Title Statue of Amida Buddha

  • Kyoto
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2020
Associated Tourism Board:
yawatashi tagengokaisetsuseibi suishinkyogikai

阿弥陀如来坐像

正法寺の法雲殿には、計り知れない光と生命の仏像である大きな阿弥陀如来像があります。阿弥陀如来は結跏趺坐で座り、穏やかな表情で描かれ、両手は胸の前で説法印を結んでいます。この像は鎌倉時代(1185~1333)に彫られたもので、国指定重要文化財に指定されています。


像自体の高さは2.8メートルで、檜でできています。阿弥陀如来の体はかつて漆に金箔で覆われ、衣は色鮮やかに塗られていました。光背(4.8m)には、13体の小さな仏、巻き雲、その他の装飾要素が配されており、今なお少量の金箔が残っています。彫像には作者の署名はありませんが、その様式から研究者は、鎌倉時代の有名な彫刻家である快慶の作品である可能性があると示唆しています。


この阿弥陀如来像は、かつて長い間、神道と仏教を融合して信仰していた神仏習合の施設であった石清水八幡宮から残された、珍しい仏像の1つです。元々は石清水八幡宮の境内にあった八角堂と呼ばれる八角形の朱色のお堂に祀られていました。しかし、1868年に明治政府が神仏分離を命じたとき、石清水八幡宮から仏教にまつわる物をすべて取り除く必要がありました。八角堂と阿弥陀如来像を救うために、正法寺の元住職が1870年にそれらを別の場所、つまり正法寺の近くにある古墳の上に移しました。2008年に阿弥陀如来像は、その保護と保存を確実に行うために建てられた、正法寺の法雲殿に移されました。


阿彌陀佛坐像


正法寺的法雲殿內供奉著一尊高大的阿彌陀佛坐像,阿彌陀佛是無量光佛、無量壽佛。這尊阿彌陀佛結珈趺坐在蓮花寶座上,面帶安詳的微笑,雙手抬至胸前結說法印。佛像雕刻於鐮倉時代(1185-1333),現為國家指定重要文化財產。

佛像本身高2.8公尺,以檜木製成。阿彌陀佛佛身上曾覆以金箔裝飾,僧袍色彩鮮豔,背光(佛像背後象徵佛光的蓮花瓣狀飾物)高4.8公尺,雕刻有13尊小佛像、祥雲和其他裝飾元素,至今仍能看到殘留金箔的痕跡。佛像上沒有造像者署名,但研究者根據風格猜測認為,這可能是鐮倉時代著名雕刻家快慶的作品。

在很長一段時間裡,石清水八幡宮都是實踐神道教與佛教融合發展的神社—佛寺綜合體,這尊阿彌陀佛坐像就是從那個時期留存至今、極為稀少的一尊佛教雕像。最初,祂被供奉於當時神社界內一個名叫「八角堂」的朱紅色八邊形佛堂內,明治政府在1868年頒佈「神佛分離令」(即拆分神道教與佛教)後,石清水八幡宮內的一切佛教設施都遭到移除。為保全八角堂和阿彌陀佛坐像,一位正法寺的前任住持在1870年將其遷到了距離寺院不遠的一座古墳上。2008年,為了更妥善保護和保存文物,阿彌陀佛坐像被移入正法寺法雲殿——這處佛殿專門為此而建。

阿弥陀佛坐像


正法寺的法云殿内供奉着一尊高大的阿弥陀佛坐像,阿弥陀佛是无量光佛、无量寿佛。这尊阿弥陀佛结珈趺坐在莲花宝座上,面带安详的微笑,双手抬至胸前结说法印。佛像雕刻于镰仓时代(1185-1333),现为国家指定重要文化财产。

佛像本身高2.8米,以桧木制成。阿弥陀佛佛身上曾覆以金箔装饰,僧袍色彩鲜艳。背光(佛像背后象征佛光的莲花瓣状饰物)高4.8米,雕刻有13尊小佛像、祥云和其他装饰元素,至今仍能看到残留金箔的痕迹。佛像上没有造像者署名,但有研究者根据风格猜测它或许是镰仓时代著名雕刻家快庆的作品。

石清水八幡宫在很长一段时间里都是践行神道教与佛教融合发展的社寺综合体,这尊阿弥陀佛坐像就是从那个时期留存至今、极为稀少的一尊佛教雕像。它最初被供奉于当时神社境内一个名叫“八角堂”的朱红色八边形佛堂内。明治政府于1868年颁布“神佛分离令”(即拆分神道教与佛教),石清水八幡宫内的一切佛教设施都不得不被移除。为保全八角堂和阿弥陀佛坐像,一位正法寺的前任住持在1870年将它们迁到了距离寺院不远的一座古坟上。2008年,为了更妥善保护并保存文物,阿弥陀佛坐像被移入正法寺法云殿——这处佛殿专门为此而建。

Statue of Amida Buddha

The Ho’unden hall of Shoboji Temple houses a large statue of Amida, the Buddha of Immeasurable Light and Life. Amida is portrayed seated in the lotus position with a serene expression, both hands held in front of the chest in a symbolic gesture (mudra) of teaching. The statue was carved in the Kamakura period (1185–1333) and is a nationally designated Important Cultural Property.


The statue measures 2.8 meters in height and is made of Japanese cypress. Amida’s body was once covered with gold leaf on lacquer, and the robes were colorfully painted. The halo (4.8 m) features 13 small Buddhist images, curling clouds, and other decorative elements, and still bears traces of gold foil. The statue does not have the creator’s signature, but based on its style researchers suggest that it could be the work of Kaikei, a renowned Kamakura-period sculptor.


This statue of Amida is one of the rare surviving Buddhist sculptures from the long period when Iwashimizu Hachimangu was a shrine-temple complex practicing syncretic Shinto and Buddhist worship. The statue was originally enshrined at a vermilion octagonal hall called Hakkakudo within the complex. However, when the Meiji government ordered the separation of Shinto and Buddhism in 1868, all Buddhist-related objects had to be removed from Iwashimizu Hachimangu. To save Hakkakudo and the statue, a retired chief abbot of Shoboji had them moved to another location atop an ancient burial mound near the temple in 1870. In 2008, the statue of Amida was transferred to Shoboji’s Ho’unden hall, which was built for its protection and preservation.


Search