タイトル 棟方志功記念館 愛染苑

  • 富山県
ジャンル:
史跡・城跡 建造物・施設
媒体利用区分:
パンフレット Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2019年
地域協議会名:
南砺市多言語解説整備推進協議会

The Munakata Shiko Memorial Museum


Munakata Shiko (1903–1975) is one of the most significant and influential Japanese artists of the twentieth century. He specialized in woodblock printmaking, although his repertoire also included painting, ceramics, and calligraphy, and he had close ties to the Mingei (folk arts) movement. Born in Aomori in northern Honshu, Munakata moved to Tokyo as a young adult to pursue painting. Fleeing the air raids on Tokyo at the end of the war, Munakata moved his family in 1945 to Fukumitsu in what is now Nanto city. Although he lived in Toyama Prefecture for only about seven years before moving back to Tokyo, Munakata had a great influence on the area, and a museum was established in Fukumitsu to commemorate his life and art. Munakata’s work has also been showcased internationally at renowned art museums, including New York’s Metropolitan Museum of Art and Museum of Modern Art. Significant milestones in his career include winning the Grand Prix at the 1956 Venice Biennale and receiving the Order of Cultural Merit from the government of Japan in 1970.


Munakata’s prints are categorized as moku-hanga woodblock art, a technique he learned from another Japanese printmaker, Hiratsuka Un’ichi. Much of his work was inspired by Zen Buddhism, which he practiced, and his artwork features religious subjects as well as themes inspired by nature and traditional Japanese folklore.


The Munakata Shiko Memorial Museum has two floors of Munakata’s artworks, including large-scale prints as well as some of his calligraphy works. In addition to the museum, the area is also home to Riu Gasai, Munakata’s former residence, and Shogedo, a traditional Japanese house that has been converted into a showcase for folk art. The Mingei folk art movement revolved around beautiful, practical objects and artwork created by artisans. Mingei folk art was linked to Munakata because the founder of the movement, Yanagi Soetsu, was one of the influential figures who helped boost Munakata’s art career by displaying his work in the Japan Folk Crafts Museum (Mingeikan) in Tokyo, which Yanagi founded. Munakata’s former residence, Riu Gasai, is located across from the museum and Shogedo. Visitors can tour the house as well as see Munakata’s personal touches to the home, such as artwork that was painted and drawn on the doors and walls, even in the bathroom.


棟方志功紀念館 愛染苑


日本20世紀最具影響力的代表性藝術家之一——棟方志功(1903-1975),除了曾致力於木版畫藝術,在繪畫、陶藝及書法方面也深有造詣。此外,與民藝運動同樣淵源頗深。棟方生於青森,成年後不久便前往東京,追尋繪畫之道。1945年,為躲避戰敗前的東京空襲,棟方舉家疏散至南礪市福光地區。返回東京前的七年時光,他則在富山縣度過。雖然短暫,卻為富山縣帶來了巨大影響。為紀念其生涯及其作品,後人於福光建立棟方志功紀念館。他的作品,在大都會藝術博物館及紐約現代美術館等世界頂尖藝術館內均有展出。1956年威尼斯的雙年展大獎、1970年日本政府授予的文化勳章等等,皆是其職業生涯光輝業績的最佳佐證。

棟方的版畫師從平塚運一,被歸入木版畫類。他的作品多數受到自身修行的禪宗影響,以宗教主題、自然以及日本民間傳說為靈感進行描繪。

從大型版畫到書畫,各式各樣的作品在棟方志功紀念館的二層建築物中均有展出。除紀念館外,還有棟方故居「鯉雨畫齋」,以及由傳統日本民居改建而成的民藝館「青花堂」。

匠人之手孕育而出的工具及作品,美麗而實用,民藝運動便是以此為中心興起的風潮,與棟方也有著密不可分的聯繫。對棟方產生巨大影響的人物之一、民藝倡導者柳宗悅,曾在自己創辦的東京民藝館內展示其作品,以此支援棟方。

棟方故居「鯉雨畫齋」位於紀念館和「青花堂」對面。故居內可供參觀,室內門牆及洗手間均繪有天女、菩薩等,透過這些作品,棟方的呼吸仿佛近在耳邊。

栋方志功纪念馆 爱染苑


栋方志功(1903-1975)是日本20世纪最具影响力的代表性艺术家之一。他致力于木版画艺术,而绘画、陶艺及书法方面也不乏造诣,甚至与民艺运动同样渊源颇深。出生于青森的栋方,成年后不久便前往东京追寻绘画之道,为躲避战败前的东京空袭,1945年举家疏散至南砺市福光地区。返回东京前,他曾在富山县度过七年时光。虽然短暂,却为富山县带来了巨大影响。为纪念其一生及其作品,后人于福光建立栋方志功纪念馆。他的作品,在大都会艺术博物馆及纽约现代美术馆等世界顶尖艺术馆内均有展出。1956年威尼斯的双年展大奖、1970年日本政府授予的文化勋章等等,无不映射出其职业生涯的光辉业绩。

栋方的版画,师从平塚运一,被归入木版画类。他的作品多数受到自身修行的禅宗影响,描绘灵感多来自宗教主题、自然以及日本民间传说。

从大型版画到书画,各式各样的作品在栋方志功纪念馆的二层建筑物中均有展出。除纪念馆外,还有栋方故居“鲤雨画斋”,以及由传统日本民居改建而成的民艺馆“青花堂”。

匠人之手孕育而出的工具及作品,精美而实用,民艺运动便是以此为中心兴起的风潮,与栋方也有着千丝万缕的联系。民艺倡导者柳宗悦,曾在自己创办的东京民艺馆内展示其作品,以此支援栋方,是对其产生巨大影响的人物之一。

栋方故居“鲤雨画斋”位于纪念馆与“青花堂”对面。故居内可供参观,室内门墙及洗手间均绘有天女、菩萨等,透过这些作品,人们仿佛能够听见栋方的一呼一吸。

棟方志功記念館 愛染苑

棟方志功(1903–1975)は、20世紀で最も重要で影響力の大きかった日本人芸術家の1人に数えられています。彼は木版画を専門としましたが、絵画、陶芸、及び書道の作品もあり、民芸(民俗芸術)運動と近い関係にありました。青森に生まれた棟方は、成人後間もなく、絵画の道を極めようと東京に移りましたが、その後1945年には、日本を襲った空襲を避けるために家族とともに南砺市の福光に疎開しました。富山県に住んでいたのは7年ほどで、その後東京に戻っていますが、棟方は富山にも大きな影響をもたらし、その人生と作品を記念して、福光には記念館が建てられました。棟方の作品は、ブルックリン美術館、サンフランシスコ美術館、ロサンゼルスカウンティー美術館など、世界的な一流の美術館で展示されています。彼のキャリアにおいて特に重要な業績として、1956年のヴェネツィア・ビエンナーレでグランプリを受賞したことや、1970年に日本政府から文化勲章を授与されたことなどが挙げられます。


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