タイトル 西教寺 - 西教寺

  • 滋賀県
ジャンル:
自然 動植物 神社・寺院・教会
媒体利用区分:
パンフレット
ワード数:
250以下
作成年度:
2020年
地域協議会名:
湖信会(滋賀県大津市 大津湖都十社寺)

Saikyoji Temple


Saikyoji Temple is closely associated with the Buddhist priest Shinsei (1443–1495). He made Saikyoji a place for the practice of fudan nenbutsu, the continuous recitation of the name of the Amida Buddha, punctuated with the striking of a bell. The monks of Saikyoji still practice fudan nenbutsu in the main hall (hondo), although it is no longer done through the night. The current main hall dates to 1739 and was constructed entirely from zelkova wood without the use of nails. It is designated an Important Cultural Property.

The guest hall (kyakuden), another Important Cultural Property, was moved from Fushimi Castle in Kyoto. The guest hall has five rooms, each with different paintings on the sliding panels and walls. The paintings were produced by artists of the famous Kano school, possibly by master artist Kano Eitoku (1543–1590). The guest hall garden is modeled on its surroundings, with a pond that represents Lake Biwa while the land around it represents the area on the lake’s southern shore, today Shiga Prefecture.


西教寺


西教寺與佛教僧人真盛(1443-1495)關係密切,他把西教寺變成了修習「不斷念佛」的道場,即不斷念誦「南無阿彌陀佛」,其間以敲擊「鉦吾」(日本念佛時敲擊的法器)計數分段。今天的西教寺僧人依然在本堂(正殿)修習念佛以求得開悟,不過已不再通宵達旦。現存本堂建造於1739年,被指定為國家重要文化財產。建築完全採用櫸木建造,未使用包括釘子在內的任何其他材料。

客殿從京都伏見城遷來,也是國家指定重要文化財產。客殿有5個房間,障子門和牆上的畫作由著名的狩野派藝術家創作,也有可能就出自藝術大師狩野永德(1543-1590)的親筆。客殿的庭園模擬了周邊的環境,有一個池塘代表琵琶湖,池邊土地代表湖泊南岸一帶,也就是今天的滋賀縣。

西教寺


西教寺与佛教僧人真盛(1443-1495)关系密切,他把西教寺变成了修习“不断念佛”的道场,即不断念诵“南无阿弥陀佛”,其间以敲击“钲吾”(日本念佛时敲击的法器)计数分段。今天的西教寺僧人依然在本堂(正殿)修习念佛以求得开悟,不过已不再通宵达旦。现存本堂建造于1739年,被指定为国家重要文化财产。它完全采用榉木建造,未使用包括钉子在内的任何其他材料。

客殿从京都伏见城迁来,也是国家指定重要文化财产。客殿有5个房间,障子门和墙上的画作由著名的狩野派艺术家创作,也有可能就出自艺术大师狩野永德(1543-1590)的亲笔。客殿的庭园模拟了周边的环境,有一个池塘代表琵琶湖,池边土地代表湖泊南岸一带,也就是今天的滋贺县。

西教寺

西教寺は、真盛(1443–1495)という仏教の僧とは切っても切れない関係にある寺です。真盛は、西教寺を不断念仏を唱える場所にしました。不断念仏とは、阿弥陀仏の名前を唱え続けて鐘を鳴らすという修行です。西教寺の僧たちは、今でも本堂で不断念仏を唱えています。ただし現在では、夜間は行われていません。現在の本堂は1739年に遡るもので、釘を一切使わずに全てケヤキで作られています。重要文化財に指定されています。

こちらも重要文化財に指定されている客殿は、京都の伏見城から移されたものです。客殿には5つの部屋があり、それぞれの部屋の襖と壁には異なる絵が描かれています。制作したのは有名な狩野派の絵師たちです。狩野派を代表する絵師である狩野永徳(1543–1590)が描いた可能性もあります。客殿の庭園は、周囲の地形をモデルにした設計になっています。琵琶湖の形をした池があり、その周囲の地面は琵琶湖の南岸地域、現在の滋賀県を表しています。


再検索