Title Hiroshima Peace Memorial Museum

  • Hiroshima
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Public Works & Institutions (Museums, etc.)
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
The City of Hiroshima

広島平和記念資料館


広島平和記念資料館は原爆に関連する市の設営地としては最大です。ここでは1945年8月6日の悲惨な出来事や、なかなか消え去らないその余波について詳細に感情に訴える説明がされています。有名な建築家、丹下健三氏(1913年~2005年)が設計した、市のいくつかの記念館の一つ、広島平和記念資料館は1955年にオープンし、2006年には日本の重要文化財に指定されました。戦後の建築家がこの栄誉を受けたのはこれが最初でした。


資料館は平和公園内の二つの広大な隣接する建物から成ります。本館は初めての来館者にお勧めです。ここには原爆投下当時の、数えきれないほどの遺物が展示され、広島の原爆の犠牲者の体験が、今日の人々にできるだけ具体的に理解できるようにしてあります。一方、東館は様々な媒体を通じた平和教育に重点を置いています。2019年の春には、本館は大規模な改装の後、再オープンし現在は多数の展示品が一層効果的に展示されています。


本館のロビーにある「平和の時計」は、広島が世界で最初の核兵器使用の犠牲になってから経過した日数を示し、それと伴に地球のどこかで最後に核実験が行われてからの日数も示されています。


資料館に入ると、来館者はまず細い、照明を抑えた廊下を通り、そこには包帯を巻いた少女や上空から見た原爆のきのこ雲など、様々なスケールのものが映った巨大な白黒写真が並んでします。新しく加わったこのコーナーは、閉塞感のある設計になっており、犠牲者たちが感じた閉じ込められたような感覚や絶望感を伝えています。


さらに進むと、いくつかの広い展示エリアは、広島の原爆の体験を年代順に詳しく説明し、焦点は物から人へ移っていきます。爆弾そのもの、その後の火災旋風、黒い雨、新型爆弾の性質が地上ではまだ知られていなかった混乱した数日間、数週間、じわじわと何十年にもわたり世代間に受け継がれる放射能の影響などが、写真、生き残った人々の記憶から描き出したイラスト、多くの遺品を通して語られています。遺品の中には、幼児の持ち物だった、熱でねじれた三輪車があり、また、爆心地から約240m離れた銀行から持ち寄られた建物の一部もあり、一瞬にして焼かれて灰となった犠牲者の「影」が猛烈な熱で石段に焼き付けられています。



平和記念資料館を訪れると、深く胸が痛む経験になり得ますが、誰にとっても経験する深い価値のあるものです。


廣島和平紀念資料館


廣島和平紀念資料館是廣島市與原子彈轟炸有關的最大型博物館。館內詳細介紹了發生於1945年8月6日的悲慘事件及後遺症。廣島和平紀念資料館由著名建築師丹下健三(1913-2005)設計,此外,他還設計了廣島市內另外幾座與原子彈轟炸有關的紀念館。資料館於1955 年開業,2006 年被列為日本重要文化財。這也是二戰後日本建築首次獲此殊榮。

該資料館由和平紀念公園內兩座相鄰的大型建築組成。若是初次到訪的旅客,推薦您從參主館參觀,這裡展示著原子彈轟炸後遺留的文物,館方竭盡所能地讓生活在現代的人們能對廣島的罹難者感同身受。主館在2019年春天完成大規模整修後重新開館,展示效果得到了極大提升。東館則專注於通過各種媒介來推廣和平教育。

「地球和平監視鐘」佇立在主館入口,鐘面下方顯示的兩行數字分別是史上首次成為原子彈轟炸犧牲者的廣島在慘劇發生之後經過的天數,以及地球上某個地方最近的一次核試驗距離現在的天數。

進入資料館後,參觀者會先要經過一條狹窄、幽暗的走廊。走廊里展示主題迥異的巨幅黑白照片,有纏著繃帶的少女,也有從高空俯瞰的原子彈爆炸形成的蘑菇雲。這是新的展區,採用了較封閉、壓抑的設計,是為了傳遞罹難者無處可逃的絕望。

往前走是一個較開闊的展區,這裡的展示重點從「物」轉移到「人」,按照年代順序詳細介紹了廣島原子彈轟炸的歷史。大量的照片、文物和根據倖存者的記憶描繪的插畫,將原子彈轟炸,及其之後產生的漫天大火、旋風、持續不斷的黑雨……將當時地面上由於尚不瞭解新型炸彈的實際情況而一片混亂的數天乃至數周展現到人們面前,並揭露了轟炸後遺留長達數十年、跨越數代人的核輻射影響。遺物中,除了被燒到扭曲變形的幼兒三輪車外,還有距離爆炸中心約240公尺的銀行建築的一部分,上面印著在爆炸的瞬間,罹難者被燒成灰燼,而後被猛烈的熱量汽化後變成了石階上的「影子」。

參觀和平紀念資料館或許是一次非常沉重的體驗,但也是每個人有生之年都該親歷一次的體驗。

广岛和平纪念资料馆


广岛和平纪念资料馆,是广岛市内规模最大的原子弹爆炸纪念设施。这里生动详细地介绍了那场发生于1945年8月6日的悲惨事件及其后遗症。广岛和平纪念资料馆由著名建筑师丹下健三(1913-2005)设计,此外他还担纲了广岛市内另外几座与原子弹爆炸有关的纪念馆。该馆于1955年开业,2006年被指定为日本重要文化财,这是二战后日本建筑首次荣膺此项殊荣。

该资料馆由和平纪念公园内两座相邻的大型建筑组成。若是初次到访,推荐从主馆参观。这里展示了原子弹爆炸后留下的无数遗物,旨在让生活在现代的人们与罹难者感同身受。主馆于2019年春经大规模装修后重新开业,展示效果得到了极大提升。东馆则主要通过各种媒介来开展和平教育。

“地球和平监视钟”伫立在主馆入口,钟面下方显示着两行电子数字,分别为史上首次成为原子弹爆炸牺牲者的广岛在惨剧发生之后所经历的天数,以及地球某处最近一次核试验后所经历的天数。

进入资料馆后,参观者首先要经过一条狭窄、幽暗的走廊。走廊里排列了主题各异的巨幅黑白照片,有缠着绷带的少女,也有从高空俯视的原子弹爆炸时形成的蘑菇云。这是新增的展区,采用了封闭、压抑的设计来表达死难者们无处可逃的绝望。

往前是一个较开阔的展区,这里的展示重点从“物”转向“人”,按照年代顺序详细介绍广岛在原子弹爆炸后的经历。大量的照片、遗留品和借助幸存者的记忆描绘的插画,详尽描述了原子弹的爆炸、之后的火灾旋风、持续不断的黑雨,将当时因尚不了解新型炸弹的实际情况而混乱不已的数天乃至数周展现在人们面前,并揭露了爆炸后遗留长达数十年、跨越数代人的核辐射影响。遗物中,有被烧到扭曲变形的儿童三轮车,还有距离爆炸中心240米处的银行建筑的一部分,上面印着在瞬间被烧成灰烬的死难者被猛烈的热量汽化后烙印在石阶上的“影子”。

参观和平纪念资料馆或许是一次非常沉重的体验,但也是每个人都应该亲历一次的体验。

Hiroshima Peace Memorial Museum


The Hiroshima Peace Memorial Museum is the largest of the city’s venues related to the atomic bomb. It presents a thorough and emotional account of the tragic event of August 6, 1945, and its lingering aftereffects. One of several memorials in the city designed by renowned architect Tange Kenzo (1913–2005), the Peace Memorial Museum first opened in 1955, and in 2006 was designated an Important Cultural Property of Japan—the first time that postwar architecture had received this honor.


The museum comprises two expansive, adjacent structures within Peace Memorial Park. The main building is recommended for first-time visitors; it is here that countless artifacts from the time of the bombing are displayed, making the experience lived by Hiroshima’s A-bomb victims as tangible as possible for people today. The east building, meanwhile, is focused on peace education through a variety of media. In spring 2019, the main hall reopened after an extensive renovation, and many of its exhibits are now displayed even more effectively.


Inside the main building, a “peace clock” in the lobby displays the number of days that have elapsed since Hiroshima fell victim to the world’s first act of nuclear warfare, together with the number of days since nuclear weapons were last tested somewhere on Earth.


Entering the museum proper, visitors first pass through a narrow, dimly lit hallway lined with huge monochrome photographs whose subjects range in scale from a young girl in bandages to the bomb’s mushroom cloud as seen from high in the air. This newly added section is claustrophobic by design, conveying some of the sense of entrapment and desperation felt by victims.


Further on, spacious exhibition zones recount Hiroshima’s A-bomb experience chronologically and with a focus that moves from the material to the human: the bombing itself and subsequent firestorms and black rain, the confusing days and weeks when the nature of the new bomb was not yet understood on the ground, and decades of insidious, intergenerational damage wrought by radiation are related via photographs, illustrations created from memory by survivors, and dozens of artifacts. Among the latter are a heat-twisted tricycle that belonged to a young child, and a section of building taken from a bank roughly 240 meters from the hypocenter—the “shadow” of a victim, who was incinerated in an instant, burned into its stone steps by the intense heat.


A visit to the Peace Memorial Museum can be deeply harrowing, but is something that everyone should experience.


Search