Title Kaga Domain Workshop (Osaikusho)

  • Ishikawa
Topic(s):
Regional Specialties
Medium/Media of Use:
App, QR code, etc.
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2022
Associated Tourism Board:
Ishikawa Crafts and Cultural Heritage Digital Contents Promotion Council

加賀藩御細工所


加賀藩御細工所(おさいくしょ)は16 世紀後半に設立され、加賀藩(現在の石川県と富山県)が運営していた工芸品製作所である。この工房は、加賀藩の有力者であった前田家の支援を受け、1868年に閉鎖されるまで、高度な技術を持つ職人や工芸品、装飾品の発展に大きく貢献した。


この工房の本来の目的は、他藩の工房と同様、江戸時代(1603‐1867)に先立つ数十年にわたる戦乱の時代に、武器や武具の管理・修理することであった。1615年に戦いが終わり、安定と平和が訪れたため、武器や防具の製作や修理の必要性が少なくなった。


加賀藩3代藩主・前田利常(1594-1658)は、工房を装飾美術・工芸の振興に重点を置くようにした。利常の影響により、工房は正式に「御細工所」(おさいくしょ)となり、金沢の城下町にはさまざまな職人が引き寄せられた。


5代目加賀藩主・前田綱紀(1643-1724)は、1600年代に加賀で工芸技術を発展させたことで、多くの功績が認められている。祖父・利常のもとで育った綱紀は、芸術に造詣が深かった。そのため、職人を工房の近くに住まわせ、技術の発展を促した。加賀藩の工房には、それまで家内や企業秘密とされていた漆や絵付け、金工などさまざまな職人が集まり、協力していた。彼らの協力により、加賀の数々の名品が生み出されたのである。綱紀はまた、職人たちが特に質の高いものを作ると報いた。


御細工所の職人の多くは、本業の工芸品に加えて、能楽や茶道など、前田家の好む文化的な分野にも力を注いだ。

加賀藩御細工所


加賀藩御細工所是位於加賀藩(今石川縣和富山縣)的手工藝作坊,在16世紀後期由當地實力雄厚的前田家資助。直到西元1868年關閉以前,為培養技藝純熟的工匠,以及發展手工藝和裝飾藝術做出了巨大貢獻。


在江戶時代(西元1603–1867)以前,日本各地戰火連連,時間長達數十年之久,期間加賀藩和其他許多藩一樣設立了作坊,最初主要是為了維修和管理武器和盔甲。西元1615年戰爭結束之後,在和平穩定的環境下,製造或修理武器與盔甲的需求大不如前。


加賀藩第三代藩主前田利常(1594–1658)將作坊的重心,轉為發展裝飾藝術和手工藝,在他的推動下,作坊正式以「御細工所」的名義成立,吸引了精通各類手工藝的工匠們,來到規模日漸擴大的金澤城下町。


前田綱紀(西元1643–1724)是加賀藩第五代藩主,對於推動加賀藩17世紀的手工藝技術發展作出了很大貢獻。前田綱紀由祖父前田利常撫養長大,對藝術充滿熱情,為了鼓勵技術的發展,他邀請工匠們聚居在御細工所附近。由於手工藝技術和知識過去往往是某個家族不外傳的秘密或商業機密,但在加賀藩御細工所,精通漆器工藝、繪畫,金屬加工等所有藝術門派的工匠們可以聚在一起並攜手合作,他們共同努力造就了許多加賀藩出品的一流作品。此外,前田綱紀還會獎勵製作出優秀作品的工匠。


許多御細工所的工匠們除了不斷提升自己本行的技藝,在前田家喜愛的能劇、茶道等文化領域也取得了很大成就。

加贺藩御细工所


加贺藩御细工所是16世纪后期在加贺藩(今石川县和富山县)创立和经营的工艺作坊,由实力雄厚的前田家族赞助。直到1868年关闭前,御细工所为培养能工巧匠,发展手工艺和装饰艺术做出了巨大贡献。


在江户时代 (1603–1867) 前,日本经历了数十年的全国战争。加贺藩和其他许多藩地一样设立了工坊,最初主要是为了维修和管理武器盔甲。1615年战争结束之后,在和平稳定的环境下,制造和修理武器的需求大不如前。


加贺藩第三代藩主前田利常 (1594–1658) 将工坊的重点转向发展装饰艺术和工艺技巧。在他的推动下,“御细工所”正式成立,吸引了各类熟练工匠来到规模日渐扩大的金泽城下町。


前田纲纪 (1643–1724) 是加贺藩第五代藩主,他对推动17世纪当地的工艺技术发展作出了很大贡献。前田纲纪由祖父前田利常抚养长大,对艺术充满热情。为了鼓励技术的发展,他让工匠们聚居在御细工所附近。过去,工艺技巧和知识往往是某个家族或商业机密。但在加贺藩御细工所,漆器、绘画,金属工艺等行业的工匠们可以聚集在一起工作,他们的共同努力造就了加贺藩许多一流的作品。前田纲纪还会嘉奖制造出优秀作品的工匠。


除了不断提升自己本行的技艺,御细工所的匠人们在前田家族喜爱的能剧、茶道等文化领域也取得了很大成就。

Kaga Domain Workshop (Osaikusho)


The Kaga Domain Workshop (Osaikusho) was a crafts workshop established in the late sixteenth century and operated by Kaga domain (present-day Ishikawa and Toyama Prefectures). The workshop was patronized by the region’s powerful Maeda family, and it contributed significantly to the development of highly skilled artisans, crafts, and decorative arts until it closed in 1868.


The workshop’s original purpose—like that of similar workshops in other domains—was to manage and repair weapons and armor during the decades of countrywide warfare that preceded the Edo period (1603–1867). After the final battle ended in 1615, stability and peace ensued, which meant there was less need to craft or repair weapons and armor.


Maeda Toshitsune (1594–1658), the third lord of Kaga domain, changed the workshop’s focus to the advancement of decorative arts and crafts. Under Toshitsune’s influence, the workshop was formally established as the Osaikusho, and artisans of every type were drawn to the growing Kanazawa castle town.


Maeda Tsunanori (1643–1724), the fifth lord of Kaga domain, receives much of the credit for advancing craft techniques in Kaga during the 1600s. Raised by his grandfather Toshitsune, Tsunanori was enthusiastic about the arts. To encourage their development, Tsunanori had artisans live near the workshop. Craft techniques had previously been kept as family or trade secrets, but craftsmen of all disciplines—lacquer, painting, metalworking, and many others—gathered and collaborated at the Kaga Domain Workshop. Their combined efforts enabled the creation of many of Kaga’s most superb pieces. Tsunanori also rewarded the artisans when they produced particularly high-quality items.


In addition to their main crafts, many of the Osaikusho artisans worked to excel at cultural pursuits that the Maedas favored, such as noh theater and tea ceremony.

Search