Title Pseudo-Western Architecture at the Former Kaichi School Building

  • Nagano
Topic(s):
Castles/Palaces
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Matsumoto City

旧開智学校校舎の擬洋風建築


旧開智学校校舎は、1870年代に流行した擬洋風建築の代表的な例である。左右非対称の2階建てで、木造建築でありながら、石造やレンガ造りを意識したデザインになっている。これは、西洋の建築物の美しさを木工技術で模倣しようとした日本の大工が編み出した融合様式である。その結果、東洋と西洋の要素が融合した独特の建築物が生まれた。


旧開智学校校舎のファサードには、この擬洋風の要素が多く見受けられる。1階床下や建物の角にある石積みの部分(「コイニング」と呼ばれる)は、妙に平らだ。実は、この「石」や「レンガ」は、木と石膏と塗料で作られたもの。また、正面壁や八角屋根の塔にも同様の手法でレンガ造りのフェイクが施されている。このように、ある素材を別の素材で表現することは、擬洋風建築の特徴である。


バルコニー付きのフロント部分

旧開智学校校舎を代表する建築物のひとつが、正面玄関に設けられたバルコニー付きのフロント部分だ。そのモチーフは、擬洋風建築によく見られる和洋折衷のもので、2階建ての建物の両端に設置されている。以下では、このフロント部分に見られる擬洋風の特徴を視覚的に説明する。


下層部には波と龍の彫刻が施されている。龍の彫刻は、近くの仏教寺院である浄林寺から持ってきたものと思われる。龍の周囲を波が取り囲むというモチーフは、明らかに東洋的なものである。鯉が滝を泳いで昇り、龍になるという中国の龍門伝説を想起させる。このような図像は、木製のパネル扉の内側に施された彫刻にも見ることができる。この龍の彫刻の猛々しさは、エントランスの両脇に配置された金属製の照明器具の繊細な曲線のラインと対照的なものとなっている。


バルコニー上段には、校名を記した旗を手にした元気なケルビムが描かれ、西洋的なモチーフがより鮮明に表現されている。このデザインは、松本で多くの読者を得ていた大手新聞社「東京日日新聞」のロゴマークを参考にしたものと思われる。ケルビムは唐破風のアーチの中に配置されている。このような唐破風は寺社仏閣に多く見られるもので、自由な組み合わせが可能な擬洋風建築の特徴をよく表している。


バルコニーに出るための扉があるように見えるが、実はこの開口部も講堂の窓である。この半円の欄間窓は、1870年代には珍しい建築材料であった輸入色ガラスの破片で作られている。窓を囲む鉄柵のような精巧な模様は、この建物を設計した地元の名工・立石清重(1829-1894)のトレードマークである。この「鉄」は、漆喰で丹念につくられたものだ。


意外なことに、この校舎の歴史において、このフロント部分にはさまざまな表情があった。1890年代後半、女鳥羽川の氾濫で大きな被害を受けたため、校舎の象徴であった擬洋風のデザインはほとんど取り払われた。龍、ケルビム、切妻、漆喰の複雑なデザインはすべて、屋根の上にある控えめな三角形の屋根破風に取って代わられた。1964年に旧開智学校校舎が移築された際、このフロント部分は元の姿に戻された。


八角形の塔

正面上部の屋根には、八角形の塔がある。19世紀後半、大工たちは屋上塔を洋風建築の象徴のひとつと考えた。1876年の竣工当時、風見鶏と避雷針を備えた旧開智学校は、松本城と並んでこの地域で最も高い建物の一つであったと思われる。周囲の低層建築の中で、近代化の象徴としてひときわ異彩を放っていた。

舊開智學校校舍的擬洋風建築


舊開智學校校舍是日本最著名的「擬洋風」建築之一,這種建築風格曾風行於1870年代。這是一座左右不對稱的兩層樓建築,主體為木結構,但擁有磚石建築的外觀。日本的木工匠人利用傳統的日本木構建築法模擬出西方建築之美,最終打造出了完美融匯了東、西方設計元素的獨特建築作品。

這棟建築的正牆上有許多擬洋風的元素。一樓外牆下半部及轉角的磚石部分(屋角石)平整得不同尋常,其實這些「磚」和「石」都是用木料、灰泥和塗料做成的。同樣的技術還用在了正門破風和屋頂八角塔樓的仿磚雕裝飾上。使用一種建築材料模擬另一種材料效果的技法,正是擬洋風建築的重要特徵。


陽台式破風

舊開智學校校舍最醒目之處,就是正門入口上方將弓形的唐破風屋簷與陽台融為一體的結構,它縱跨校舍的上下兩層,裝飾圖案更是展顯了擬洋風建築中日本和西方元素的融合的特點。

介紹一下這處陽台式破風的部分擬洋風特徵。

陽台下方飾有波浪與龍的浮雕,相傳,這條龍雕來自相距不遠的佛寺淨林寺。這種龍騰於海的圖案顯然源自東方,看上去很像是中國「魚躍龍門」傳說的復刻。浮雕中兇悍的龍與正門兩側金屬燈具精緻、纖秀的線條形成了鮮明的對比。

陽台上方的裝飾則是典型的西方圖案:一對快樂的小天使拉開了一幅寫有學校名字的卷軸,這個設計有可能參考了日本大報社《東京日日新聞》(《每日新聞》的前身)的標誌,這份報紙在松本擁有龐大的讀者群體。小天使位於正門弓形唐破風屋簷下方,唐破風常見於佛寺和神社,而它出現在這裡,更是凸顯了擬洋風建築不拘一格的特徵。

陽台上乍看有一道出入的門戶,但實際上,那只是講堂(報告廳)的一扇窗戶。半圓形的氣窗部分使用進口彩色玻璃片鑲嵌,在1870年代,彩色玻璃還是很珍稀的建築材料。窗戶上類似熟鐵窗欄的精緻裝飾,是這座建築的設計者、當地木工大師立石清重(1829-1894)的標誌,而這惟妙惟肖的「鐵」護欄其實也是用灰泥製成。

現在可能很難想像,這陽台式破風在過去相當一段時間裡並不是如今模樣。1890年代末,附近的女鳥羽川洪水氾濫,校舍嚴重受損,建築原本的擬洋風設計項目幾乎損毀殆盡。龍、天使、唐破風和各處精緻的灰泥裝飾不復存在,屋頂只代之以一個不起眼的三角形破風。直到1964年,舊開智學校校舍搬遷並進行修復,這處陽台式破風結構才得以重現最初的面貌。


八角塔樓

在陽台式破風正上方,有一座八角形塔樓矗立在屋頂正中。19世紀晚期的日本木匠們將屋頂塔樓視為標準西方建築的重要特徵之一。舊開智學校校舍建於1876年,當時,除了松本城外,四周皆是低矮的建築群,這座擁有塔樓、風向標和避雷針的校舍應該是當地最高的樓房,它也因此脫穎而出,成為了代表著現代化與進步的地標。

旧开智学校校舍的拟洋风建筑


旧开智学校校舍是日本最著名的“拟洋风”建筑之一,这种建筑风格曾风行于19世纪70年代。这是一座左右不对称的两层楼建筑,主体为木结构,但拥有砖石建筑的外观。日本的木工匠人利用传统的日本木构建筑法模拟出西方建筑之美,最终打造出了东西方设计元素完美交融的独特建筑作品。

这栋建筑的正墙上有许多拟洋风的元素。一楼外墙下半部及转角的砖石部分(屋角石)平整得不同寻常,其实这些“砖”和“石”都是用木料、灰泥和涂料做成的。同样的技术还用在了正门破风和屋顶八角塔楼的仿砖雕装饰上。使用一种建筑材料模拟另一种材料效果的手法,正是拟洋风建筑的重要特征。


阳台式破风

旧开智学校校舍最醒目之处,就是正门入口上方将弓形的唐破风屋檐与阳台融为一体的结构。它纵跨校舍的上下两层,装饰图案更是彰显了拟洋风建筑中日本和西方元素的融合的特点。

介绍一下这处阳台式破风的部分拟洋风特征。

阳台下方饰有波浪与龙的浮雕。相传,这条龙雕来自相距不远的佛寺净林寺。这种龙腾于海的图案显然源自东方,看上去很像是重现了中国“鱼跃龙门”的传说。浮雕中凶悍的龙与正门两侧金属灯具精致、纤秀的线条形成了鲜明的对比。

阳台上方的装饰则是典型的西方图案:一对快乐的小天使拉开了一幅写有学校名字的卷轴。这处设计有可能参考了日本大报社《东京日日新闻》(《每日新闻》的前身)的标志,这份报纸在松本也拥有庞大的读者群体。小天使位于正门弓形唐破风屋檐下方,唐破风常见于佛寺和神社,而它出现在这里,更是凸显了拟洋风建筑不拘一格的特征。

阳台上乍看有一道出入的门户,但实际上,那只是讲堂(报告厅)的一扇窗户。半圆形的气窗部分使用进口彩色玻璃片镶嵌,在19世纪70年代,彩色玻璃还是很珍稀的建筑材料。窗户上类似熟铁窗栏的精致装饰是这座建筑的设计者、本地木工大师立石清重(1829-1894)的标志,而这惟妙惟肖的“铁”护栏其实也是用灰泥制成的。

说来或许令人吃惊,这处阳台式破风在过去相当一段时间里并不是如今模样。19世纪90年代晚期,附近的女鸟羽川洪水泛滥,校舍严重受损,建筑原本的拟洋风设计元素几乎损毁殆尽。龙、天使、唐破风和各处精致的灰泥装饰尽皆不存,屋顶上只代之以一个不起眼的三角形破风。直到1964年,旧开智学校校舍搬迁并被修复,这处阳台式破风结构才得以重现最初的面貌。


八角塔楼

在阳台式破风正上方,一座八角形塔楼矗立于屋顶正中。19世纪晚期的日本木匠们将屋顶塔楼视为标准西方建筑的重要特征之一。旧开智学校校舍建于1876年,当时,除了松本城外,这座拥有塔楼、风向标和避雷针的校舍应该是本地最高的楼房。在四周一片低矮的建筑群中,开智学校脱颖而出,成为了现代化与进步的象征。

Pseudo-Western Architecture at the Former Kaichi School Building


The Former Kaichi School Building is one of the most famous examples of pseudo-Western (giyōfū) architecture, a style that was popular in the 1870s. The asymmetrical, two-story structure is built mainly of wood, but aspects of its design were intended to replicate the appearance of stone or brick. This fusion of styles was pioneered by Japanese carpenters, who attempted to imitate the designs of Western buildings using traditional Japanese construction methods. The resulting buildings have a distinctive combination of Eastern and Western design elements.


Many giyōfū elements can be seen in the building’s façade. Sections of stonework along the lower portion of the first floor and at the corners of the building (called “quoining”) are oddly flat. In actuality, this “stone” and “brick” was fabricated from wood, stucco, and paint. Similar techniques were used to make the faux brickwork on the frontispiece and octagonal tower. This representation of one material with another is a defining trait of pseudo-Western architecture.


The Balconied Frontispiece

The balconied frontispiece at the main entrance is one of the most prominent features of the Former Kaichi School Building. It spans both stories of the structure, and its motifs exemplify the mixing of Japanese and Western elements that is common in pseudo-Western architecture. These are some of the uniquely giyōfū traits found in the frontispiece:


The lower level is decorated with carvings of waves and a dragon. It is thought that the dragon was taken from Jōrinji, a nearby Buddhist temple. This motif of a dragon surrounded by waves is distinctly Eastern in origin. It is likely an homage to the Chinese “Legend of the Dragon Gate,” in which a carp swims up a waterfall and is transformed into a dragon. The ferociousness of the carved dragon on the frontispiece presents a stark contrast to the delicate, curving lines of the metal light fixtures that are placed on either side of the entrance.


The balcony’s upper level is decorated with a more markedly Western motif: a pair of cheerful cherubs who hold a banner bearing the name of the school. The design was likely based on the logo of the Tokyo Daily News (Tōkyō Nichinichi Shimbun), a major newspaper that had a wide readership in Matsumoto. The cherubs are situated within the arch of a curved gable (karahafu). This type of gable would more commonly be seen at temples or shrines, and its presence here highlights the mix-and-match nature of giyōfū architecture.


Although there appears to be a door leading out to the balcony, this aperture is one of the windows of the lecture hall. The half-round transom window is made from pieces of imported colored glass, which was a rare building material in the 1870s. The elaborate pattern resembling a wrought-iron fence that surrounds the window is a characteristic trademark of the building’s designer, local master carpenter Tateishi Seijū (1829–1894). The “iron” was meticulously created using plaster.


Perhaps surprisingly, the frontispiece looked different for much of the building’s history. Most of the school building’s iconic giyōfū design elements were removed in the late 1890s, after the building was heavily damaged by flooding of the nearby Metoba River. The dragon, cherubs, curved gable, and intricate stucco designs were all replaced with a modest, triangular dormer gable on the roof. When the Former Kaichi School Building was relocated in 1964, the frontispiece was restored to its original appearance.


The Octagonal Tower

An octagonal tower is centered on the roof above the frontispiece. In the late nineteenth century, carpenters thought of rooftop towers as one of the defining features of a proper Western-style building. At the time of its original construction in 1876, the Former Kaichi School Building’s tower, with its weathervane and lightning rod, likely made the school one of the tallest buildings in the area alongside Matsumoto Castle. The school stood out against the surrounding landscape of lower-profile structures as a landmark of modernity and progress.

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