Title Kaga Domain Workshop (Osaikusho)

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
Web Page
Text Length:
251-500
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

加賀藩御細工所


加賀藩御細工所(おさいくしょ)は、16 世紀後半に加賀藩(現在の石川県、富山県)によって設立された工芸品製作所である。加賀藩の有力者であった前田家の支援を受け、1868年に閉鎖されるまで、高度な技術を持つ職人や工芸品、装飾品などの発展に大きく貢献した。


この工房の本来の目的は、他藩の工房と同様、江戸時代(1603‐1867)に先立つ数十年にわたる戦乱の時代に武器や武具を管理・修理することが本来の目的であった。混乱が収まると、従来のような工房の大きなニーズはなくなった。しかし、政情不安もあり、加賀藩初代藩主・前田利家(1539-1599)は、万が一、再び戦乱が起こった場合に備えて、工房を継続するよう命じたのである。時が経つにつれ、争いの危険性は減少し、工房の成員はより芸術的な活動へと移行していった。


加賀藩3代藩主・前田利常(1594-1658)は、工房の装飾美術・工芸の発展を積極的に奨励した。利常の影響により、工房は正式に「御細工所」(おさいくしょ)として設立され、あらゆる種類の熟練工が採用されるようになった。象嵌や加賀蒔絵など、さまざまな工芸技術が開花し、城下町として発展した金沢には全国から職人が集められた。


前田家は、自分たちの意思で職人を呼び寄せるだけでなく、積極的に多くの職人を招き入れ、そこに住まわせ働かせた。1600年代の加賀の工芸技術の発展には、利常のほか、第5代加賀藩主の前田綱紀(1643-1724)が大きく貢献したとされている。祖父・利常に育てられた綱紀は、芸術に造詣が深かった。さらに、優れた工芸技術を研究し、標本化するために、工芸品の見本や品々を集めた「百工比照」として知られる膨大なコレクションを作成したのである。綱紀は、職人を工房の近くに住まわせるなどして、工芸の発展を促した。また、特に質の高いものを作った職人には褒賞を与えた。


加賀藩御細工所は、もう一つの点で新境地を開いた。それまでは、技術の知識を自分の子孫にのみ伝えた家によって発展してきた。しかし、加賀藩御細工所には、漆器、絵付け、金工などあらゆる分野の職人が集まり、肩を並べて仕事していたのである。その結果、多くの技法が生まれ、優れた作品が生み出されたのである。


加賀藩御細工所の代表的な作品に、江戸時代後期の御輿がある。1800年代には、70人以上の職人が在籍し、それぞれの知恵と技術を結集して、この精巧な作品を作り上げた。デザインは黒漆地に金蒔絵、螺鈿細工、金象嵌で、蔓に花をあしらった文様と梅花型の前田家の家紋を表現している。金具のデザインも凝っている。内部も蒔絵や金地と色鮮やかな絵が施されている。


加賀藩御細工所は、250年以上続いた後、1868年に永久に閉鎖された。1867年に徳川幕府が崩壊し、明治時代(1868-1912)が始まり、日本の政治体制が大きく再編されたことがその理由である。大名は領地と権限を奪われ、藩は県に改編され、加賀藩の一部は1872年に石川県となった。

加賀藩御細工所


加賀藩御細工所是位於加賀藩(今石川縣和富山縣)的手工藝作坊,在16世紀後期由當地實力雄厚的前田家資助,直到西元1868年關閉以前,為培養技藝純熟的工匠及發展手工藝和裝飾藝術做出了巨大貢獻。


在江戶時代(西元1603–1867)以前,日本各地戰火連連,時間長達數十年之久,期間加賀藩和其他許多藩一樣設立了作坊,最初主要是為了維修和管理武器和盔甲。等到後來戰亂平息,作坊傳統的服務不再面臨大量需求。但由於政局仍不穩定,加賀藩第一代藩主前田利家(約西元1539–1599)下令繼續經營作坊,以防再次發生戰爭。過了一段時間後,好在戰爭爆發的風險解除,作坊的工匠們將重心轉向藝術領域。


加賀藩第三代藩主前田利常(西元1594–1658)積極鼓勵作坊發展裝飾藝術和手工藝。在他的推動下,作坊正式以「御細工所」的名義成立,並招募了精通各類手工藝的工匠們。隨著鑲嵌和加賀蒔繪等眾多手工藝技術蓬勃發展,規模日漸擴大的金澤城下町吸引到來自日本各地的工匠。


不僅工匠們主動前來,前田家也積極邀請他們到金澤生活和工作。除了前田利常之外,加賀藩第五代藩主前田綱紀(西元1643–1724)對17世紀加賀手工藝技術的發展同樣功不可沒。前田綱紀由祖父前田利常撫養長大,對藝術充滿熱情,為了對各種精湛的手工藝技術進行分類和研究,他廣泛收集各類手工藝樣本和手工藝品,整理出名為「百工比照」的樣本集。前田綱紀還鼓勵手工藝發展,邀請工匠們在御細工所附近聚居,並獎賞製作出優秀作品的工匠。


加賀藩御細工所的突破創新還體現在另一方面,由於過去手工藝技術往往由某個家族研發和掌握,相關知識也只傳授給後代子孫。然而在加賀藩御細工所裡,漆器、繪畫、金屬加工等各個領域的工匠們聚在一起並肩工作,共同努力之下各種手工藝技巧一齊發展,催生出許多出類拔萃的作品。


在加賀藩御細工所製作的作品中,最具代表性的是一件江戶時代晚期的神轎。到了19世紀,御細工所的工匠已有70餘人,他們結合各自的知識和技巧,攜手打造出這件精巧作品。御輿採用金蒔繪、螺鈿鑲嵌和在黑漆底鑲嵌黃金等手法,呈現花朵裝飾的藤蔓圖案,以及前田家的梅花形家徽。御輿的金屬部件設計也同樣精巧,內部在金底上以蒔繪和彩繪技法勾勒圖案。


加賀藩御細工所延續了250多年,於西元1868年永久關閉。這主要是因為在西元1867年時,德川幕府的統治終結,日本進入明治時代(西元1868–1912),政治結構出現了巨大變革,藩主的土地和權力遭到剝奪,藩地被重新劃分為縣,加賀藩的一部分也在西元1872年成為石川縣。

加贺藩御细工所


加贺藩御细工所是16世纪后期创立于加贺藩(今石川县和富山县)的工艺作坊,由实力雄厚的前田家族赞助。御细工所为培养能工巧匠,发展手工艺和装饰艺术做出了巨大贡献,直到1868年关闭。


在江户时代 (1603–1867) 前,日本经历了数十年的全国战争。加贺藩和其他许多藩地一样设立了工坊,最初主要是为了维修和管理武器盔甲。后来战乱平息,工坊原有的服务不再面临大量需求。但由于政局仍不稳定,加贺藩第一代藩主前田利家(约1539–1599)下令工坊继续经营,以防战争再次爆发。时过境迁,爆发战争的风险逐步消散,工坊的匠人们将重点转向艺术领域。


加贺藩第三代藩主前田利常 (1594–1658) 积极鼓励工坊发展装饰艺术和工艺。在他的推动下,工坊正式改为“御细工所”,聘请了各类型的熟练工匠。镶嵌和加贺莳绘等众多工艺技术蓬勃发展,规模日渐扩大的金泽城下町吸引了来自日本各地的工匠。


不仅工匠们主动聚集,前田家族更是积极邀请他们到金泽生活和工作。除了前田利常之外,加贺藩第五代藩主前田纲纪 (1643–1724) 对17世纪加贺工艺技术的发展同样功不可没。前田纲纪由祖父前田利常抚养长大,对艺术充满热情。为了对各种精湛的工艺技术进行分类和研究,他广泛搜集各类工艺成品物件,创造出名为“百工比照”的样本集锦。前田纲纪让工匠们在御细工所附近聚居,以鼓励技术发展,对造出优秀作品的工匠也予以奖励。


加贺藩御细工所的突破创新还体现在另一个方面。过去,工艺技巧和知识往往由某个家族研发和掌握,也只传授给家族后辈。然而,在加贺藩御细工所里,漆器、绘画、金属工艺等各个领域的工匠聚在一起并肩工作。在这种共同努力之下,各种工艺技巧齐头并进,催生出许多出类拔萃的作品。


加贺藩御细工所最杰出的作品之一是一件江户时代晚期的神轿。到了19世纪,御细工所的工匠已有70余人。他们结合各自知识和技巧,共同创造了这件华丽的作品。御舆采用金莳绘、螺钿镶嵌和黑漆底金镶嵌等手法,呈现花朵装饰的藤蔓图案和前田家族的梅花形家徽。御舆的金属部件设计复杂而精巧,其内部装饰也极为考究,在金底上以莳绘和彩绘技法勾勒出图案。


加贺藩御细工所活跃经营了250余年,于1868年永久关闭。这是因为1867年,德川幕府统治终结,日本进入明治时期 (1868–1912),政治结构出现了巨大变革,藩主的土地和权力被剥夺,藩地被重新划分为县;1872年,加贺藩的一部分成为石川县。

Kaga Domain Workshop (Osaikusho)


The Kaga Domain Workshop (Osaikusho) was a crafts workshop established in the late sixteenth century in Kaga domain (now Ishikawa and Toyama Prefectures). Patronized by the region’s powerful Maeda family, the workshop contributed extensively to the development of highly skilled artisans, crafts, and decorative arts until it was closed in 1868.


The workshop’s original purpose—like that of similar workshops in other domains—was to manage and repair weapons and armor during the decades of countrywide warfare that preceded the Edo period (1603–1867). After the turmoil had subsided, there was no longer great need for the traditional services of the workshop. However, a degree of political instability lingered, so Maeda Toshiie (ca. 1539–1599), the first lord of Kaga domain, ordered the workshop to continue operations, lest conflict break out once more. As time went on, the risk of conflict diminished, and members of the workshop turned to more artistic pursuits.


Maeda Toshitsune (1594–1658), the third lord of Kaga domain, actively encouraged the development of decorative arts and crafts at the workshop. Under Toshitsune’s influence, the workshop was formally established as the Osaikusho, and skilled artisans of every type were employed. Numerous craft techniques flourished, such as zōgan inlay and Kaga maki-e, and artisans from all over Japan were drawn to the growing Kanazawa castle town.


More than their own initiative brought artisans to the area—the Maeda family actively invited many to live and work there. In addition to Toshitsune, Maeda Tsunanori (1643–1724), the fifth lord of the Kaga domain, is largely credited with the development of craft techniques in Kaga during the 1600s. Raised by his grandfather Toshitsune, Tsunanori was enthusiastic about the arts. He created an extensive collection of craft samples and items, known as the Hyakkō Hishō, to study and catalogue superior crafting techniques. Tsunanori encouraged the development of crafts by having the artisans live together near the workshop. He also rewarded those who produced particularly high-quality items.


The Kaga Domain Workshop broke new ground in another respect. Previously, craft techniques had been developed by families who transmitted knowledge of the techniques only to their own descendants. However, at the Kaga Domain Workshop craftsmen of all disciplines—lacquerware, painting, metalwork, and many others—gathered and worked side by side. Their combined efforts enabled the advancement of many craft disciplines and the creation of superb pieces.


One of the most impressive items created at the Kaga Domain Workshop is a ceremonial palanquin from the late Edo period. By the 1800s, there were over 70 artisans working at the workshop, and they combined their knowledge and skills to create this elaborate work. The design features a pattern of vines decorated with flowers and the plum-blossom-shaped Maeda family crest, all rendered in gold maki-e lacquer, raden shell inlay, and gold inlay on a black lacquer background. The metal fittings are also intricately designed. The inside is decorated, as well, with maki-e lacquer and colorful paintings on a gold background.


The Kaga Domain Workshop closed permanently in 1868 after more than 250 years of continuous activity. Its closure resulted from the fall of the Tokugawa shogunate in 1867 and the beginning of the Meiji era (1868–1912), when the country’s political organization was significantly restructured. Domain lords were stripped of their lands and authority, and domains were reorganized into prefectures; part of Kaga domain became Ishikawa Prefecture in 1872.

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