タイトル 西湖図、秋月等観(1496年)作

  • 石川県
ジャンル:
地域の特産物
媒体利用区分:
アプリ・QRコード等
ワード数:
250以下
作成年度:
2022年
地域協議会名:
いしかわ工芸・文化財デジタルコンテンツ推進協議会

View of West Lake by Shūgetsu Tōkan (1496)


West Lake in Hangzhou, China, has featured in Chinese legends, paintings, and literature since the Tang dynasty (618–907). Japanese visitors to China often went to Hangzhou during their travels, and the lake came to epitomize Chinese ideals of natural beauty that captured the imaginations of Japanese poets, painters, and aristocracy.


This hanging scroll dates to 1496 and is the earliest extant Japanese depiction of West Lake. It was painted by Shūgetsu Tōkan (dates unknown), who studied under renowned painter Sesshū Tōyō (1420–1502).


The inscription in the upper left corner of the hanging scroll reads, “This image of West Lake in Hangzhou was done on the third day of the third month of the ninth year of Hongzhi (1496) at the State Guesthouse in Beijing.” Shūgetsu likely sketched the lake when he visited it, then later referred to Chinese paintings of the lake to complete his work.


The names of different locations are written on the painting, such as “Six Bridges” underneath the line of bridges and “Lingyin Temple” above a small building nestled between the Northern and Southern Peaks in the center-back of the painting. It is a realistic, almost map-like depiction of the lake. This realism made the painting a credible reference for later Japanese painters, who attempted their own West Lake depictions during the Edo period (1603–1867).

秋月等觀《西湖圖》(西元1496年作)


自唐朝(西元618–907)以來,杭州西湖就經常出現在中國的傳說、繪畫和文學作品中,日本旅人前往中國旅遊時常常到訪杭州,西湖也逐漸演變為中國自然美景的典範,令無數日本詩人、畫家和貴族心馳神往。


這幅掛畫可追溯至西元1496年,是日本現存最早描繪西湖的作品,其作者為師從著名畫家雪舟等楊(西元1420–1502)的秋月等觀(生卒年不詳)。西元1950年,《西湖圖》獲指定為日本重要文化財。


掛軸左上角題款為「杭州西湖之圖,於北京會同館作此圖,弘治玖年(西元1496年)閏三月拾三日。」。秋月很有可能在遊覽西湖時畫好草圖,然後參考中國畫中的西湖來完成這幅畫作。


畫中各地點都標註了名稱,例如一排拱橋下方標有「六橋」,而畫中央後方的南高峰和北高峰之間有棟小型建築,上方標有「靈隱寺」。這件作品如實描繪西湖景色,寫實程度近似一幅地圖。由於如此寫實,後來江戶時代(西元1603–1867)的日本畫家們在描繪西湖時,將《西湖圖》視為可靠的參考對象。

秋月等观《西湖图》(1496)


自唐朝 (618–907) 以来,杭州西湖就经常出现在中国的传说、绘画和文学中。日本旅人访问中国时常常造访杭州,西湖因而也逐渐演变为中国自然美景的典范,令无数日本诗人、画家和贵族心驰神往。


这幅挂轴画可追溯至1496年,是日本现存最早的描绘西湖的作品。这幅作品由师从著名画家雪舟等杨 (1420–1502) 的秋月等观(生卒年不详)绘制。1950 年,《西湖图》被指定为日本重要文化财产。


挂轴左上角题款为“杭州西湖之图,于北京会同馆作此图,弘治玖年(1496年)闰三月拾三日”。秋月很有可能在游览西湖时完成速写,然后参考中国画中的西湖,完成了这幅画作。


画中各地点都标注了名称,如一排拱桥下方标有“六桥”,而画幅中间后侧南高峰和北高峰之间的小型建筑上方则标有“灵隐寺”。该作品对西湖景色的写实程度近似地图。这种现实主义风格导致后来江户时代 (1603–1867) 日本画家们想要描绘西湖时,纷纷以此为可靠的参考。

西湖図、秋月等観(1496年)作


中国杭州にある西湖は、唐の時代(618-907)から中国の伝説や絵画、文学に登場する場所である。中国を訪れた日本人は、旅先で杭州を訪れることが多く、中国の自然美を象徴する湖として、日本の詩人や画家、貴族の心を捉えた。


本図は、1496年に描かれた掛け軸で、現存する日本最古の西湖の絵である。雪舟等楊(1420-1502)に師事した秋月等観(年代不詳)が描いたものである。


掛け軸の左上には、「杭州西湖図、弘治九年(1496)三月三日、北京の会同館にて描かれた」と記されている。西湖を訪れた際に写生し、その後、中国の絵画を参考にして完成させたようだ。


橋の下には「六橋」、中央奥の北高峰と南高峰に挟まれた小さな建物の上には「霊隠寺」と、それぞれの地名が書かれている。まるで地図のような湖のリアルな描写である。このリアルさは、江戸時代(1603-1867)に西湖を描こうとした後世の日本画家にとって、信頼できる参考資料となった。

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