Title Roads to the Ancient Capitals

  • Fukui
Topic(s):
Shrines/Temples/Churches Annual Events
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Obama City/Wakasa Town Japanese Heritage Utilization Promotion Council

古代の都への道


概要

7世紀から8世紀にかけて、初期の日本政府は、権力の集中化と、遠く離れた地域と首都を繋ぐ大規模なインフラストラクチャーの創設に重点を置いていました。若狭国の場合、海岸から塩や海産物を効率よく運ぶために道路が建設されて保全され、地方行政を扱うため役所が設置されました。特定の寺院や神社もまたこの新たな道路沿いに設立されました。


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道路と駅家

古代の都(最初は現在の奈良県、後に京都)と遠い地方を結ぶのに役立った6つの主要な道路の内の1つが北陸道でした。若狭は日本海の港へのアクセスを提供した北陸道沿いにある最初の国でした。琵琶湖を越えて北陸道を旅する人々は、分岐して若狭へ行くか、またはそのまま北上して敦賀に向かい、海岸線に沿って現在の新潟県にまで行くことができました。


この道路により、各地方と都の間の効率的な通信ができるようになりました。使者たちは、中央政府からの命令、地方の支配者からの報告、および緊急文書を運びました。公的な用途のための馬が、この道に沿って約16kmごとに配置された駅家で飼われていました。奈良で発掘された、税と貢納のための木製の荷札には、そのような駅家の名前が4つ記されており、一方で、10世紀の風習や公務の手続きを編纂した延喜式には、3つの名前が言及されています。


政府の執務所

若狭国は701年に、全国を国、郡、里(後に郷)へと分割した新しい行政制度の下で公式的に設立されました。異なる行政区分で業務を管理するために、いくつかの執務所が建設されました。国の執務所は都から派遣された役人によって運営され、郡の執務所は地元の有力な一族から任命された人々によって運営されました。国の執務所の跡地から出土した遺物は、礎石や瓦、そして土器や硬貨、硯などの日用品にまで及びます。


寺院

仏教は6世紀にアジア大陸から日本に伝わり、そのすぐ後に仏教寺院の建設が始まりました。若狭に最初の仏教寺院が建てられたのは、7世紀後半頃です。例えば、の旧跡から出土した瓦の分析から、この頃に創建されたことが分かります。


は、神道と仏教が融合して信仰された宗教的な場所として、714年に創建されました。若狭神宮寺は、奈良の東大寺へ聖なる水を象徴的に送るお水送り(水を送る)の儀式が有名で、10日後には東大寺で有名なお水取り(水を汲む)の儀式が行われます。若狭神宮寺の発掘調査で、8世紀の皇居であった平城宮と一致するスタイルの古代の屋根瓦が発見されたことで、奈良とのつながりがさらに強調されました。


741年、聖武天皇(701年~756年)は、仏教を広めるため、国の安全を祈るために、各国に国分寺(国から支援を受けた寺)を設立するよう命じました。若狭国分寺は、807年に若狭国でその役目を果たすために建立されました。最初期の建造物は失われましたが、元々の寺院の遺跡は国の史跡に指定されています。


展示品

展示されている遺物や文書は、若狭から昔の都や他の地域に至る道の重要な役割を反映しています。若狭国分寺や興道寺跡などから瓦片が出土しました。陶器、硬貨、鐘などの日常品が、かつての村、宿場、役所の跡地で発見されました。江戸時代(1603年~1867年)の延喜式の復刻版は、行政制度における若狭国の地位を論じる部分に公開されており、東大寺の文書には、若狭神宮寺でお水送りが行われた後に行われるお水取りの儀式詳細などが記載されています。

連接古代首都的道路


概要

西元7世紀至8世紀時,早期的日本政府在專注於建立中央集權的同時,還大力修建基礎設施來連結首都與偏遠地區。在若狹國,為了有效運輸海邊出產的鹽和海產而修建了道路,並設置了「役所」(政府辦公機構)處理地方行政事務。在新建成的道路沿線,還出現了不少的寺廟與神社。


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道路與「宿場」

古代日本的首都最初位於如今的奈良縣境內,後遷徙至京都,它們與偏遠地區之間共有六條主幹道相連,其中之一就是北陸道。若狹國是這條路線上第一個連接日本海沿岸港口的地區。沿北陸道過琵琶湖,遊客可以走支線到若狹地區,也可以繼續北行前往敦賀,沿海岸線一直走到今天的新潟縣(潟,音同「細」)。

這些道路提高了首都與各地區的通信效率。信使往來傳遞著中央政府的命令、地方治理者的政報和各種緊急文書。沿途大約每16公里設有一處「宿場」(驛站),裡面備有驛馬。奈良出土的稅貢「木簡」(貨運標籤)上記錄了四個宿場的名字,而10世紀彙集了風俗和政要編寫而成的《延喜式》中則提到了三個宿場名。


役所

若狹國正式建立於西元701年,當時,中央政府開始推行新的行政體系,將各地方分為國、郡、里(後來的鄉)。不同的行政等級匹配不同的「執務所」來負責處理地區事務。「國府」由首都任命管理者,「郡家」的行政官員則由當地名門望族指派。國府遺址中出土了多種文物,包括建築礎石、屋瓦,陶器、硬幣,還有硯臺等日常用品。


寺廟

佛教於西元6世紀自亞洲大陸傳入日本,不久各地便開始建造佛寺。若狹地區的第一批佛教寺廟大約修建於西元7世紀晚期,興道寺就是其中之一。據遺址出土的屋瓦分析顯示,這座寺廟約略初建於這一時期。

若狹神宮寺建造於西元714年,是融合了神道教與佛教、體現「神佛習合」思想的宗教場所。若狹神宮寺以「送水祭」聞名,該祭典是為奈良東大寺送聖水而舉辦的儀式,在東大寺著名的「水取祭」(取水儀式)前10日舉辦。神宮寺遺址的發掘調查中發現,這裡出土的屋瓦與8世紀時天皇居所平城宮的樣式一致,從而進一步證明了該寺與奈良聯繫密切。

西元741年,聖武天皇(701-756)頒佈政令,要求各「國」(日本古代行政區劃,有別於「國家」)建立「國分寺」,即國立佛教寺院,用來宣揚佛教,為國家祈求太平。若狹國分寺建於西元807年,原始建築現已不存,寺廟遺跡已被指定為國家史跡。


展品介紹

本展區通過文物、文獻的展示,介紹若狹地區各條道路在昔日首都與其他地區的連結交流中所起到的重要作用。屋瓦殘片出土於若狹國分寺、興道寺等遺址。陶器、硬幣、鐘等日常用品發掘於各鄉村、驛站和役所遺址。此外,這裡還公開展示了江戶時代(1603-1867)謄抄的《延喜式》中探討有關若狹國在國家行政體系中所扮演的角色這一部分。東大寺文獻中有對在若狹神宮寺的「送水祭」之後舉辦「水取祭」的詳細記錄。

连接古代首都的道路


概要

公元7世纪至8世纪时,早期的日本政府在专注于建立中央集权的同时,还大力建设基础设施来连接首都与边远地区。在若狭国,为了从海边快速运送盐和海产品而积极修路,并设置了“役所”(政府办公机构)处理地方行政事务。在新建成的道路沿线,还出现了相当数量的寺庙与神社。


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道路与“宿场”

古代日本的首都最初位于今天的奈良,后迁徙至京都,它们与偏远地区之间共有六条主干道相连,其中一条就是北陆道。若狭国是这条路线上第一个连接日本海沿岸港口的地区。沿北陆道过琵琶湖,旅行者可以走支路到若狭地区,也可以继续北行前往敦贺,沿海岸线一直走到如今的新潟县(潟,音同“细”)。

这些道路提高了首都与各地区间的通信效率。信使往来传递着中央政府的命令、地方统治者的政报和各种紧急文书。沿途大约每16公里设有一处“宿场”(驿站),里面备有驿马。奈良出土的税贡“木简”(货签)上记录了四个宿场的名字,而10世纪汇集了风俗及政要编写而成的《延喜式》中则提到了三个宿场名。


若狭国正式建立于公元701年,当时,中央政府开始推行新的行政体系,将各地方分为国、郡、里(后来的乡)。不同的行政等级匹配不同的“执务所”,负责处理地区事务。“国府”由首都任命专职人员管理,“郡家”的行政官员则由当地名门望族指派。国府遗址中出土了多种文物,包括建筑础石、屋瓦,陶器、硬币,还有砚台等日常用品。


寺庙

佛教于公元6世纪自亚洲大陆传入日本,之后不久各地便开始兴建佛寺。若狭地区的第一批佛教寺庙大约修建于公元7世纪晚期,从兴道寺遗址出土的屋瓦分析显示,这座寺庙恰好初建于这一时期。

若狭神宫寺建造于公元714年,是融合了神道教与佛教的“神佛习合”综合宗教设施。若狭神宫寺因向奈良东大寺送圣水的仪式“送水祭”闻名,在东大寺著名的“水取祭”(取水仪式)前10日举办。在对神宫寺遗址的发掘调查中发现,这里出土的屋瓦与8世纪时天皇居所平城宫的样式一致,从而进一步证明了该寺与奈良关系密切。

公元741年,圣武天皇(701-756)颁布政令,要求各“国”(日本古代行政区划,有别于“国家”)建立“国分寺”,即国立佛教寺院,以宣扬佛教,为国家祈求太平。在若狭国,承担起这一职责的是若狭国分寺,寺庙建于公元807年。原始建筑现已不存,寺庙遗迹已经被指定为国家史迹。


展品介绍

本展区通过展示多类文物、文献,介绍若狭地区各条道路在昔日首都与其他地区的连接沟通中所起到的重要作用。屋瓦残片出土于若狭国分寺、兴道寺等遗址。陶器、硬币、钟等日常用品发掘于各乡村、宿场和役所遗址。此外,这里还公开展示了江户时代(1603-1867)誊抄的《延喜式》中探讨若狭国在国家行政体系中所处地位的部分。东大寺文献中则记载了关于在若狭神宫寺的“送水祭”之后举办“水取祭”的详情。

Roads to the Ancient Capitals


Overview

In the seventh and eighth centuries, the early Japanese government was focused on the centralization of power and the creation of extensive infrastructure that would connect outlying regions to the capital. In the case of Wakasa Province, roads were built and maintained to efficiently transport salt and seafood from the coast, and government offices were established to handle local administration in the region. A number of temples and shrines were also founded along the new roads.


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Roads and Post Stations

One of the six major roads that helped connect the ancient capitals (first those in present-day Nara Prefecture and later Kyoto) to remote regions was the Hokurikudo. Wakasa was the first province along the route that provided access to the ports on the Sea of Japan. People traveling the Hokurikudo road past Lake Biwa could branch off to Wakasa or continue north toward Tsuruga and along the coastline as far as present-day Niigata Prefecture.


The roads enabled efficient communication between the provinces and the capital. Messengers carried orders from the central government, reports from provincial rulers, and emergency documents. Horses for official use were kept at post stations located approximately every 16 kilometers along the route. Wooden shipping tags for taxes and tributes excavated in Nara bear the names of four such stations, while the Engishiki, a tenth-century compilation of customs and official procedures, mentions three.


Government Offices

Wakasa Province was officially established in 701 under a new administrative system that divided the country into provinces, districts, and villages (later townships). Several offices were built to manage affairs at different administrative levels. The provincial office was run by governors dispatched from the capital, and district offices were managed by people appointed from prominent local families. Artifacts discovered at the sites of former government offices range from foundation stones and roof tiles to everyday items such as pottery, coins, and inkstones.


Temples

Buddhism was introduced to Japan from mainland Asia in the sixth century, and the construction of Buddhist temples began soon after. The first temples in Wakasa were built sometime in the late seventh century. For example, analysis of roof tiles excavated at the former site of Kodoji Temple suggests that it was originally constructed around that time.


Wakasa Jinguji Temple was founded in 714 as a religious site where Shinto and Buddhism were practiced in a syncretic fusion. Wakasa Jinguji is known for the Omizu Okuri (“water-sending”) ritual held to symbolically send sacred water to Todaiji Temple in Nara, which holds the famous Omizutori (“water-drawing”) ritual ten days later. The connection to Nara was further highlighted when excavations of the Wakasa Jinguji grounds revealed ancient roof tiles in a style matching those of Heijo Palace, the imperial residence in the eighth century.


In 741, Emperor Shomu (701–756) decreed that each province should establish a kokubunji (a state-sponsored temple) to spread Buddhism and pray for the safety of the country. Wakasa Kokubunji Temple was built in 807 to fulfill this role in Wakasa Province. Though the earliest structures were lost, the remains of the original temple are a designated National Historic Site.


Exhibition Items

The artifacts and documents on display reflect the important role of the roads that led from Wakasa to the former capitals and other regions. Roof tile fragments were excavated from locations such as Wakasa Kokubunji Temple and the ruins of Kodoji Temple. Everyday objects, including pottery, coins, and bells, were found at sites of former villages, post stations, and government offices. An Edo-period (1603–1867) reprint of the Engishiki is opened to the section discussing the status of Wakasa Province within the administrative system, and a document from Todaiji Temple includes details about the Omizutori water ritual that takes place after the Omizu Okuri ritual held by Wakasa Jinguji Temple.

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