Title Yūri-kinsai Underglaze Gold Leaf

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

釉裏金彩


釉裏金彩は、切り出した金箔片と金泥で文様を描く、比較的新しい陶磁器の下絵付け技法である。2001年に重要無形文化財に指定された。


金は17世紀頃から日本の陶磁器に用いられてきたが、上絵付けの技法が一般的で、表面に近い部分であるため、経年変化による摩耗に弱かった。1960年代初頭、石川県の陶芸家、竹田有恒(1888-1976)は下絵付けに金箔や絵の具を用いる、「釉裏金彩」と呼ばれる技法を開発した。この技法は、金箔を傷から守り、柔らかな光沢を与えるものである。


釉裏金彩は取り扱いを誤ると破れやシワが生じやすい繊細な金箔からデザインの一部を切り出るところから始まる。それをあらかじめ高温の釉薬で焼いた陶器に、薄い釉薬で丁寧に接着していく。さらに金泥や金粉を使ったり、針のような道具で金地に線を引いたりすることで、細部まで表現することができる。絵柄が乾いたら、最後に透明な釉薬を丁寧に塗り、低温で焼成すると、何層もの釉薬の間に金色の絵柄が挟まれた状態になる。


2001年に重要無形文化財保持者に認定された人間国宝の吉田美統(1932-)も、この「釉裏金彩」の技法で有名な石川県の作家である。

釉裹金彩


「釉裹金彩」是一種較新的釉下彩工藝,以裁剪的金箔片和金漆製作圖案來裝飾陶瓷器。西元2001年,這項工藝獲指定為重要無形文化財產。


自17世紀以來,黃金便是用於裝飾日本陶瓷的材料,通常以釉上彩技法製作,但使用這種技法時,黃金相當靠近表面,導致時間一久容易磨損。1960年代初,石川縣的陶藝家竹田有恆(西元1888–1976)研究出一種使用金箔和金漆進行裝飾的釉下彩工藝,不僅能讓黃金免於磨損,還能使其呈現出更柔和的光澤,這種技法後來稱為釉裹金彩。


使用釉裹金彩工藝時,第一步是從金箔片剪下圖案,不過金箔相當脆弱,一旦處理不當就很容易破損或起皺。陶藝家接著會在事先燒製好的高溫釉陶瓷器上塗一層薄薄的釉料,並仔細地將金箔片貼在上面,還可能會用金漆和金粉進行細節處理,或者用針狀工具在金箔上畫出線條。等到圖案乾燥之後,陶藝家會小心地塗上最後一層透明的釉料,並用低溫燒製陶瓷器,使黃金圖案包裹在幾層釉之間。


吉田美統(西元1932–)是另一位以釉裹金彩工藝聞名的石川縣陶藝家,他於西元2001年獲指定為重要無形文化財產保持者。

釉裹金彩


“釉裹金彩”是一种较新的釉下彩工艺,采用裁剪的金箔片和金漆创作图案来装饰瓷器。2001年,这项工艺被指定为重要非物质文化遗产。


自17世纪以来,黄金被用来装饰日本瓷器,但通常会在釉上彩工艺中运用。这种工艺下的黄金浮于表面,随着时间的推移容易磨损。1960年代初,石川县的陶艺家竹田有恒 (1888–1976) 开发了一种釉下彩工艺,在釉面下使用金箔和金漆进行装饰。这种工艺后来被称作釉裹金彩。他的方法不仅能让黄金免受磨损,还能使其呈现出更柔和的光泽。


釉裹金彩工艺的第一步是从脆弱的金箔上裁剪下图案碎片,这种材料一旦处理不当就很容易撕裂或起皱。然后,陶艺家会在事先烧制好的高温釉瓷器上涂一层薄薄的釉,并仔细地将金箔片贴在上面。此外,还可以用金漆和金粉进行细节处理,或者用针状工具在金箔上划出线条。图案干燥之后,陶艺家会小心地涂上最后一层透明的釉,并用低温烧制瓷器,使黄金图案夹在几层釉之间。


吉田美统 (1932–) 是另一位以釉裹金彩工艺而闻名的石川县陶艺家,他于2001年被指定为重要非物质文化遗产保持者。

Yūri-kinsai Underglaze Gold Leaf


Yūri-kinsai is a relatively new underglaze technique for ceramics in which designs are created with pieces of cut gold leaf and gold paint. It was designated an Important Intangible Cultural Heritage in 2001.


Gold has been used to decorate Japanese ceramics since the seventeenth century, but it was usually applied with overglaze techniques that leave it near the surface and vulnerable to wear over time. In the early 1960s, Ishikawa potter Takeda Aritsune (1888–1976) developed an underglaze technique for applying gold leaf and paint, which came to be known as yūri-kinsai. His method both protects the gold from damage and gives it a softer sheen.


The yūri-kinsai process begins with cutting pieces of the design out of delicate gold leaf, which is prone to tears and wrinkling if mishandled. The pieces are then carefully attached with a thin layer of glaze to a ceramic vessel previously fired with a high-temperature glaze. Additional detail work can be done with gold paint and gold powder or by scratching lines into the gold with a needlelike tool. Once the design has dried, a final layer of transparent glaze is carefully applied, and the vessel is fired at a low temperature, leaving the gold design sandwiched between several layers of glaze.


Another Ishikawa artist famous for the yūri-kinsai technique is Yoshita Minori (1932–), who was designated a Holder of Important Intangible Cultural Heritage in 2001.

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