Title The Hyakkō Hishō: A Collection of Decorative Craft Samples

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

百工比照:工芸標本集


百工比照は、17世紀に日本各地の工芸品や美術品の見本を集めたものである。その中には、工芸技法を示す見本や工芸図、工芸小物も多く含まれている。江戸時代前期(1603-1867)の約50年間に渡り、合計2,000点余りが収集された。


コレクションは11箱ある。最初の2箱は帖仕立の折本が中心で、木や漆の見本が入った引き出しもある。残りの箱には、品物や工芸品の見本が入った引き出しが積み重ねられている。


蒔絵、金工、木工、紙、皮革、布の見本のほか、羽織や家紋の図版もある。第1号箱の、蒔絵の初期技術であるの梨子地塗の角型見本、第6号箱の前田家の江戸(現在の東京)の邸宅の精巧な釘隠しなどが見どころである。


百工比照は、加賀藩5代藩主・前田綱紀(1643-1724)が考案したものである。几帳面な学者で、書物や文献の収集に努め、後に美術工芸品にも興味を持つようになった。


コレクションの約85~90%は綱紀が収集したもので、残りは後継者によって収集されたものである。綱紀は見本をつくらせたり、前田家の邸宅から集めたりした。また、他藩から購入し、売却を拒否された場合は、複製や挿絵を描かせることもあった。

百工比照:裝飾工藝樣品集


百工比照是17世紀的收藏集,網羅了日本各地具有代表性的裝飾與工藝品的樣品,當中包括展現工藝技術的樣品、工藝圖和許多小型工藝品。這些收藏品於江戶時代(西元1603–1867)早期耗費約50年間收集,共計2,000多件。


該收藏集由11個箱子組成。前兩個箱子主要收藏經摺裝書籍,但也有一些抽屜裝有木頭和漆料樣品。其餘箱子包含裝有物品和工藝樣品的層疊式抽屜。


該收藏集不僅涵蓋「蒔繪」漆器、金屬製品、木製品、紙張、皮革和布料樣品,還納入各種羽織和家紋的圖紙,著名的收藏品包括1號箱中的「梨子地塗色」方形樣品,展現「梨子地塗」這項早期蒔繪漆藝技術。此外,6號箱中精緻的裝飾釘隱(隱藏釘子的裝飾品)也是一大亮點,這些釘隱來自前田家位於江戶(今東京)的宅邸。


百工比照由加賀藩第5代藩主前田綱紀(西元1643–1724)策劃,他學識淵博,嚴謹認真,非常重視收藏書籍和文獻,後來逐漸對裝飾品與工藝品產生興趣。


百工比照中大約85%至90%的收藏品由綱紀親自收集,其餘則由他的後繼者收集。這些收藏品中既有綱紀請人製作的樣品,也有他從前田家宅邸收集的物品。他甚至會從其他藩購買物品,如果主人拒絕出售,他便會請人拷貝或繪製圖紙。

百工比照:装饰工艺样品集


百工比照是17世纪的收藏集,收藏了日本各地具有代表性的装饰工艺美术样品。该收藏集包括展现工艺技术的样品、工艺图和许多小型工艺品。这些藏品于江户时代 (1603–1867) 早期耗费约50年间收集,共计2000多件。


该收藏集由11个箱子组成。前两个箱子主要收藏了经折装书籍,但也有一些抽屉装有木料和漆料样品。其余的箱子包含装有物品和工艺样品的层叠式抽屉。


该收藏集不仅涵盖“莳绘”漆器、金属制品、木制品、纸张、皮革和布料样品,还纳入了各种羽织和家族纹章(家纹)的图纸。该收藏集中的著名藏品包括1号箱中的“梨子地涂色”方形样品,展现了这一早期莳绘漆艺技术。此外,6号箱中精致的装饰钉隐(遮盖钉子的装饰品)也是一大亮点,这些钉隐来自前田家族位于江户(今东京)的宅邸。


加贺藩第5代藩主前田纲纪 (1643–1724) 筹划创建了百工比照。他学识渊博,严谨认真,非常重视收藏书籍和文献,后来逐渐对装饰工艺美术品产生兴趣。


百工比照中大约85%至90%的藏品是纲纪亲自收集的,其余藏品则由他的继承人收集。这些藏品中既有纲纪请人制作的样品,也有他从前田家族宅邸收集的物品。他甚至会从其他藩购买物品。如果物品的主人拒绝出售,他便会请人复刻或绘制图纸。

The Hyakkō Hishō: A Collection of Decorative Craft Samples


The Hyakkō Hishō is a seventeenth-century collection of samples representing decorative arts and crafts throughout Japan. It includes swatches displaying craft techniques, craft illustrations, and many small, crafted objects. There are over 2,000 items in total, spanning approximately 50 years of the early Edo period (1603–1867).


The collection has 11 boxes. The first two boxes hold mainly folding books, but there are also drawers containing samples of wood and lacquer. The remaining boxes contain stacked drawers of items and craft samples.


There are samples of maki-e lacquer, metalwork, woodwork, paper, leather, and cloth, as well as illustrations of different types of haori jackets and family crests (kamon). Highlights include the square samples of nashiji nuri-iro—one of the earliest maki-e lacquering techniques—in Box One, and the elaborate decorative nail covers from the Maeda family’s residence in Edo (now Tokyo) in Box Six.


The fifth lord of Kaga domain, Maeda Tsunanori (1643–1724), engineered the creation of the Hyakkō Hishō. He was a meticulous, scholarly man who valued collecting books and documents, and later his interests grew to include decorative arts and crafts.


Approximately 85 to 90 percent of the collection was gathered by Tsunanori; the rest was collected by his successors. Tsunanori had samples made and also collected items from the Maeda family’s residences. He even purchased items from other domains, and when an owner refused to sell, had copies made or illustrations drawn.

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