タイトル ちいさな藍美術館

  • 京都府
ジャンル:
史跡・城跡 体験アクティビティ
媒体利用区分:
Webページ
ワード数:
250以下
作成年度:
2022年
地域協議会名:
一般社団法人南丹市美山観光まちづくり協会

The Little Indigo Museum


The history of indigo dyeing can be explored in the picturesque surroundings of the Little Indigo Museum in Kayabuki no Sato. The museum occupies the largest thatched-roof farmhouse in the village, built on high ground in 1796 for the Nakano family, who were the hereditary village headman. The family’s high status is reflected in the sizable stone walls built to fortify the terraced ground the house stands on and the small but exquisite garden.


The building’s current owner is Kyoto-born artist Shindo Hiroyuki. He moved to Miyama with his family in 1981, purchasing the Nakano house and converting the historic property into a dyeing studio. Shindo first learned about indigo dyeing during his studies at the Kyoto City University of Arts in the late 1960s and has been dedicated to the craft ever since. He chose the town for its pure groundwater and because the rural environment made it possible to burn large quantities of wood for ash, a key ingredient in the fermentation process through which indigo leaves are transformed into dye. In 2005, he opened a museum displaying his collection of indigo-dyed items from around the world to share the history of the art form with visitors to Kayabuki no Sato.


From the museum entrance, it is possible to peek into Shindo’s studio in the next room, where vats filled with inky blue dye are set into the floor. The dye contains no synthetic chemicals and can be used as fertilizer once it has outlived its main purpose. It is indeed used in the Shindo family’s vegetable patch. The spent indigo has antibacterial properties and acts as an insect repellent.


These benefits, not to mention the vivid shades of blue and purple, have made indigo a treasured dye worldwide for thousands of years. This history can be explored at Shindo’s museum, set in the house’s attic, which formerly was used to store the dried grass used to rethatch the roof. It now displays a rotating selection of pieces from the artist’s collection of hundreds of indigo items. Admission is 300 yen.

小小藍美術館


在「茅葺之里」的「小小藍美術館」,遊客可以在明媚如畫的環境中探索藍染的歷史。這間美術館位於村裡最大的一座茅葺農舍內,地勢較高。該農舍建於1796年,原為世襲村長中野家所擁有。為保護梯田而建造的石頭圍牆頗為壯觀,庭園小而精美,這些都彰顯著村長一家的權勢和地位。

現在,這座建築的主人是藝術家新道弘之。他出生於京都,1981年舉家搬遷至美山町,買下了中野家宅,並將這座歷史悠久的老屋改造成印染工坊。新道弘之在1960年代末就讀於京都市立美術大學,並開始接觸藍染工藝。從那以後,他投入畢生精力致力於這門工藝。之所以選擇美山町,是因為這裡擁有純淨的地下水源,而且只有在鄉下,他才可能大量燒製草木灰。製作藍染染料需要發酵蓼藍葉,草木灰是這個環節中必不可少的重要原料。2005年,新道弘之開設了小小藍美術館,展示他從世界各地收藏的藍染作品,同時向參訪茅葺之里的遊客介紹這種藝術形式的歷史。

在美術館的入口處,遊客可以窺見新道弘之設在旁邊的工作坊,工作坊地板上嵌著裝滿了藍染染料的大桶。這種染料不含任何化學合成物,剩餘時還能當作肥料使用。新道弘之一家就會用它來給自家菜園施肥。除此之外,染料還有殺菌除蟲功效。

由於藍染具有許多好處,加之其本身鮮亮的藍紫色澤,數千年來,一直受到世界各地喜好者的青睞。有關這方面的歷史,遊客可以在新道弘之的美術館中一探究竟。農舍的閣樓曾經用來存放農家修繕房屋所用的茅葺乾草,如今,這裡輪替展出藝術家的數百件藍染收藏品。美術館門票300日圓。10:00~17:00開放,12月下旬至次年3月上旬和非節假日的週四、週五閉館。

小小蓝美术馆


来到“茅葺之里”这座“小小蓝美术馆”,人们可以在明媚如画的环境中探索蓝染的历史。美术馆位于村里最大的一座茅葺农舍内,地势较高。这座农舍是本村世袭村长中野家族的宅邸,建于1796年。为保护梯田而建造的石头围墙颇为壮观,庭园小而精美,处处彰显着中野一族的势力与地位。

这栋建筑如今的主人是艺术家新道弘之,他出生于京都,1981年阖家迁居美山町后买下了中野家宅,并将这座历史悠久的老房子改成了印染工坊。在20世纪60年代晚期就读于京都市立美术大学时,新道弘之开始接触蓝染工艺,从那以后,他就将毕生精力投入了这项工艺之中。之所以选择美山町,是因为这里拥有纯净的地下水源,而且只有在乡下,他才可能大量烧制草木灰。制作蓝染染料需要用蓼蓝叶发酵,草木灰是这个环节必不可少的重要原料。2005年,新道弘之开办了美术馆,展示他从世界各地收来的蓝染作品,同时,还向造访茅葺之里的人们介绍这种艺术形式的历史。

在美术馆的入口处可以窥见新道弘之设在隔壁的工坊,工坊地板上嵌着装满了蓝染染料的大桶。这种染料里不含任何化学合成物,剩余时还能当作肥料使用。新道弘之一家就会用它来给自家菜园施肥。除此之外,蓝染染料还有杀菌除虫功效。

由于蓝染具有诸多益处,再加上它鲜亮的蓝紫色泽,数千年来一直受到全世界的珍视,相关历史可在新道弘之的美术馆内一探究竟。农舍的阁楼以前用来存放农家修缮房屋所用的茅葺干草,如今,这里轮替展出艺术家的数百件蓝染收藏品。美术馆门票300日元。10:00~17:00开放,12月下旬~次年3月上旬和非节假日的周四、周五闭馆。

ちいさな藍美術館


かやぶきの里にある「ちいさな藍美術館」は、藍染めの歴史を風光明媚な環境の中で知ることができる施設だ。1796年、庄屋を世襲していた中野家の高台に建てられた、村内最大の茅葺き屋根の農家内にある。段々畑を守るために作られた大きな石垣や、小さくも繊細な庭はこの家の高い地位を反映している。


現在の所有者は京都出身の美術家・新道弘之である。彼は1981年に家族で美山町に移り住み、中野家を購入し、歴史的建造物を染め工房に改装した。1960年代後半に京都市立美術大学在学中に藍染を知り、以来、藍染にこだわり続けている。藍の葉を染料にするための発酵に必要な灰を作るために、木を大量に燃やすことができる田舎であることと、地下水がきれいであることが、新道がこの町を選んだ理由である。2005年には世界各地の藍染のコレクションを展示した美術館を開設し、かやぶきの里を訪れる人々に藍染の歴史を伝えている。


美術館の入り口からは隣の部屋にある新道の工房を覗くことができる。藍染の染料が入った桶が床に固定されている。この染料は化学合成物質を一切含んでおらず、新道家の畑のように、役目を終えたら肥料として使うことができる。また、抗菌作用や虫除け効果もある。


このような利点と、青や紫の鮮やかな色合いから、藍染は何千年も前から世界中で珍重されてきた。かつて屋根の葺き替えに使った干し草が保管されていた屋根裏部屋では、藍染の歴史を作家が収集した、交代で展示している数百点の藍のコレクションを通して学ぶことができる。入館料は300円。

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