タイトル 旧金毘羅大芝居 空井戸とスッポン

  • 香川県
ジャンル:
史跡・城跡 アート・工芸・芸能
媒体利用区分:
パンフレット Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2018年
地域協議会名:
公益社団法人 香川県観光協会

Karaido and Suppon


The karaido (lit. “dry well”) is a square opening (closed over when not in use), located at the intersection where the main stage joins the hanamichi. It disappeared from the modern theater, but it is said that it was used in the Kamigata (Kyoto Osaka) area of Japan in the Edo period. It is connected to the underground area (naraku) and has many uses. In addition to the actors’ entrances and exits and quick costume changes, it can also function as a well or a pond. The Kanamaruza is the only theater that has retained this function to the present day.


The suppon hole is a “trap door” on the hanamichi, close to the stage. It is 0.8 meters long and 0.6 meters wide. In the Kanamaruza, the trap door is moved up and down by men underneath. The name suppon (“turtle”) comes from the fact that when the kabuki actor sticks out his head from underneath the stage, it looks like a turtle’s head craning. This door is mainly used to introduce phantoms, ghosts, and goblins.

空井戶與「鱉」機關


「空井戶(意為枯井,只有使用時才開啟)」,是於舞臺與花道相交處設置的方洞。此井向下連通「奈落(即舞臺地下空間)」,用途頗多——既可作為演員登場退場、快速變裝的通道,亦能模擬水井或池塘等。據說江戶時代(1603-1867),空井戶曾在日本上方地區(京都、大阪)使用,如今除金丸座外,均已棄而不用。

花道近舞臺一端,有一升降臺,長0.8公尺,寬0.6公尺,據說因演員從洞口向上探出頭的動作神似鱉伸頭的模樣,故取名為「鱉」。此機關依靠人力轉動,專供妖怪、幽靈或魔鬼等角色登場時使用。

空井户与“鳖”机关


主要舞台与花道的相交处,有一方洞,名“空井户”(意为枯井,唯使用时才开启)。此井向下连通“奈落”(即舞台地下空间),用途众多——既可用作演员登场退场、快速变装的通道,亦能模拟水井或池塘等。相传江户时代(1603-1867),空井户曾在日本上方地区(京都、大阪)使用,如今除金丸座外,均已弃而不用。

花道近舞台一端,有一升降台,长0.8米,宽0.6米,据说因演员从洞口向上钻出头的动作神似鳖伸头的模样,故取名为“鳖”。此机关依靠人力转动,专供妖怪、幽灵或魔鬼等角色登场时所用。

空井戸とスッポン


 空井戸とは、主要な舞台と花道が交差する場所に位置する空の四角い穴です。現代の劇場からは姿を消しましたが、江戸時代、上方(京都・大阪)地域では使われていたと言われています。空井戸は地下空間(奈落)と繋がっており、たくさんの使い道があります。俳優の出入りや早着替えに加え、空井戸は井戸や池の役割も担っています。金丸座は今日までその機能を保持している唯一の劇場です。


 スッポンとは舞台に近い、花道の「落とし戸」です。長さ0.8メートル、幅0.6メートルです。金丸座では人力でスッポンの底を上げ下げします。スッポンという名称は歌舞伎役者が舞台の下から頭だけ出している様子がスッポンが頭を出す様子に似ていることから付けられました。スッポンは、主に亡霊や幽霊、鬼の役のために使われます。

再検索