Title Kō-an

  • Aichi
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc. Web Page Pamphlet
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Nagoya Railroad Co.,Ltd.

「弘庵」


弘庵

この茶室「弘庵」は、「如庵」「元庵」と異なり、有楽が設計したものではない。有楽苑の開苑から10年以上経った1986年に、中村昌生と京都伝統建築技術協会の設計で建てられたものである。建てられたものである。歴史ある2つの茶室は普段は立ち入り禁止だが、弘庵は有楽苑の呈茶サービスの会場となっており、定期的に20名までの大寄せ茶会が開催されている。

弘庵は、当時の名鉄社長・竹田弘太郎(1916-1991)にちなんで命名された。玄関に掲げられている扁額は、元庵の扁額を刻んだ人物の後継者である表千家14代家元、而妙斎(1938-)が制作したものである。

弘庵には二つの応接室がある。広間は15畳、約24平方メートルと、如庵のようなこじんまりした茶室と比べるとかなり広い。その中でも特筆すべきは、中央の大きな床の間の天井で、これは8世紀初頭の杉板を再利用したものである。

寄付は8畳(13平方メートル)で、主に広間で行われるお茶会の待合室としても機能している。通常、寄付は茶会の場として使われないが、床の間や炉など、必要な設備は揃っている。寄付の床の間は、広間の床の間に比べて素朴な雰囲気がある。右側の柱は、赤松の丸太を皮付きのまま加工したもので、底には小さな楔が彫られている。この三角形の切り込みは、筍の形に似ていることから「筍面(たけのめん)」と呼ばれる装飾である。元庵の床の間にもこのようなものがある。

弘庵に続く道は、水琴窟と呼ばれる音響装置が隠された石の手水鉢を通る。手水鉢を囲む小石は埋められた陶製の壷を隠し、地中に空洞が作られている。柄杓で水を注ぐと、水滴が壷の中に落ち、まるで琴の音のように響く。

弘庵


與如庵和元庵不同,「弘庵」並非出自織田有樂(1547-1621)的構想,而是中村昌生(1927-2018)和京都傳統建築技術協會設計的作品。弘庵建於1986年,晚於有樂苑落成開放約10多年。如庵和元庵這兩處具歷史意義的茶室一般不對外開放,但弘庵是有樂苑中的品茶場地,會定期舉辦最多20人參加的大型茶會。

為表敬意,弘庵取時任名古屋鐵道株式會社社長竹田弘太郎(1916-1991)名字裡的一個字命名。入口懸掛的匾額由表千家第14代宗匠而妙齋(1938- )題寫製作,他是為元庵題寫匾額的無盡宗左(1901-1979)的繼任者。

弘庵有兩間接待室。其中廣間(主廳)大小為15疊榻榻米(約24平方公尺),較如庵中私密的小茶室更為寬敞。中央大型「床之間」(和式壁龕)的天頂尤其引人注目,採用8世紀早期的老杉木板拼接而成。

較小一間稱為「寄付」,8疊榻榻米大小(約13平方公尺),在廣間舉辦茶會時,這裡就是等候室。寄付一般不舉行茶會,但裡面地爐和床之間等設備齊全,只是床之間更為質樸。右手邊的柱子用整根赤松圓木加工而成,除了在底部刨出了一個楔形,連樹皮都未除去。這個倒三角形斜面因為形似竹筍而被稱為「筍面」,元庵中的一處床之間也經過了同樣的加工處理。

通往弘庵的小道上有一個暗藏發音裝置的石製手水缽,被稱作「水琴窟」。手水缽四周的小石子底下,埋有一個倒置、底部帶孔的陶罐,在地下形成空洞。用長柄勺舀水澆在石子上,滲下的水滴落入罐中,就會發出宛如日本古箏的悅耳聲響。

弘庵


与如庵和元庵不同,这间叫“弘庵”的茶室并非出自织田有乐(1547-1621)的构想,而是中村昌生(1927-2018)和京都传统建筑技术协会设计的作品。弘庵建于1986年,比有乐苑落成开放晚了10多年。如庵和元庵这两处具有历史意义的茶室一般不对外开放,而弘庵是有乐苑中的品茶场地,会定期举办最多20人参加的大型茶会。

为表敬意,弘庵取时任名古屋铁道株式会社社长竹田弘太郎(1916-1991)名字里的一个字命名。茶室入口悬挂的匾额由表千家第14代掌门而妙斋(1938- )题写制作,为元庵题写匾额的无尽宗左(1901-1979)是他的前任。

弘庵有两间接待室,“广间”(主厅)大小为15叠榻榻米(约24平方米),较如庵私密的小茶室宽敞许多。中央大型“床之间”(和式壁龛)的天顶尤其引人注目,采用8世纪早期的老杉木板拼接而成。

另一间“寄付”有8叠榻榻米大小(约13平方米),在广间举办茶会时,这里用作等候室。寄付一般不举行茶会,但里面地炉和床之间等设施齐备,只是床之间更为质朴。右手边的柱子用整根赤松圆木加工而成,除了在底部刨出了一个楔形,连树皮都未除去。这个倒三角形斜面因为形似竹笋而被称为“笋面”,元庵中的一处床之间也经过同样的加工处理。

通往弘庵的小道上有一个暗藏发音装置的石制手水钵,被称作“水琴窟”。手水钵四周的小石子底下,埋有一个倒置、底部带孔的陶罐,在地下形成空洞。用长柄勺舀水浇在石子上,渗下的水滴落入罐中,就会发出宛如日本古筝的悦耳声响。

Kō-an


Unlike Jo-an and Gen-an, the tea house called Kō-an was not designed by Oda Uraku. Rather, it is a modern design by Masao Nakamura and the Kyoto Traditional Building Technology Association, and it was built in 1986, more than a decade after Urakuen opened. Although the two historical tea houses are usually closed to visitors, Kō-an is the venue for Urakuen’s tea service and regularly hosts large tea gatherings of up to 20 people.

Kō-an was named in honor of Meitetsu’s president at the time, Takeda Kōtarō (1916–1991). The name plaque that hangs in the building’s entryway was created by Jimyōsai (1938–), the fourteenth head of the Omotesenke school of tea and successor to the man who inscribed the plaque for Gen-an.

Kō-an has two reception rooms. The main room (hiroma) has an area of 15 tatami mats, or roughly 24 square meters—quite large when compared to intimate tea houses like Jo-an. One part of its large, central tokonoma alcove bears special mention: the ceiling of the alcove is made of reused planks of cedar that date to the early eighth century.

The smaller room (yoritsuki) is 8 tatami mats (13 m2) in size and is used primarily as the waiting area for tea gatherings held in the main room. Although gatherings are not usually held in the smaller room, it has the necessary features: a sunken hearth (ro) and a tokonoma alcove. Compared to the tokonoma in the main room, the one in the small room has a rustic air. The right-hand pillar is crafted from a log of red pine that retains its bark except for a small wedge carved from the bottom. This triangular slice is a decorative touch called a “bamboo face” (takenomen) because it is shaped like a fresh bamboo shoot. One of the alcoves in Gen-an also has this feature.

The path that leads to Kō-an passes a stone washbasin with a hidden musical device known as a suikinkutsu. The pebbles surrounding the washbasin conceal a buried ceramic jar that creates a hollow space in the earth. When water is poured from the dipper onto the pebbles, droplets drain through and fall into the jar, resonating like the notes of a koto.

Search