Title Ko-kutani Ware

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

古九谷


九谷焼は、色鮮やかな上絵付けが特徴である。その歴史は、2つの異なる時代から成り立っている。古九谷は、17世紀後半に作られた初期の作品を指す。その後、約100年間、生産が途絶えた。19世紀初頭に九谷焼は復活し、「再興九谷」と呼ばれるようになった。


九谷焼は17世紀半ば、九谷村(現在の石川県南部)で磁器に必要な希少な材料である陶石が発見されたことから始まった。この地域は、前田家の分家が治める大聖寺藩の一部であった。当時、日本で本格的な磁器を生産していたのは南九州の有田だけであり、中国からの輸入は政情不安により減少していた。そこで、前田家は磁器の地場産業を生み出す機会を見出した。


1640年頃、九谷に窯が建てられた。有田では、1630年代から赤、黄、緑、青、黒などの釉薬が上絵付けに用いられるようになり、後藤の作風はその影響を強く受けている。古九谷の上絵付けは、緑、黄、紫、紺、赤の同じような配色が特徴で、現在では「九谷五彩」と呼ばれている。絵柄の輪郭を黒で描き、釉薬を厚くかけることで、深みのある大胆な色彩を表現するのが一般的であった。


現在、古九谷は大きく2つに分類されている。色絵は5色すべてを使うため、五彩手とも呼ばれることがある。色絵では素地の白地が少し見えるのが特徴である。これに対し、青手は赤を除いた、他の2~3色だけを使い、磁器の表面を完全に覆い尽くすようにデザインされることが多い。青手では、精巧な模様が施された黄色地のものが多い。


1700年頃に生産が終了し、古九谷の時代は終わりを告げた。窯の規模や生産期間が限られていたため、真の古九谷は比較的少数しか残っていない。しかし、後世の陶芸家たちがその作風を再現し、発展させたため、古九谷の色彩やモチーフは、現代の石川県の陶芸に欠かせないものとなっている。

古九谷


九谷燒是以繽紛的釉上彩而聞名的瓷器,在歷史上經歷了兩個不同的發展階段。「古九谷」指17世紀後半葉燒製的早期九谷燒。此後,九谷燒的生產中斷了約100年,一直到19世紀初,人們才再度開始製作九谷燒,此時期的作品稱為「再興九谷」。


17世紀中葉,人們在當時的九谷村(位於現在的石川縣南部)發現了瓷石。由於取得了這種燒製瓷器必需的珍貴原料,人們於是得以製作九谷燒。九谷村隸屬於大聖寺藩,由前田家的一個分支統治。當時,全日本只有南部九州的有田在生產真正的瓷器,而且由於政治動盪,從中國進口的瓷器也有所減少。在這種情況下,前田家認為正是發展當地瓷器產業的好機會。


西元1640年左右,九谷建立了瓷窯。1630年代,有田的陶藝家們開始製作紅、黃、綠、藍、黑等各色的釉上彩作品。古九谷深受有田燒影響,則以綠、黃、紫、藏青、紅五種顏色為特徵,現今被稱為「九谷五彩」。古九谷的圖案一般以黑色描邊,再施以厚釉,呈現出大膽而濃厚的色彩效果。


現今古九谷可大略分為兩類風格。「色繪」(釉上彩)九谷燒運用全部五種顏色,因此也稱為「五彩手」。釉上彩圖案有一定程度的留白,可以看見瓷器底色。相較之下,「青手」九谷燒則完全沒有使用紅色,僅用其他兩到三種顏色完全覆蓋瓷器表面,其中一種常見設計是以黃色為底上搭配精緻的花紋。


西元1700年左右,因生產中斷,古九谷階段至此結束。由於窯爐規模和生產時期有限,現存的古九谷真品相對較少。不過,後世的陶藝家將古九谷風格再造並進一步發展,其色彩和圖案仍是現代石川陶瓷工藝重要的一部分。

古九谷


九谷烧是以缤纷的釉上彩而闻名的瓷器,历史上经历了两个不同的发展阶段。“古九谷”指17世纪后半叶烧制的早期九谷烧。此后,九谷烧的生产中断了约100年。直到19世纪初,人们再度开始制作生产九谷烧。这一时期的成品称为“再兴九谷”。


17世纪中叶,人们在当时的九谷村(位于现在的石川县南部)发现了瓷石。有了这种烧制瓷器必需的珍贵原料,九谷烧由此诞生。九谷村隶属大圣寺藩,由前田家族的一个分支统治。当时,全日本只有南部九州的有田在生产真正的瓷器,而由于政治动荡,从中国进口的瓷器也有所减少。因此,前田家族觉察到这正是发展本地瓷器产业的良机。


1640年左右,九谷建起了瓷窑。1630年代,有田的陶瓷匠人们开始制作红、黄、绿、蓝、黑等各色釉上彩作品。深受有田烧的影响,古九谷烧則以绿、黄、紫、藏青、红五种颜色为特征,现今被称为“九谷五彩”。图案一般采用黑色描边,再施以厚釉,从而呈现出浓墨重彩的效果。


古九谷可以根据图案花纹大致分为两类。“色绘”(釉上彩)使用五种颜色,因此也被称为“五彩手”。釉上彩图案有一定程度留白,可以看见瓷器底色。相比之下,“青手”完全不使用红色,仅用其他两到三种颜色完全覆盖瓷器表面。黄色为底配以精致花纹是“青手”常见的一种设计。


1700年左右,九谷烧生产中断,“古九谷”时代至此结束。由于窑炉规模和生产时期有限,古九谷真品存世量相对较少。不过,由于后世陶艺家再现了当时的风格并加以发展,使得古九谷的色彩和图案仍是现代石川陶瓷工艺的重要组成部分。

Ko-kutani Ware


Kutani ware porcelain is distinguished by its colorful overglaze enamel decorations. Its history comprises two distinct periods. Ko-kutani, or “old Kutani,” refers to the earliest pieces produced in the latter half of the seventeenth century. After that, production ceased for about 100 years. The style was revived at the beginning of the nineteenth century, and later pieces are thus known as saikō-kutani, or “revival Kutani.”


Kutani ware production began in the mid-seventeenth century with the discovery of porcelain stone, a rare and necessary ingredient for porcelain, in the village of Kutani (in what is now southern Ishikawa Prefecture). The area was part of Daishōji domain, which was governed by a branch of the Maeda family. At the time, Arita, on the southern island of Kyushu, was the only place in Japan that produced true porcelain, and imports from China had diminished due to political unrest. The Maedas thus saw an opportunity to build a local porcelain industry.


A kiln was established in Kutani sometime around 1640. The pieces it produced were strongly influenced by pottery from Arita, where potters had begun crafting overglaze enamel pieces in red, yellow, green, blue, and black in the 1630s. Similarly, the overglaze designs of ko-kutani are distinguished by a palette of green, yellow, purple, navy blue, and red, now referred to as the kutani gosai (literally “five colors of Kutani”). The designs were generally outlined in black and the glaze applied in thick layers to achieve deep, bold coloration.


Ko-kutani designs are now loosely divided into two groups. The “colored” (iro-e) style uses all five colors, which is why it is sometimes also referred to as the “five-color style” (gosaite). Iro-e designs leave some of the white field of the base porcelain visible. In contrast, the “blue style” (aote) excludes red and uses just two or three of the other colors in designs that often completely cover the surface of the porcelain. Intricately patterned yellow backgrounds are common in aote designs.


Production seemingly ceased around 1700, ending the ko-kutani period. Because of the kiln’s limited scale and period of production, there are relatively few remaining examples of true ko-kutani. However, later potters have recreated and expanded on its styles, so the coloration and motifs of ko-kutani ware remain a vital part of modern Ishikawa ceramics.

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