Title Lacquer Application (Kyūshitsu)

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

漆塗り(髹漆)


髹漆とは、日本の伝統工芸において、漆を塗る工程の総称である。旋盤や竹編みなど素地(下地)を整える技法も含まれるが、絵付けや象嵌などの装飾技法とは区別される。


17世紀、藩の間の競争により、各地に漆器の伝統が生まれた。1974年に重要無形文化財に指定された「髹漆」は、漆塗りに関わる独自の道具や技術など豊かな文化を生み出した。


「髹漆」の技法は大きく分けて、木地に直接漆を塗る方法と、素地(下地)をつくり、その上に漆を塗り重ねる方法に分けられる。この2つの方法は、仕上がりの外観だけでなく、出来上がった製品の耐久性や耐熱性などの機能的な特性にも影響を与える。


漆は、難易度の高い素材である。漆は、ウルシオールという成分が空気中の酸素と反応して光沢を出すが、この反応は温度や湿度の変化に弱い。漆は何度も、時には何百回も塗り重ね、その間に十分に硬化させる必要がある。また、多くの技法では、漆を塗る間に研磨する必要がある。濡れた漆に埃やゴミが上塗りを損なわないように注意も必要だ。このように、漆は完成までに数ヶ月または数年かかることもある。

塗漆(髹漆)


髹漆是日本傳統工藝中塗漆工序的總稱,包含旋削和竹編等製作器胚(底胎)的工藝,但有別於塗裝和鑲嵌金屬等裝飾工藝。


17世紀時,由於各藩之間的競爭,各地演變出不同的漆器傳統,使得日本塗漆工藝中獨有的工具和工藝發展出豐富的文化。由於認可這項寶貴的傳統,日本在西元1974年將髹漆指定為重要無形文化財產。


髹漆的技法大致可分為兩種:一種是直接在器胚上塗漆,另種則是先在器胚覆蓋一層基底,然後再塗上多層漆,這兩種技法不僅會影響成品的外觀,還會影響耐久性和耐熱性等功能特性。


漆是一種具有挑戰性的材料。當漆中的化學成分漆酚與空氣中的氧氣反應時,將形成具有光澤感的漆面,但這種反應也很容易受到溫度和濕度變化的影響,因此必須塗上多層漆,有時甚至要塗抹數百層,而且每塗一層,都要留足夠的時間讓漆面硬化。許多技法還需要在每次塗漆之前將上一層漆做拋光處理,同時還必須防止灰塵或其他顆粒附著在濕漆上,導致破壞漆面。這整個過程可能需要數個月甚至數年才能完成。

涂漆(髹漆)


髹漆是日本传统工艺中涂漆工序的总称。这一工序包含制作器胚(底胎)的工艺,比如车削和竹编,但有别于涂装和镶嵌金属等装饰工艺。


17世纪,由于各藩之间的竞争,许多地区的不同漆器传统得以发展。因此,日本涂漆工艺中特有的工具和技法发展出了丰富的文化。基于对这一宝贵传统的认可,日本在1974年将髹漆认定为重要非物质文化遗产。


髹漆技法大致可分为两种:一种是直接在器胚上涂漆,另一种则是先在器胚上覆盖一层基底,然后再涂上多层漆。这两种技法不仅会影响成品的外观,还会影响耐久性和耐热性等功能特点。


漆是一种具有挑战性的材料。当漆中的化学成分漆酚与空气中的氧气发生反应时,会形成具有光泽感的漆面,但这种反应很容易受到温度和湿度变化的影响。操作时,必须涂抹多层漆,有时甚至要涂抹数百层,并且每涂一层漆都要留足够的时间让漆面硬化。许多技法还要求在每次涂施之前抛光上一层漆。与此同时,还必须防止灰尘或其他颗粒与湿漆接触,以免破坏漆面。整个工序可能需要数月甚至数年才能完成。

Lacquer Application (Kyūshitsu)


Kyūshitsu is a general term referring to the lacquer application processes used in Japanese traditional crafts. It includes techniques for preparing the substrate (base object), such as lathing or bamboo weaving, but it is distinct from decorative techniques, such as painting or metal inlay.


In the seventeenth century, competition between domains resulted in the development of many distinct regional lacquerware traditions. These produced a rich culture of unique tools and techniques associated with Japanese lacquer application. In recognition of this legacy, kyūshitsu was designated an Important Intangible Cultural Heritage in 1974.


Kyūshitsu techniques can be loosely grouped into two methods: those in which lacquer is applied directly to a substrate, and those in which the substrate is covered with a foundation to which the subsequent layers of lacquer are applied. The two approaches influence not only the appearance of the finished product, but also functional characteristics such as durability and heat resistance.


Lacquer is a challenging medium. Its glossy finish is formed when a component chemical called urushiol reacts with oxygen in the air, but the reaction is vulnerable to fluctuations in temperature and humidity. Lacquer must be applied in multiple—sometimes hundreds—of layers and given sufficient time to harden between each. Many techniques require the lacquer to be polished between applications as well. Meanwhile, wet lacquer must be protected from dust or other particles that may mar the finish. The entire process can take months or even years to complete.

Search