標題 靈寶館四大天王

  • 京都
類別:
神社、寺院、教會 建築、設施
媒體用途種類:
APP、QR Code等
字數:
250以下
編寫年度:
2019
地區協議會名稱:
Ninna-ji

The Four Heavenly Kings at the Reihokan


Images of Jikokuten and Komokuten adorn the front of the Reihokan Treasure Hall, which was built in part to house works of art and Buddhist statuary that have been handed down since Ninnaji’s founding in the late ninth century. Made from sheet copper, these images represent two of the Four Heavenly Kings, the Buddhist guardians of the four cardinal directions. The deities can be identified by the items they hold: Jikokuten, who represents the east, holds a sword, while Komokuten, guarding the west, holds a brush and scroll.


These are relatively recent additions to the Reihokan, which until then included statues of Amida, Buddha of the Western Paradise; Tamonten, the guardian of the north; and Zochoten, the guardian of the south—but not Jikokuten or Komokuten. As Amida Buddha is often accompanied by all four of the Heavenly Kings, Reihokan officials decided to commission new images of missing ones. Today these adorn the entrance of the Reihokan, both to complete Amida‘s retinue and to protect the building itself from malicious influences. The Jikokuten and Komokuten copper sheet engravings are thought to be by Kataoka Yasushi, an architect and designer active in Japan during the first half of the twentieth century.


霊宝館の扉の四天王

持国天と広目天の像が霊宝館の前に飾られている。霊宝館は9世紀末の仁和寺の開創以来この寺に伝えられてきた貴重な美術品や仏像などを収蔵することをその目的のひとつとして建てられた。彩色を施した銅板でつくられたこれらの像は、4つの方位を守護する仏教の守護者、四天王のうちの2人を表している。神像は、その持物によって何の像であるかを特定することができる。持国天は剣を持ち、広目天は筆と巻物を持っている。広目天と持国天は4つの方位のうちの2つの方位、すなわちそれぞれ西と東を受け持っている。実際、これらの像が霊宝館の収蔵品に加わったのは比較的最近のことである。霊宝館には従来、阿弥陀如来(西方浄土の仏陀)、多聞天(北の守護神)、増長天(南の守護神)の像が収められていたが、広目天と持国天はなかった。阿弥陀如来は四天王の4人すべてを脇侍としてつき従えていることが多いので、霊宝館の担当者は四天王のうち欠けていた2つの像の制作を新たに依頼することを決定した。そうして完成した像が現在では霊宝館の入り口に飾られており、これで阿弥陀如来の従者としての四天王がすべて揃うとともに、建物自体を悪の影響から守る役割も果たしている。持国天と広目天の像は、20世紀の前半に日本で活躍した建築家でデザイナーの片岡安の作であると考えられている。


灵宝馆四大天王


灵宝馆的建造目的之一,是为了收藏仁和寺自9世纪末开创以来历代相传的珍贵美术品、佛像等宝物。持国天王与广目天王铜塑雕像于馆前威武而立。此二王为护持四方位的佛教守护者——四大天王中的两位,其身份可通过持物判断:持剑者为护持东方的持国天王,而持毛笔与卷轴者则是护持西方的广目天王。

两座雕像直至近年才纳入馆中收藏。灵宝馆本有阿弥陀佛如来(西方净土佛陀)、多闻天王(护持北方的守护神)、增长天王(护持南方的守护神),唯缺持国天王与广目天王。通常,阿弥陀佛如来有四大天王随侍在侧,因此灵宝馆负责人便全新订制另外二王的雕像,然后安放于灵宝馆入口处,阿弥陀佛如来的护法神四大天王就此到齐,可保护建筑不受诸恶侵犯。据说雕像应是出自20世纪前半的日本知名建筑家兼设计师——片冈安的手笔。

靈寶館四大天王


靈寶館的建造目的之一,是為了收藏仁和寺於9世紀末開創以來歷代相傳的珍貴美術品、佛像等文物。靈寶館前,持國天王與廣目天王銅塑雕像凜然而立。此二王為護持四方位的佛教守護者——四大天王中的兩位,其身份可透過持物判斷:護持東方的持國天王持劍,而護持西方的廣目天王則持毛筆與捲軸。

兩座雕像直至近年才納入館中收藏。靈寶館本有阿彌陀佛如來(西方淨土佛陀)、多聞天王(護持北方的守護神)、增長天王(護持南方的守護神),唯缺持國天王與廣目天王。一般而言,阿彌陀佛如來常有四大天王隨侍在側,因此靈寶館負責人便全新訂製其餘二王的雕像。其後雕像設於靈寶館入口處,阿彌陀佛如來的護法神四大天王就此到齊,可保護建築不受諸惡侵犯。據信雕像應是出自20世紀前半的日本知名建築家兼設計師——片岡安的手筆。

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