Title Metal Chasing (Chōkin)

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

彫金


彫金(ちょうきん)とは、金属工芸品に施される様々な装飾技法を指す。彫り、打ち出し、魚子打ち、象嵌などの特殊な技法が含まれる。1955年に重要無形文化財に指定された。


弥生時代(紀元前300–紀元後300)にアジア大陸から日本に伝来した彫金の技法は、当初は主に銅、金、銀、青銅などの祭器や装身具に用いられていた。しかし、冶金や金属加工の技術が発達するにつれ、さまざまな合金が考案され、より強い金属が鍋などの生活用具や剣・鎧などに使われるようになった。そして、この新しい合金を装飾するための、彫金の技法も同時に発展していった。


日本が100年以上続いた戦乱の世から、比較的平和な江戸時代(1603–1867)に入っても、武家は武器や鎧をステータスシンボルとして注文し続けた。また、彫金などの装飾技法も盛んに行われた。しかし、1876年、明治政府が刀剣の着用を禁止したことが大きな転機となった。それまでは、刀の飾り金具を作ることが、多くの金工の生業であった。また、金属生産の機械化が進み、手づくりや手彫りの金工品は激減した。一方、この頃から日本の伝統工芸が国際博覧会に出品されるようになり、輸出の需要も出てきた。多くの金工家が、武道的なものから純粋な芸術的な用途へと転換し、工芸の方向性を変え、復活させたのである。


石川県にゆかりのある彫金技法は、象嵌である。金や銀などの柔らかい金属を、より硬い地金に埋め込んでいく。加賀象嵌と呼ばれるこの技法は、石川県の前身である藩の名前にちなんで名づけられた。加賀象嵌の特徴は、まず、地金の留め方にある。地金に斜めに切り込みを入れ、開口部より奥の方が広くなるようにする。象嵌を打ち込むと、このくぼみに広がり、その上に地金のはみ出し部分が押さえつけられる。こうすることで象嵌が固定され、両金属が同一平面になる。加賀象嵌は、重ね象嵌や「色金」と呼ばれる銅合金を使うことでも知られている。この合金は、溶液で処理することにより、さまざまな色の保護用の酸化皮膜や緑青(ろくしょう)を作ることができる。


また、彫金技法には鏨(たがね)を使って、毛彫りや蹴彫り、片切り彫りなどの技法がある。さらに、肉合彫りや浮き彫り、彫りくずし、透かし彫り、魚子打ちなどで文様を施すこともできる。


石川県立美術館には、加賀藩が誇った象嵌の鐙(あぶみ)など、彫金の技法を示す作品が数多く所蔵されている。

雕金


雕金是指金屬加工中採用的各種裝飾性雕刻工藝,包括雕刻、捶打和鑲嵌這類專業技法。西元1955年,這些工藝獲共同指定為重要無形文化財產。


彌生時代(西元前300年–西元300年)時,雕金技法從亞洲大陸傳入日本。起初,這些技法主要用於裝飾由銅、金、銀和青銅製成的禮器和個人裝飾品。隨著冶金和金屬加工技術的發展,人們研究出了各種合金,並用這些更堅固的金屬製作鍋子等生活用品,以及劍和盔甲。因此,用於裝飾這些新合金的雕金工藝也隨之發展。


即使在日本擺脫了一個多世紀的戰亂,進入相對和平的江戶時代(西元1603–1867)後,統治社會的武士階級依然會委託專人製作武器和盔甲,將其視為身分的象徵。雕金和其他裝飾技法也因此繁榮發展。然而,在西元1876年,由於新成立的明治政府禁止人們佩劍,導致這類技法面臨重大轉折。在此之前,為刀劍製作裝飾配件一直是許多金屬工匠的謀生工具。由於上述政策轉變,再加上金屬生產機械化程度的提升,導致手工製作和雕刻的金屬製品急遽減少。另一方面,在這段期間,傳統日本工藝品開始在國際展覽中亮相,帶動了出口需求。許多金屬工匠從製作武具轉為純藝術品,這不僅改變了金屬雕刻技法的用途,也振興了這類技法。


與石川縣最密切相關的雕金技法是鑲嵌,作法是將金和銀等較軟的金屬,嵌入較硬的金屬母材中。石川縣的鑲嵌風格稱為加賀鑲嵌,取自石川縣舊時所屬藩地的名稱。加賀鑲嵌已獲指定為稀少傳統工藝,其首要特點在於鑲嵌金屬的固定方式。工匠先在金屬母材上斜切出一個凹口,使其最深處寬於開口處,接著敲打可讓鑲嵌金屬向凹口內延伸,上方的金屬母材則會將鑲嵌金屬往下壓,如此就能將鑲嵌金屬固定到位,並使兩種金屬保持齊平。加賀鑲嵌其他廣為人知的特點包括使用多層鑲嵌法,以及名為「色金」的銅合金,這種合金可用溶液處理,形成保護性氧化膜和各種顏色的銅鏽。


其他雕金技法包括用鑿子在金屬上雕刻細如髮絲的線條、三角形圖案或類似於刷痕的楔形圖案。此外,工匠還可將圖案雕刻成凹雕、淺浮雕或立體形式,還能在金屬上打孔,製作鏤空圖案,或者仔細用錘子敲出凹痕,打造點狀紋理。


石川縣立美術館收藏了許多展現雕金技法的作品,其中包括一些加賀藩引以為傲的鑲嵌金屬馬鐙。

雕金


雕金是指金属加工中采用的各种装饰性雕刻工艺,包括雕刻、捶打和镶嵌等专业技法。1955年,这些工艺共同被指定为重要非物质文化遗产。


在弥生时代(公元前300年 – 公元300年),雕刻技法从亚洲大陆传入日本。起初,这些技法主要用于装饰由铜、金、银和青铜制成的礼器和个人装饰品。随着冶金和金属加工技术的发展,人们研究出了各种合金,并用这些更坚固的金属制作锅等生活用品,以及剑和盔甲。因此,用于装饰这些新合金的雕刻工艺也随之发展。


即使在日本摆脱了一个多世纪的战乱、进入相对和平的江户时代 (1603–1867) 之后,统治社会的武士阶层依然会委托专人制作武器和盔甲,将其视作身份的象征。雕刻和其他装饰技法也因此繁荣发展。然而,这类技法在1876年经历了重大转折,因为新成立的明治政府禁止人们佩剑。在此之前,为刀剑制作装饰配件一直是许多金属工匠的谋生手段。这一政策转变再加上金属生产日趋机械化,导致手工制作和雕刻的金属制品大幅减少。另一方面,在这段时间,传统日本工艺品开始在国际展览中亮相,拉动了出口需求。许多金属工匠从制作武具转为制作纯艺术品,这不仅改变了金属雕刻技法的用途,也振兴了这类技法。


与石川县最密切相关的雕金技法是“镶嵌”。这项技法的操作方法是将金和银等较软的金属嵌入较硬的金属母材中。石川县的镶嵌风格被称作加贺镶嵌,这一名称源自石川县旧时所属藩地的名称。加贺镶嵌已被指定为稀少传统工艺,其首要特点在于镶嵌金属的固定方式。工匠会在金属母材上斜切出一个凹口,使其最深处宽于开口处。当镶嵌金属被敲打进凹口时,它会向凹口内部延伸,而镶嵌金属上方的母材则被压下并覆盖在上面。这样就可以将镶嵌金属固定到位,并使两种金属保持齐平。加贺镶嵌其他广为人知的特点包括使用多层镶嵌技法和名为色金的铜合金。这种合金可以用溶液处理,形成保护性氧化膜和各种颜色的铜锈。


其他雕金技法包括用凿子在金属上雕刻细如发丝的线条、三角形图案或类似于刷痕的楔形图案。工匠可以将图案雕刻成凹雕、浅浮雕或立体形式。此外,工匠还可以在金属上打孔,制作镂空图案,或者仔细用锤子敲出凹痕,打造点状纹理。


石川县立美术馆收藏了许多展现雕金技法的作品,其中包括部分加贺藩出产的珍品镶嵌金属马镫。

Metal Chasing (Chōkin)


Chōkin refers to a variety of decorative chasing techniques used in metalwork. These include specialized methods of engraving, carving, hammering, and inlay. They were collectively designated an Important Intangible Cultural Heritage in 1955.


Chasing techniques arrived in Japan from continental Asia during the Yayoi period (300 BCE– 300 CE). Originally, the techniques were mainly used for ritual objects and personal adornments of copper, gold, silver, and bronze. As metallurgic and metalworking skills evolved, various alloys were devised, and these stronger metals were used to craft tools for daily use, such as pots, as well as swords and armor. Chasing techniques for decorating these new metal alloys evolved in tandem.


Even after Japan emerged from over a century of warfare into the relatively peaceful Edo period (1603–1867), the ruling samurai class continued to commission weapons and armor as status symbols. Chasing and other decorative techniques flourished. However, a major turning point for the craft came in 1876, when the newly established Meiji government banned the wearing of swords. Until that point, producing the ornamental fittings on swords had been the livelihood of many metalworkers. This change—combined with the increased mechanization of metal production—caused a sharp decline in handcrafted and hand-chased metalwork. On the other hand, around this time traditional Japanese crafts began appearing at international exhibitions, driving a demand for exports. Many metalworkers turned from producing pieces with martial applications to purely artistic works, redirecting and reviving the craft.


The chōkin technique most associated with Ishikawa Prefecture is zōgan, or inlay. This involves embedding softer metals, such as gold and silver, into a harder base metal. The local style is called kaga zōgan, named after the domain that preceded the modern-day prefecture. It is distinguished firstly by the way the inlaid metal is held in place. The artisan cuts into the base metal at an angle so that the deepest part of the cavity is wider than the opening. When the inlaid metal is hammered in, it spreads into this indentation while the base metal overhang is pressed down over it. This secures the inlay in place and leaves both metals flush. Kaga zōgan is also known for multilayered inlays and the use of copper alloys called irogane. These alloys can be treated with solutions to create protective oxide coatings and patinas of various colors.


Other chōkin techniques involve the use of chisels to engrave the metal with hair-thin lines, triangular marks, or wedges resembling brush strokes. Images can be carved in sunken relief, low relief, or three dimensions. The metal may also be pierced with holes to create openwork or minutely dented with a hammer to create a stippled texture.


The Ishikawa Prefectural Museum of Art holds many pieces demonstrating chōkin techniques, including some of the zōgan metal stirrups that were the pride of Kaga domain.

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