Title Shitsu Village in Sotome

  • Nagasaki
Topic(s):
Villages/Towns Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Pamphlet
Text Length:
501-750
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
「nagasakitoamakusachihonosempukukirishitankanrenisan」hozonkatsuyojikkoiinkai

外海の出津集落


聖画をひそかに拝むことによって信仰を実践した集落


外海の出津集落の価値

「外海の出津集落」は、潜伏キリシタンが何を拝むことによって信仰を実践したのかを示す4つの集落のうちの一つです。


禁教期の出津集落の潜伏キリシタンは、自分たちの信仰を隠しました。彼らはキリスト教由来の聖画像をひそかに拝み、教理書や教会暦をよりどころとした暮らし方をすることによって信仰を実践しました。


また、この地域から多くの潜伏キリシタンの共同体が五島列島などの長崎の離島部へと移住しました。


解禁後、潜伏キリシタンは段階的にカトリックに復帰しました。集落を望む高台に建てられた教会堂をは、彼らの「潜伏」が終わりを迎えたことを象徴しています。


キャプション

出津教会と旧出津救助院



二段目右側


潜伏キリシタンの墓地

1862年の絵図により出津集落の墓地がコミュニティごとに作られていることが分かります。禁教期の墓は石塔ではなく当地で産出される結晶片岩を積み上げたものでした。潜伏キリシタンの埋葬方法は「頭を南に向けて、膝を曲げて寝かせる寝棺」と言い伝えられています。野中墓地の発掘調査では、この言い伝えの正しさが明らかになりました。


1 小田平墓地

2 菖蒲田墓地

3 野中墓地

4 畑杭墓地


池田勉撮影


三段目右側

聖画像

出津集落内には、様々な神聖な品が秘匿され、密かに祈りが捧げられていました。その中には、16世紀にヨーロッパから伝わったとされる聖母マリアをかたどった青銅製の大型メダル「無原罪のプラケット」(現在はド・ロ神父記念館蔵)をはじめ、庄屋が所有していた銅製の仙人像をイエズス会創始者のイグナティウス・ロヨラに見立てた「イナッショさま」(外海歴史民俗資料館蔵)、「聖ミカエル」及び「十五玄義」など数多くの絵画があります。1867年にはリックに復帰するか否かについてキリシタンの間で意見が分かれ、「聖ミカエル」及び「十五玄義」の所有をめぐる諍いが起こりました。


聖ミカエル図

十五玄義図

(長崎歴史文化博物館)


*この2点の聖画は出津教会堂から浦上教会へとわたり、1945年の原爆により焼失しました。焼失する前に模写した絵が残されています。



「外海の出津集落」の範囲と要素

外海の出津集落は、角力灘に注ぐ出津川の流域に位置しています。


この集落には、次の史跡があります。

・潜伏キリシタンが禁教期に密かに祈りを捧げるために聖画像を隠し持っていた屋敷の跡

・潜伏キリシタンの墓地

・禁教期に集落を管轄した代官所の跡(現在の旧出津救助院)

・「信徒発見」後まだ禁教が解けない時期に宣教師が上陸した浜辺

・キリスト教の解禁直後に建てられた仮聖堂の跡

・潜伏キリシタンの信仰の伝統が終焉したことを象徴する教会堂


地図タイトル

「外海の出津集落」内の要素


外海的出津聚落


秘密朝拜聖畫,實踐信仰的聚落

外海出津聚落之價值

外海的出津聚落,是潛伏吉利支丹通過朝拜特定物品以實踐信仰的四大聚落之一。

禁教時期,出津聚落的潛伏吉利支丹在隱藏自身信仰的同時,秘密朝拜基督教的聖畫,依照教理書及教會曆法的生活方式來實踐信仰。

此地區亦有許多潛伏吉利支丹移居至五島列島,繼而將社群擴展至長崎的離島。

解禁後,潛伏吉利支丹階段性地回歸天主教。新教堂於俯視村落的高台上落成,象徵他們的「潛伏」也隨之告終。


(照片說明)

出津教會與舊出津救助院


(第二排右側)

潛伏吉利支丹的墓地

根據1862年的畫作顯示,出津聚落的墓地是以社群作為劃分方式。禁教時期的墓碑並非石塔,而是用當地產的結晶片岩堆積而成。據傳潛伏吉利支丹的埋葬方式為「頭部朝南,屈膝臥棺」。日後,野中墓地的挖掘調查證實了此一傳言。


1 小田平墓地

2 菖蒲田墓地

3 野中墓地

4 畑杭墓地

(池田勉攝影)


(第三排右側)

聖畫像

出津聚落內藏匿著各式各樣的神聖物品,當時的信徒以此秘密祈禱供奉。其中有一塊據傳是16世紀源自歐洲的青銅大勳章《無原罪的飾板》(目前藏於多羅神父紀念館),上面刻有聖母瑪利亞;而隸屬庄屋(相當於現今的村長)的銅製仙人像「依納爵大人」(藏於外海歷史民俗資料館),其描繪對象為耶穌會創始人依納爵·羅耀拉;除此之外,還不乏大量畫作,如《聖米迦勒》及《十五玄義》等。1867年,針對是否回歸天主教,潛伏吉利支丹之間產生分歧,為此在《聖米迦勒》及《十五玄義》的所有權上發生爭執。


聖米迦勒圖

十五玄義圖

(長崎歷史文化博物館)

*兩幅聖畫原出自出津教堂,後移交至浦上教會,在1945年的原爆中遭燒燬。目前僅存燒燬前留下的臨摹作品。


外海的出津聚落——範圍與要素

外海的出津聚落位於匯入角力灘的出津川流域。

此聚落擁有下列史跡。

・潛伏吉利支丹在禁教期間為了秘密祈禱而藏匿聖畫的宅邸舊址

・潛伏吉利支丹的墓地

・於禁教期管轄聚落的代官所舊址(目前為舊出津救助院)

・「信徒發現」後,尚未解除禁教令之時,法國傳教士登陸的海灘

・基督教解禁後立即興建的臨時教堂舊址

・象徵潛伏吉利支丹時代告終的教堂


(地圖標題)

出津聚落內的史跡

外海的出津村落


秘密朝拜圣画,实践信仰的村落

外海出津村落之价值

外海的出津村落,是潜伏吉利支丹通过朝拜特定物品以实践信仰的四大村落之一。

禁教时期,出津村落的潜伏吉利支丹在隐藏自身信仰的同时,秘密对基督教的圣画进行朝拜,依照教理书及教会历法所示的生活方式来实践信仰。

此地区亦有许多潜伏吉利支丹移居至五岛列岛,继而将社群扩展至长崎的离岛。

解禁后,潜伏吉利支丹阶段性地回归了天主教。新教堂于俯视村落的高台上建成,象征他们的“潜伏”终于宣告终结。


(照片说明)

出津教会与旧出津救助院


(第二排右侧)

潜伏吉利支丹的墓地

根据1862年的画作所示,出津村落的墓地是以社群作为划分方式。禁教时期的墓碑并非石塔,而是用当地产的结晶片岩堆积而成。据传潜伏吉利支丹的埋葬方式为“头部朝南,屈膝卧棺”。日后,野中墓地的挖掘调查证​​实了此一传言。


1 小田平墓地

2 菖蒲田墓地

3 野中墓地

4 畑杭墓地

(池田勉摄影)


(第三排右侧)

圣画像

出津村落内藏匿着各式各样的神圣物品,当时的信徒以此秘密祈祷供奉。其中有一块据传是16世纪源自欧洲的青铜大勋章《无原罪的饰板》(目前藏于多罗神父纪念馆),上面刻有圣母玛利亚;而隶属庄屋(相当于现今的村长)的铜制仙人像“依纳爵大人”(藏于外海历史民俗资料馆),其描绘对象为耶稣会创始人依纳爵•罗耀拉;除此之外还不乏画作,如《圣米迦勒》及《十五玄义》等。1867年,针对是否回归天主教,潜伏吉利支丹之间产生分歧,并为此在《圣米迦勒》及《十五玄义》的所有权上产生争执。


圣米迦勒图

十五玄义图

(长崎历史文化博物馆)

*两幅圣画原出自出津教堂,后移交至浦上教会,在1945年的原爆中遭烧毁。目前仅存烧毁前留下的临摹作品。


外海的出津村落——范围与要素

外海的出津村落位于汇入角力滩的出津川流域。

此村落拥有以下史迹:

・在禁教期间,潜伏吉利支丹为了秘密祈祷而藏匿圣画的宅邸旧址

・潜伏吉利支丹之墓地

・于禁教期管辖村落的代官所旧址(现为旧出津救助院)

・“信徒发现”后,尚未解除禁教令之时,法国传教士登陆的海滩

・基督教解禁后立即兴建的临时教堂旧址

・象征潜伏吉利支丹时代终结的教堂


(地图标题)

出津村落内的史迹

Shitsu Village in Sotome


A Village That Continued to Practice Their Religious Faith Through Secretly Venerating Religious Images


The Significance of Shitsu Village in Sotome

The village of Shitsu in Sotome is one of four villages that show what sorts of objects the Hidden Christians venerated as part of practicing their faith.


Under the ban on Christianity, the Hidden Christians of Shitsu concealed their faith from the world. They secretly practiced their faith through the veneration of religious pictures related to Christianity, and by organizing their lives around catechetical books and the Christian church calendar.


Many Hidden Christians from the Sotome region migrated to the Gotō Islands, spreading their communities to the remote islands off Nagasaki.


Once the ban on Christianity was lifted, the Hidden Christians of Shitsu gradually rejoined the Catholic Church. The building of a church on a hilltop overlooking the village symbolized the end of their era of hiding.


PHOTO CAPTION

Shitsu Church and Former Shitsu Aid Center



SECOND BLOCK OF TEXT ON RIGHT

Hidden-Christian Graveyards

An 1862 drawing shows us how the graveyards in the village of Shitsu were arranged by religious community. Grave markers from the time when Christianity was banned were heaps of a local stone called crystalline schist rather than stone pillars. Oral history tells us that the burial method of the Hidden Christians involved “a coffin in which the body was laid down with the head pointing south and the knees bent.” Archaeological digs at Nonaka Graveyard confirm this.


1 Kotabira graveyard

2 Shobuda graveyard

3 Nonaka graveyard

4 Hatakui graveyard


(Photographs by Ikeda Tsutomu)


THIRD BLOCK OF TEXT ON RIGHT

Religious Images

In the village of Shitsu, a variety of sacred objects were concealed, to be worshipped in secret. Among these were “Immaculate Conception Plaquette,” a large bronze medal depicting Mary, Mother of God, thought to have been brought over from sixteenth-century Europe and now in the Father de Rotz Memorial Hall; “Inasshio-sama,” a copper statuette of a hermit that belonged to the village headman and was treated as a representation of Saint Ignatius of Loyola, the founder of the Society of Jesus (now in the Sotome Museum of History and Folklore): and a number of paintings, including a portrait of Saint Michael and another of the Fifteen Mysteries of the Rosary. In 1867, there was disagreement among the local Hidden Christians about whether or not to rejoin the Catholic Church. This resulted in conflicts over ownership of Saint Michael and the Fifteen Mysteries of the Rosary.


Painting of Saint Michael

Painting of the Fifteen Mysteries of the Rosary

(Nagasaki Museum of History and Culture)


*These two pictures, which were transferred from Shitsu Church to Urakami Church, were destroyed in the 1945 atomic bombing. Copies made prior to their destruction survive.



Shitsu Village in Sotome: Scope and Elements

The village of Shitsu is located in the basin where the Shitsu River empties into the Sumonada Sea.


This village contains:

• The sites of houses where the Hidden Christians secretly kept religious paintings to pray to during the Christianity ban;

• Hidden Christian graveyards.

• The site of the office of the local administrator who supervised the village when Christianity was banned (now the Former Shitsu Aid Center)

• The beach where the French missionary came ashore after the “Discovery of the Hidden Christians” but before the lifting of the ban

• The site of the temporary church built immediately after the ban was lifted

• Shitsu Church, which symbolizes the coming to an end of the Hidden Christian period.


MAP TITLE

Sites in the village of Shitsu


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