Title Ko-kutani Ware

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

古九谷


九谷焼は、緑、黄、紫、紺、赤の5色の九谷五彩と呼ばれる色彩で、大胆な上絵付けが特徴的な陶磁器である。


九谷焼の歴史は、大きく2つの時代に分けられる。古九谷とは、1655年頃から17世紀末頃までに作られた磁器を指す。古九谷は、前田家の支援のもと、窯で作られたものである。窯が製造を中止した後、約100年ぶりに九谷焼が再興された。それ以降に作られたものを「再興九谷」と呼んでいる。


古九谷は現在、大きく2つに分類されている。色絵は五色すべてを使うので、五彩手と呼ばれることもある。色絵は素地の白地が少し見えるのが特徴である。これに対し、青手は赤を除き、他の2~3色だけを使い、表面を完全に覆い尽くすようにデザインされることが多い。 特に、黄色を基調とした精巧な模様が青手の特徴である。


窯は規模も生産時期も限られていたので、真の古九谷は比較的少数しか残っていない。しかし、後世の陶芸家に与えた影響もあり、その色調や文様は石川県の陶芸を語る上で欠かせないものとなっている。

古九谷


九谷燒以綠、黃、紫、藏青、紅的「九谷五彩」繪製,是一種以濃豔的釉上彩而聞名的瓷器。


九谷燒的歷史分為兩個不同的發展階段,其中「古九谷」指的是大約在西元1655年至17世紀末生產的瓷器。古九谷燒產自一處由統治當地的前田家所資助的瓷窯,在其停止生產後,九谷燒過了大約一個世紀才迎來復興。至於此斷層時期過後問世的九谷燒作品則稱為「再興九谷」。


現今粗略地將古九谷分為兩類風格。釉上彩(在日語中稱為色繪)九谷燒運用全部五種顏色,因此也稱為「五彩手」。釉上彩圖案有一定程度的留白,可以看見瓷器底色。相較之下,「青手」九谷燒則完全沒有使用紅色,僅用其他兩到三種顏色完全覆蓋瓷器表面,其典型特徵為在黃底上裝飾繁複的花紋。


有鑑於原始窯爐的規模和生產時期有限,現存的古九谷真品相對較少。不過,古九谷的風格對後世陶藝工匠影響深遠,其色彩和圖案至今仍是石川陶瓷業傳統重要的一部分。

古九谷


九谷烧瓷器以其浓艳的釉上彩闻名,以绿、黄、紫、藏青、红五种颜色,即“九谷五彩” 所绘制。

 

九谷烧的历史分为两个不同的发展阶段。其中,“古九谷”指的是约1655年至17世纪末生产的瓷器。古九谷烧产自前田家族所辖地区的一处瓷窑。瓷窑停产后,九谷烧过了大约一个世纪才迎来复兴。这一断层时期后问世的九谷烧作品称为“再兴九谷”。


古九谷的艺术风格可粗略地分为两类。“色绘”(釉上彩)运用五种颜色,因此也被称为“五彩手”。釉上彩图案有一定程度留白,可以看见瓷器底色。相比之下,“青手”九谷烧完全不使用红色,仅用其他两三种颜色完全覆盖瓷器表面。黄底上装饰繁复花纹是“青手”九谷烧的典型特征。


鉴于原始窑炉的规模和生产时期有限,古九谷烧真品存世量相对较少。不过,古九谷烧的风格对后世陶艺工匠影响深远,其色彩和图案至今仍是石川陶瓷业传统的重要组成部分。

Ko-kutani Ware


Kutani ware porcelain is distinguished by its bold overglaze enamel decorations in a palette of five colors called the kutani gosai: green, yellow, purple, navy blue, and red.


The history of Kutani ware is divided into two distinct periods. Ko-kutani (“old Kutani”) refers to porcelain produced from approximately 1655 to the end of the seventeenth century. Ko-kutani ware was created at a kiln under the patronage of the ruling Maeda family. After the kiln ceased production, there was a hiatus of around a century before Kutani ware was revived. Pieces produced after this gap are called saiko-kutani, or “revival Kutani.”


Ko-kutani styles are now loosely divided into two groups. The “colored” (iro-e) style uses all five colors, which is why it is sometimes also referred to as the “five-color style” (gosaite). Iro-e designs leave some of the white field of the base porcelain visible. In contrast, “blue style” (aote) excludes red and uses just two or three of the other colors in designs that often completely cover the surface of the porcelain. Intricately patterned yellow backgrounds are particularly characteristic of aote pieces.


Given the limited scale and production period of the original kiln, relatively few examples of true ko-kutani ware remain. However, thanks to the influence the style had on later potters, its coloration and motifs remain a vital part of the Ishikawa ceramic tradition.

Search