タイトル おらしょHP「おらしょ物語」(キリスト教を通じた日本とヨロッパの交流の始まり)

  • 長崎県
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2019年
地域協議会名:
「長崎と天草地方の潜伏キリシタン関連遺産」保存活用実行委員会

Oratio: The History of Christianity in Japan


The Christian religion passed through three phases in Japan: a first phase of arrival and flourishing; a second of being outlawed and forced underground; and a third of revival after the lifting of the ban. But what was life like for Japan’s Christians throughout this four-century-long history? This is the story of them and their faith.





Oratio Story (1)


The Arrival and Flourishing of Christianity


Christianity Brings Japan and Europe Together

Portugal began to project its power around the world in the mid-fifteenth century. By the end of that century, it had begun moving into Asia in search of bases for trade; it reached Southeast Asia around the middle of the sixteenth century.


The Society of Jesus (founded with the approval of Pope Paul III in 1540) dispatched missionaries to India in response to a request from the King of Portugal. Their mission was to launch propagation efforts from their Goa base. Francis Xavier, one of the Jesuit missionaries, had a chance encounter with a Japanese man in Malacca, another Portuguese trading hub. Their conversations inspired Xavier to take his religious message to Japan, and he arrived at Kagoshima in 1549. This was the start of the relationship between Japan and Europe, centered around Christianity.


© Shoji Yoshitaka


Oratio故事:日本的基督教歷史


日本的基督教發展分為三個階段——傳入與流行、禁教與潛伏、解禁與復興。在長達四個世紀的時光裡,這些信徒究竟是以何種方式度過的呢?以下這些故事,述說了他們的人生及信仰。


Oratio故事(1)

基督教傳入與流行

基督教構築起日本與歐洲交流的橋樑

15世紀中期,葡萄牙開始在全球擴張勢力。15世紀末,他們為了尋求新的貿易據點而將觸角伸向亞洲,进入16世紀中葉,更將範圍擴展至東南亞。

耶穌會(經羅馬教宗保祿三世認可後,於1540年創立)奉葡萄牙國王之命,派遣傳教士前往印度。其任務是以耶穌會的據點果阿邦(印度的一邦)為中心,進行傳教活動。而其中一名傳教士聖方濟各・沙勿略在另一處葡萄牙貿易據點馬六甲,偶然遇見了一名日本人。沙勿略與這名日本人對談後,決定前往日本傳教,並於1549年登陸鹿兒島。自此,日本與歐洲便開始以基督教為中心進行交流。


(插圖:庄司好孝)

Oratio故事:日本的基督教历史


日本的基督教发展分为三个阶段——传入与繁荣、禁教与潜伏、解禁与复兴。在长达四个世纪的岁月中,这些信徒究竟是采取何种方式度过的呢?以下这些故事,述说了他们的人生与信仰。


Oratio故事(1)

基督教传入与繁荣

基督教构筑起日本与欧洲交流的桥樑

15世纪中叶,葡萄牙开始在全球扩张势力。15世纪末,其为了寻求新的贸易据点而将触角伸向亚洲,步入16世纪中叶,更将范围扩展至东南亚。

耶稣会(经罗马教宗保禄三世认可后,于1540年创立)奉葡萄牙国王之命,派遣传教士前往印度。其任务是以耶稣会的据点果阿邦(印度的一邦)为中心,展开传教活动。其中一名传教士圣方济各・沙勿略在另一处葡萄牙贸易据点马六甲,偶遇了一位日本人。沙勿略与其交谈之后,决定赴日本传教,并于1549年登陆鹿儿岛。自此,日本同欧洲便开始以基督教为中心展开交流。


(插图:庄司好孝)

おらしょ物語:日本におけるキリスト教の歴史


日本におけるキリスト教は、伝来と繁栄、禁教と潜伏、解禁と復興という3つの時代を歩んできました。4世紀にわたるその歴史のなかで、信徒たちはそれぞれの時代をどのように生きてきたのでしょうか。これは、彼らと彼らの信仰の物語です。


おらしょ物語(1)


キリスト教の伝来と繁栄


キリスト教を通じて日本とヨーロッパの交流が始まる

15世紀中頃、ポルトガルは世界に勢力を拡大し始めた。15世紀の終わりまでには新たな貿易の拠点を求めてアジアに進出し、16世紀半ばに東南アジアに到達した。


イエズス会(ローマ教皇パウロ3世の承認をうけて1540年に創立)は、ポルトガル国王の要請を受けて宣教師をインドに派遣した。宣教師らの任務は、イエズス会のゴアの拠点を中心に布教活動を行うことだった。イエズス会の宣教師の一人であったフランシスコ・ザビエルは、別のポルトガルの貿易拠点マラッカでひとりの日本人と偶然出会った。ザビエルは、その日本人との会話をもとに日本での布教を決意し、1549年、鹿児島に上陸した。これがキリスト教を中心とした日本とヨーロッパの交流の始まりだった。


(挿画:庄司好孝)


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