Title Saiyū Glazing

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

彩釉磁器


彩釉は、三代目徳田八十吉(1933-2009)が考案した現代釉薬の技法で、鮮やかな色の釉薬が融合して細かいグラデーションを生み出すのが特徴である。1997年に重要無形文化財に指定された。


三代目八十吉は、徳田家の三代目として九谷焼の技術を発展させた。17世紀の古九谷で使われていた釉薬を再現した祖父の初代八十吉(1873-1956)に師事した。初代八十吉は、上絵付けの技術でも知られ、その技は孫に受け継がれた。


三代目八十吉は、古九谷の青手の上絵付に特に関心を寄せていた。このスタイルは、赤を使わず、緑、黄、紫、紺などの濃い釉薬を使うのが特徴だ。この釉薬を現代風にアレンジできないかと試行錯誤していたところ、偶然にも、八十吉が後に彩釉と呼ぶ幻想的な色のグラデーションを発見したのである。通常より高い焼成温度で焼くことで、釉薬がビスクと融合するだけでなく、互いに溶け合うことで効果を発揮する。その結果、オーロラや超新星に例えられるような、ぼんやりとした色のスペクトルが生まれるのである。


1997年、三代目八十吉は重要無形文化財保持者に認定され、彩釉の保存と普及に努めた。2009年に死去したが、彩釉の技術を長女に伝え、長女が四代目八十吉 (1961-) を襲名した。

彩釉瓷器


「彩釉」是第三代德田八十吉(西元1933–2009)發明的現代上釉工藝,其特點是將色彩鮮豔的釉料融合在一起,打造出細膩的漸變效果。西元1997年,這項工藝獲指定為重要無形文化財產。


第三代八十吉是德田家族的第三代傳人,致力於推動九谷燒藝術的發展。他的祖父初代八十吉(西元1873–1956)再現了17世紀古九谷失傳的釉料,並憑藉精湛的釉上彩技藝聞名於世,而他的孫子第三代八十吉拜其為師,延續了這項傳統。


第三代八十吉對古九谷的「青手」釉上彩特別感興趣,這種風格的特點是不使用紅色,而是採用深綠色、黃色、紫色和藏青色的釉料。他嘗試將這些釉料用於更具現代風格的美學創作,期間偶然發現了一種迷幻且具流動感的漸變釉面,並將其命名為彩釉。這種效果是利用比平時更高的溫度燒製瓷器,讓釉料不僅與素胚,還與其他釉料互相融合。最終,釉面會呈現出朦朧的色彩層次,這種效果常被比作極光或超新星。


西元1997年,由於第三代八十吉致力於保護和推廣彩釉這項上釉工藝,獲指定為重要無形文化財產保持者。他於西元2009年過世,但將彩釉工藝傳授給了長女,其長女繼承了家族名號,成為第四代八十吉(西元1961–)。

彩釉瓷器


“彩釉”是三代德田八十吉 (1933–2009) 发明的现代上釉工艺,其特点是将色彩鲜艳的釉料融合在一起,打造出细腻的渐变效果。1997年,这项工艺被指定为重要非物质文化遗产。


三代八十吉是德田家族的第三代传人,致力于推动九谷烧艺术的发展。他师从祖父初代八十吉 (1873–1956),后者重制了17世纪古九谷烧中的失传釉料。初代八十吉凭借精湛的釉上彩技艺而著称,而他的孙子延续了这一传统。


三代八十吉对古九谷的“青手”釉上彩尤其感兴趣。这种风格的特点是不使用红色,而是采用深绿色、黄色、紫色和藏青色的釉料。他尝试将这些釉料应用于更现代的美学创作。在这个过程中,他偶然发现了一种迷幻且具有流动感的渐变釉面,并将其命名为彩釉。这种效果是通过用比平时更高的温度烧制瓷器,使釉料不仅与素胚融合,还与其他釉料互相融合。最终,釉面会呈现出朦胧的光泽层次,这种效果常被比作极光或超新星。


1997年,因致力於保护和推广彩釉,三代八十吉被指定为重要非物质文化遗产保持者。他于2009年逝世,但他将彩釉工艺传授给了长女,后者继承了家族名号,成为四代八十吉 (1961–)。

Saiyū Glazing


Saiyū is a modern glazing technique invented by Tokuda Yasokichi III (1933–2009) and characterized by vividly colored glazes that fuse to create fine gradations. It was designated an Important Intangible Cultural Heritage in 1997.


Yasokichi III was the third generation of the Tokuda family to advance the art of Kutani ware. He studied under his grandfather, the first Yasokichi (1873–1956), who recreated the lost glazes used in seventeenth-century ko-kutani ware. Yasokichi I was also known for his skill with overglaze enamel techniques—a legacy his grandson would continue.


Yasokichi III was particularly interested in the “blue” (aote) overglaze enameling of ko-kutani. This style is distinguished by its avoidance of red in favor of deep green, yellow, purple, and navy blue glazes. He was experimenting with ways to apply these glazes to a more modern aesthetic when he accidentally discovered the liquid, psychedelic color gradations he called saiyū. The effect is achieved by using higher-than-normal firing temperatures, causing the glazes not just to fuse to the bisque but melt into one another. The result is hazy spectrums of color often compared to auroras or supernovas.


In 1997, Yasokichi III was named a Holder of Important Intangible Cultural Heritage charged with preserving and promoting saiyū glazing. He died in 2009, but he passed the techniques of saiyū to his eldest daughter, who assumed the family title of Yasokichi IV (1961–).

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