Title Mother-of-Pearl Inlay (Raden)

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

螺鈿


螺鈿(らでん)は、表面の漆の中に真珠層を埋め込んだ漆器の装飾技法である。8世紀に中国から伝わり、日本の芸術家たちは小物から武具、建築物に至るまで、この技法を用いて装飾を施した。


螺鈿は軟体動物の貝殻の内側にある虹色の層を利用したもので、「真珠層」と呼ばれている。アワビやチョウガイなど多くの貝が螺鈿に適した真珠層を形成するが、その色や質はさまざまである。真珠層は、薄いウエハース状になるまで貝殻の両面を研削して、抽出される。厚さ0.1~2ミリのものを「厚貝」、0.1ミリ以下のものを「薄貝」と呼び、厚さによって使い分けられる。また、真珠貝の小片を粉にしたものは「みじん貝」と呼ばれ、虹色に輝く。


真珠層から、糸のこ、精密ナイフ、パンチングテンプレート、酸エッチングなどで、思い描くデザインを切り出し、漆器に貼り付ける。厚みのある貝は象嵌で、薄い貝は漆を塗って貼り付ける方法が一般的である。最後に漆を塗り、表面を磨いて完成する。


螺鈿は1999年に、重要無形文化財に指定された。

螺鈿


螺鈿是一種漆器裝飾工藝,作法是在漆面上嵌入珍珠母。這項工藝於8世紀從中國傳入日本,之後日本工匠們將其用於各個領域,從小型家居用品到軍事裝備和雄偉的建築物皆有。


螺鈿工藝使用的材料是某些軟體動物貝殼內部的虹彩層,稱為「珍珠母」或「珠母層」。鮑魚和珍珠貝等許多軟體動物的殼內都有適合用於螺鈿工藝的珍珠母,但顏色和品質各異。取珍珠母的方法是磨製貝殼兩面,直到剩下一層薄片。厚度在0.1至2公釐之間的珍珠母碎片叫做「厚貝」,厚度在0.1公釐以下的碎片則叫做「薄貝」,而厚度決定了這些碎片的用途。此外,還可以將小片珍珠母磨成名為「微塵貝」的彩虹色粉末。


工匠可以根據設計需要,以線鋸、精密刀具、衝床模具或酸蝕法在珍珠母上切割出形狀,然後使用這些不同形狀的碎片裝飾漆器。接著,工匠對於較厚的碎片,一般將採用鑲嵌工藝;至於更容易貼上的較薄碎片,則會在上面塗漆並將其貼在漆器表面。最後,工匠會再塗上一層漆,然後將表面磨到平滑光亮。


西元1999年,螺鈿獲指定為重要無形文化財產。

螺钿


螺钿是一种漆器装饰工艺,操作技法是在漆面上嵌入珍珠母。这项工艺于8世纪从中国传入日本。日本艺术家将这项装饰工艺应用于各个领域,从小型家居用品到军事装备和雄伟的建筑物,包罗万象。


螺钿工艺使用的材料是某些软体动物贝壳内部的虹彩层,人称“珍珠母”或“珠母层”。鲍鱼和珍珠贝等许多软体动物的壳内都有适用于螺钿工艺的珍珠母,但这些珍珠母的颜色和品质各不相同。取珍珠母的方法是打磨贝壳两面,直到剩下一层薄片。厚度在0.1至2毫米之间的珍珠母碎片叫做“厚贝”,厚度在0.1毫米以下的碎片则叫做“薄贝”。厚度决定了这些碎片的用途。此外,还可以将小片珍珠母磨成名为“微尘贝”的虹彩色粉末。


艺术家可以根据设计需要,使用线锯、精密刀具、冲压模具或酸蚀法在珍珠母上切割出形状,然后将这些不同形状的碎片装饰在漆器上。对于较厚的碎片,艺术家通常会采用镶嵌工艺;对于更容易粘贴的较薄碎片,艺术家则会为其涂漆,将其粘贴在漆器表面。最后,艺术家会涂上一层漆,然后将表面打磨至平滑光亮。


1999年,螺钿被指定为重要非物质文化遗产。

Mother-of-Pearl Inlay (Raden)


Raden is a lacquerware decorative technique in which mother of pearl is embedded in the surface lacquer. The technique was introduced from China in the eighth century, and Japanese artists used it to ornament everything from small household items to military equipment and great works of architecture.


Raden uses the iridescent layer on the inside of certain mollusk shells, called “mother of pearl” or “nacre.” Many species, including abalones and pearl oysters, produce nacre appropriate for raden, although the color and quality varies. Mother of pearl is extracted by grinding down both sides of the shell until a thin wafer remains. Pieces between 0.1 and 2 millimeters are called atsugai (“thick shell”), and those under the 0.1-millimeter cutoff are called usugai (“thin shell”). The thickness determines how the pieces are used. Small flakes of nacre can be pulverized into an iridescent powder called mijingai (“shell particles”).


The shapes needed for an artist’s envisioned design are cut from the mother of pearl using a scroll saw, precision knife, punch templates, or acid etching; then they are applied to the piece of lacquerware. Artists generally use inlay techniques with thicker shell pieces, while thinner ones can be more easily affixed by brushing them with lacquer and sticking them to the surface. A final coat of lacquer is applied before the piece is burnished to a smooth, polished surface.


Raden was designated an Important Intangible Cultural Heritage in 1999.

Search