タイトル おらしょ物語(仏教への改宗を強要されても守り通した信仰)

  • 長崎県
ジャンル:
史跡・城跡
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2019年
地域協議会名:
「長崎と天草地方の潜伏キリシタン関連遺産」保存活用実行委員会

Despite Forced Conversion to Buddhism, Many Hidden Christians Maintain Their Faith

The Shimabara Rebellion was a shock to the shogunate. In 1639, it adopted a policy of isolation, completely banning Portuguese ships from Japanese ports. The Protestant Dutch, who were hostile to the Catholics, replaced the Portuguese as Japan’s trading partners, though they were made to relocate their trading post from Hirado to Dejima, a man-made island in Nagasaki, in 1641.


Between 1617 and 1644, 75 missionaries and more than 1,000 Japanese Catholics were executed. Repression was intensifying all the time, with the shogunate working to uncover believers by forcing them to trample on religious pictures, medals, and other articles of devotion (a practice known as efumi or ebumi). Another method of control was forcing them to convert to Buddhism and registering their names in religious census books, so temples would have to manage them. Despite this, many continued to believe in secret.


With the ban being enforced ever more strictly, 10 missionaries who had slipped into Japan were captured in 1642 and 1643. When Konishi Mansho—supposedly the last Catholic priest in the country—was martyred in 1644, the contact between missionaries and the Japanese people that Xavier had initiated finally came to an end. Thanks, however, to the Hidden Christians secretly continuing with their faith, the flame he had lit was never completely extinguished, and the European influence lingered on.


CHRONOLOGY


1543 Introduction of firearms from Portugal. First contact of Japanese and Western cultures.

1549 Francis Xavier lands in Kagoshima.

1550 First Portuguese ship arrives in Hirado, launching the nanban trade. Christianity comes to the Nagasaki region.

1563 Ōmura Sumitada is baptized at Yokoseura.

1571 Port of Nagasaki opens.

1579 Alessandro Valignano comes to Japan.

1580 Nagasaki is ceded to the Jesuits.

1580 Arima Harunobu is baptized in Hinoe Castle.

1580 Seminary is established in Arima.

1582 The Tenshō embassy leaves Nagasaki.

1584 The Tenshō embassy has an audience with the King of Spain.

1584 Arima Harunobu donates Urakami to the Jesuits.

1585 Tenshō embassy has audiences with two popes.

1587 Edict to expel Christian fathers is issued.

1597 Twenty-six Catholics, including six foreign missionaries, are martyred.

1603 The Tokugawa shogunate takes power.

1614 The Tokugawa shogunate issues edict banning Christianity.

1637 The Shimabara Rebellion breaks out.

1644 The last missionary in Japan is martyred, leaving the country without any priests.


縱然被迫改信佛教,仍有多數潛伏吉利支丹維持信仰


島原-天草起義震驚了幕府,遂於1639年全面禁止葡萄牙船隻停靠日本,並實施鎖國策略。平戶的荷蘭商館也被遷至長崎的人工島「出島」,不過由於與天主教對立,荷蘭的新教徒隨即取代了葡萄牙人,成為日本的新貿易夥伴。

1617年至1644年期間,共有75名傳教士與超過1000名日本吉利支丹被處死。幕府的打壓日益嚴苛,甚至要求人們踐踏聖畫及勳章等聖器(此一儀式稱為「踏繪」),藉以清查吉利支丹。除此之外,信徒亦被強迫改信佛教,記錄在「宗門改帳(宗教調查簿)」之中,由寺院管理。即便如此,仍有許多基督徒秘密堅守基督教信仰。

在嚴峻的禁教環境中,1642年及1643年秘密入國的10名傳教士遭捕。隨著留在日本的最後一名傳教士小西曼西奧於1644年殉教,由沙勿略起頭的傳教士與日本人交流活動就此告終。然而透過秘密傳承信仰的潛伏吉利支丹,沙勿略傳入的宗教之火並未熄滅,相反歐洲的影響力卻持續遺留於此。

(插圖:庄司好孝)


年表

1543
葡萄牙將火繩槍傳入日本。日本與歐洲文化首次交流
1549
聖方濟各·沙勿略登陸鹿兒島
1550
首艘葡萄牙船入港平戶,為「南蠻貿易」之始。基督教傳入長崎
1563
大村純忠於橫瀨浦受洗
1571
長崎開港
1579
亞歷山德羅·范禮納諾赴日
1580
長崎成為耶穌會領地
1580
有馬晴信於日野江城受洗
1580
有馬地區興建神學校
1582
天正遣歐使節從長崎出發
1584
天正遣歐使節晉見西班牙國王
1584
有馬晴信捐贈浦上村給耶穌會
1585
天正遣歐使節晉見兩名羅馬教宗
1587
《伴天連追放令》發布
1597
包含六名外國修士在內,共26名信徒殉教
1603
江戶幕府成立
1614
江戶幕府發布基督教禁教令
1637
島原-天草起義爆發
1644
最後的傳教士殉教。日本國內從此無神父

即使被迫改信佛教,仍有多数潜伏吉利支丹维持信仰


岛原-天草起义使幕府大为震惊。1639年,幕府全面禁止葡萄牙船舶停靠日本,并实施锁国政策。平户的荷兰商馆也被迁至长崎的人工岛“出岛”,不过由于与天主教对立,荷兰的新教徒随即取代葡萄牙人,成为日本的新贸易对象。

1617年至1644年期间,共有75名传教士及超过1000名日本吉利支丹被处决。幕府的镇压日益严苛,甚至要求人们“踏绘”,即践踏神圣画像及勋章等基督教圣器,借此肃清吉利支丹。除此之外,信徒亦被强迫改信佛教,并记录在“宗门改帐”(宗教调查簿)之中,由寺院管理。即使如此,仍有许多基督徒秘密坚守基督教信仰。

在严峻的禁教环境下,1642年及1643年秘密潜入日本的10名传教士被捕。1644年,随着滞留于日本的最后一名传教士小西曼西奥殉教,由沙勿略开启的传教士与日本人交流活动就此中断。然而,在潜伏吉利支丹的秘密传承下,沙勿略点燃的宗教之火未曾熄灭,欧洲的影响力也持续遗留于此。

(插图:庄司好孝)


年表

1543
葡萄牙将火绳枪传入日本。日本与欧洲文化首次交流
1549
圣方济各·沙勿略于鹿儿岛登陆
1550
首艘葡萄牙船入港平户,开启“南蛮贸易”。基督教传入长崎
1563
大村纯忠于横濑浦接受洗礼
1571
长崎开港
1579
亚历山德罗·范礼纳诺赴日
1580
长崎成为耶稣会领地
1580
有马晴信于日野江城接受洗礼
1580
有马地区兴建神学校
1582
天正遣欧使节从长崎出发
1584
天正遣欧使节晋见西班牙国王
1584
有马晴信捐赠浦上村给耶稣会
1585
天正遣欧使节晋见两名罗马教宗
1587
《伴天连追放令》颁布
1597
包含六名外国修道士在内,共26名信徒殉教
1603
江户幕府建立
1614
江户幕府颁布基督教禁教令
1637
岛原-天草起义爆发
1644
最后的传教士殉教。日本国内自此无神父

仏教への改宗を強要されても多くの潜伏キリシタンは信仰を維持する

島原・天草一揆は幕府に衝撃を与えた。1639年、幕府はポルトガル船の日本への来航を完全に禁止し、鎖国政策に乗りだした。平戸にあったオランダ商館は長崎の出島という人工の島に移されたものの、カトリックと対立していたプロテスタントのオランダ人が、ポルトガル人に代わって日本の貿易相手となった。


1617年から1644年までに75人の宣教師と1,000人以上の日本人キリシタンが処刑された。弾圧は一段と厳しくなり、幕府は聖画像やメダイなどの信心具を踏ませて(この習慣は絵踏と呼ばれる)キリシタンの摘発に努めた。さらに、信徒を仏教へ改宗させて宗門改帳に記載するなど寺院の管理下に置いた。それでもなお、多くの信徒がひそかにキリスト教の信仰を守り通した。


厳しい禁教下、1642年と1643年には日本に密入国した10人の宣教師が捕らわれた。日本に残された最後の宣教師とされる小西マンショが1644年に殉教し、ザビエルに始まった宣教師と日本人の交流によるキリスト教宣教はついに途絶えた。しかし、潜伏キリシタンのひそかな信仰の継承によって、ザビエルがともした明かりは決して消えることはなく、ヨーロッパの影響は残され続けた。


(挿画:庄司好孝)




年表

1543

ポルトガルより鉄砲伝来。日本とヨーロッパの文化が初めて接触

1549

フランシスコ・ザビエル鹿児島に上陸

1550

平戸に最初のポルトガル船来航し、南蛮貿易が始まる。長崎地方にキリスト教伝来

1563

大村純忠が横瀬浦で洗礼を受ける

1571

長崎開港

1579

アレッサンドロ・ヴァリニャーノ来日

1580

長崎がイエズス会領となる

1580

有馬晴信が日野江城にて洗礼を受ける

1580

有馬にセミナリヨ開設

1582

天正遣欧使節、長崎出発

1584

天正遣欧使節がスペイン国王に謁見

1584

有馬晴信が浦上村をイエズス会に寄進

1585

天正遣欧使節が2人のローマ教皇に謁見

1587

伴天連追放令発布

1597

外国人修道士6名を含む信徒26名が殉教

1603

江戸幕府が開かれる

1614

江戸幕府によるキリスト教禁教令発布

1637

島原・天草一揆勃発

1644

最後の宣教師が殉教。日本国内に神父が不在となる

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