タイトル 県重文 明善寺

  • 岐阜県
ジャンル:
神社・寺院・教会 世界遺産(自然・文化) 建造物・施設
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
251-500
作成年度:
2020年
地域協議会名:
白川村多言語解説協議会

Myozenji Museum


Myozenji Temple is one of the most significant religious sites in Shirakawa-go and has been the main Buddhist sanctuary in the village of Ogimachi since its founding in 1748. A temple of the Jodo Shinshu (True Pure Land) school, the dominant form of Buddhism in this area, Myozenji has a distinctive thatched main hall that dates to 1827. Next to the main hall is the kuri, or living quarters of the head priest and his family, occupying one of the largest gassho-style houses in the village. This structure was built in 1817 and is now a museum where visitors can learn about traditional life in Shirakawa-go.


The museum building is one of the few houses of its kind in the area with plastered earthen walls, which are more fire-resistant than wooden walls. Its 330-square-meter first floor houses the living quarters, including a large living room with an irori fireplace at the center. Above the fireplace hangs a hiama, a wooden board used to extinguish sparks rising from the fire, to dissipate smoke, and to prevent heat from dispersing throughout the house. The living room was where the family ate and spent time together sitting around the hearth in strictly prescribed seating order. The head of the household sat with his back against the thick post at the center of the building, symbolizing his role as the main breadwinner. His wife sat on the right-hand side and his firstborn son on the left, while the rest of the family had their places on the opposite side of the irori.


Upstairs in the four-level attic, which was used mainly for cultivating silkworms, visitors can view a variety of tools, kitchen utensils, ornaments, and other items that convey how the people of Shirakawa-go traditionally made a living. The attic also provides a look at the inside of the roof structure, which is secured by straw ropes and bindings (neso) made of witch hazel saplings. The foundation and first floor of a gassho-style house such as the Myozenji kuri were usually built by professional carpenters, whereas ordinary villagers would work together to assemble everything above the house’s lattice ceiling.


After viewing the attic, visitors can follow a covered corridor from the kuri into the main hall, the interior of which is in the ornate style characteristic of Jodo Shinshu temples. The landscape paintings on the walls, many of which depict Mt. Fuji, are the work of artist Hamada Taisuke (1932–).


明善寺鄉土館(岐阜縣重要文化財產)


明善寺是白川鄉最重要的宗教場所之一,自1748年建成以來,一直是荻町最主要的佛教聖地。這是一座淨土真宗寺院,在當地,淨土真宗是佔據主導地位的佛教宗派。寺內茅葺屋頂的本堂(正殿)非常獨特,其歷史可以追溯到1827年。本堂旁的建築稱「庫裡」,是寺院住持及其家人的住所,也是村裡最大的「合掌造」民居之一。這座房屋建於1817年,如今是一座鄉土館(介紹本地歷史文化的設施),幫助參觀者瞭解白川鄉的傳統生活。

鄉土館是本地區少有的幾座灰泥土牆建築之一,這種牆體的防火性比木牆更好。一樓總面積330平方公尺為生活區,有一間大起居室,房間中央是「圍爐裏」(用以烹飪和取暖的地爐),其上方懸掛著一塊被稱為「火天」(Hiama)的木板,用於熄滅暖爐中迸出的火星,驅散煤煙,同時防止熱氣散出房間。起居室是全家人吃飯和圍爐閒坐消磨時光的地方。圍爐的座次有嚴格規定,大家長的座位背靠房屋中心粗壯的支柱,象徵他是負擔全家人生計的頂樑柱。家主的妻子坐在他的右手邊,長子坐左手邊,其餘家庭成員依序坐在暖爐的對面。

樓上是四層的複式閣樓,主要用於養蠶,遊客可以在這裡看到各種工具、廚具、裝飾品以及其他能夠展示白川鄉人傳統謀生方式的物品。進入閣樓還能一覽屋頂的內部構造,整個屋頂只用草繩和金縷梅嫩枝做成的「ネソ」(Neso;合掌造民居中用於綁縛樑、柱的細枝)固定。像明善寺庫裡這樣的合掌造民居,地基和一樓通常由經驗豐富的木匠建造,格子天花板以上的所有部分則由村民協力安裝。

參觀完閣樓後,遊客可以沿著一道簷廊從庫裡前往寺院本堂(正殿),殿內裝飾華麗,是典型的淨土真宗寺院風格。牆上繪製的風景畫多以富士山為主題,所有畫作均出自畫家濱田泰介(1932- )之手。

明善寺乡土馆


明善寺是白川乡最重要的宗教场所之一,自1748年建成以来,一直是荻町最主要的佛教圣地。这是一座净土真宗寺院,净土真宗是本地占据主导地位的佛教宗派。寺内茅葺屋顶的本堂(正殿)非常独特,其历史可以追溯到1827年。本堂旁的建筑称“库里”,是寺院住持及其家人的住所,也是村里最大的“合掌造”民居之一。这座房屋建于1817年,如今是一座乡土馆(介绍本地文化历史的设施),帮助参观者了解白川乡的传统生活。

乡土馆是本地区少有的几座灰泥土墙建筑之一,这种墙体的防火性比木墙更好。一楼总面积330平方米,被用作生活区,有一个大起居室,房间中央是“围炉里”(用以烹饪和取暖的地炉),上方悬挂一块被称为“火天”(Hiama)的木板,用于阻挡并熄灭炉膛中迸起的火星,驱散煤烟,同时防止热气散出房间。起居室是全家人吃饭和围炉闲坐消磨时光的地方。围炉的座次有严格规定,大家长的座位背靠房屋中心粗壮的支柱,象征他是负担全家生计的顶梁柱。家主的妻子坐在他的右手边,长子坐左手边,其余家庭成员依序坐在暖炉对面。

楼上是一个四层复式阁楼,主要用于养蚕,参观者可以在这里看到各种工具、厨具、装饰品以及其他展现白川乡人传统谋生方式的物品。进入阁楼,还能一览屋顶的内部构造,整个屋顶只用草绳和金缕梅嫩枝做成的捆索“ネソ”(Neso;合掌造民居中用于绑缚梁、柱的细枝)固定。像明善寺库里这样的合掌造民居,地基和一楼通常由经验丰富的木匠建造,格子天花板以上的所有部分则由村民协力安装。

参观完阁楼后,来访者沿着一道檐廊从库里即可前往寺院本堂(正殿)。本堂殿内装饰华丽,是典型的净土真宗寺院风格。墙上绘制的风景画多以富士山为主题,是画家滨田泰介(1932- )的作品。

明善寺郷土館


明善寺は、白河郷で最も重要な信仰の地のひとつで、1748年の創建以来、荻町にある仏教の聖地としても知られています。この地域の主要仏教宗派となっている浄土真宗の寺院、明善寺には、1827年に建てられた特徴的な茅葺きの本堂があり、本堂の隣には、この寺の住職やその家族の住居、庫裡があり、この村最大の合掌造りの家屋のひとつを占めています。1817年に建てられたこの建物は、白川郷の伝統生活を学ぶことができる郷土館となっています。


郷土館の建物は、この地域にはあまり観られない、木造よりも耐火性に優れた漆喰塗りの土壁造りです。その、広さ約330平方メートルの1階は、中央に囲炉裏のある大きな居間を中心とした居住空間となっており、暖炉の上には、火の粉を消したり、煙を消したり、家中の熱を逃がさないようにするための火天(ひあま)という木の板が掛けられています。居間は、家族が食事をしたり、囲炉裏を囲んで一家団欒のひとときを過ごしたりする場所で、家族は厳密に決められた席順に座っていました。家長は、家族の稼ぎ頭としての役割を象徴する中央の大黒柱に背を向けて座り、その右側には妻、左側には長男が座り、その他の家族は囲炉裏の反対側に座っていました。


主に養蚕に使われていた、2階にある4階建ての屋根裏部屋では、道具や台所用品、装飾品などを見学することができ、白川郷の人々の昔の暮らしぶりを知ることができます。また、屋根裏部屋では、マンサクの苗木で作られたネソという締め具と藁縄で固定された屋根の裏側を見ることもできます。妙善寺の庫裡のような合掌造りの家の基礎や1階は、大工が作るのが一般的でしたが、格子天井の上の部分は村人が協力して組み立てていました。


屋根裏の見学後は、庫裡から屋根付きの回廊を通って、浄土真宗寺院特有の華美な装飾が施された本堂に入ることができます。壁に描かれた富士山を中心とした山水画は、浜田泰輔画伯(1932-)の作品です。


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