-1867),猿投神社走向衰落,其中部分原因是失去了权势支持。1853年,神社大部分建筑被一场大火吞噬。1868年明治维新以后,政府颁布了分离神道教和佛教的“神佛判然令”,不管是在火灾中幸存下来的,还是在灾后重建的,神社的佛殿和佛像一律被毁,唯有本殿(正殿)北山坡上的“山中观音堂”被保留下来。目前坐落在通往本殿参道旁的神社建筑陆续建于1856年至1965年间。

参拜猿投神社时,可以在绘马(日本神社或寺院中许愿用的木制小牌子)上写下心愿献给神明。绘马上绘有左手专用镰刀,代表着社中供奉的主神大碓命(碓音“对”)。在日本神话传说中,大碓命是日本武尊的孪生兄长。人们相信双胞胎必然一个习惯用左手,一个习惯用右手,因此用左手镰刀来象征热爱开荒垦地的大碓命。


※《延喜式》是平安时代(794-1192)中期醍醐天皇(885-930)下令编制的律令实施细则汇编,内容精细,又具有百科全书般的知识性,是研究古代日本史的重要文献。

Sanage Shrine


Sanage Shrine is an ancient Shinto sanctuary whose vast grounds cover a large part of Mt. Sanage. The 629-meter mountain is thought to have been worshiped as the abode of the divine for millennia. The shrine consists of the main complex at the southern foot of the mountain and the Higashinomiya (Eastern Shrine) and Nishinomiya (Western Shrine) shrines higher up on the slopes.


The shrine appears in records as far back as the ninth century and is listed in the authoritative Engishiki, a compilation of regulations and procedures completed in 927 CE. From the thirteenth century onward, it enjoyed the protection of successive local lords and flourished as a regional center of learning and commerce as well as religion. Japanese religious thought and practice at that time were dominated by a complex mixture of Shinto and Buddhism, and Sanage Shrine came to encompass a vast number of sub-shrines, sub-temples, and monasteries. It was designated the sannomiya (the third-highest ranked shrine) in Mikawa Province (the eastern half of present-day Aichi Prefecture). It was the third shrine a newly appointed daimyo lord would visit on the local pilgrimage he was required to undertake after assuming his position.


Sanage Shrine’s fortunes declined during the Edo period (1603–1867), in part due to a lack of powerful supporters. In 1853, most of its buildings were lost to fire. A further setback came with the destruction of Buddhist buildings and images that followed the government-ordered separation of Shinto and Buddhism shortly after the Meiji Restoration in 1868. Of the shrine’s Buddhist structures that had either escaped the flames or were rebuilt after the blaze, only one survived the demolition. The one remaining Buddhist hall, Yamanaka Kannondo, is located on a hillside just north of the main shrine. The current shrine buildings were erected between 1856 and 1965 and stand in a straight line along the approach to the main sanctuary (honden), the innermost building.


Visitors to Sanage Shrine can write wishes on wooden ema tablets and dedicate them to the enshrined deities. The tablets are decorated with an image of a left-handed scythe in reference to Prince Ousu, the shrine’s main deity. In mythology, Ousu was the twin brother of Yamato Takeru, a legendary warrior prince and one of Japan’s most popular folk heroes. It was once believed that one twin would always be born right-handed and the other left-handed, and the left-handed scythe came to symbolize Ousu, who is said to have been an eager clearer of the wilderness for cultivation.


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