Title Oito Hell

  • Nagasaki
Topic(s):
Historic Sites/Castle Ruins Shrines/Temples/Churches
Medium/Media of Use:
Interpretive Sign
Text Length:
≤250 Words
FY Prepared:
2019
Associated Tourism Board:
Shimabara tourism board

お糸地獄


これはお糸地獄と呼ばれ、地獄は「温泉」と「地獄」の二つを意味する。地域の伝説によると、1800 年代後半、島原城の近くにお糸という名前の裕福な女性が住んでいた。お糸(Oito)は、愛人の助けを借りて夫を殺したかどで告発され、有罪となり死刑宣告を受けた。死刑執行の瞬間、地の底からぶくぶくと音を立てて地獄が現れたことから、お糸の最終的な運命を示している。


キリスト教殉教者のモニュメント

お糸地獄の上の丘に、キリシタン殉教碑(キリスト教殉教者のモニュメント)がある。明治時代(1868 年 – 1912 年)にそこに立てられ、モニュメントには1620年から 1630 年に雲仙で拷問され殺された、およそ 33 名のキリスト教徒を後世に伝えている。


キリスト教は 1500 年代半ばに日本にもたらされ、九州で盛んになった。長崎はキリスト教信仰の拠点となり、島原半島の領主有馬晴信(1567 年 - 1612年)は 1579 年に改宗した。キリスト教は九州および日本で数十年間普及したが、1600 年代初期に、この外国の宗教の運命が変わった。当初キリスト教は、ヨーロッパ人と関係を築き火器や貿易品を得るために必要だと考えられている一方、外国勢力による植民地化の手段だとも考えられていた。そのため、宣教師は追放され、改宗者は処刑され、宗教そのものが禁止された。


1627 年から、島原半島じゅうから多くのキリスト教徒が雲仙に連れて行かれ、信仰を捨てるまで地獄(温泉)で拷問された。殆どが棄教せず、その犠牲を見た雲仙の人々は、キリスト教の禁止が解かれて間もなく、犠牲者たちの信仰の強さを後世に残そうとした。


この日本史の暗黒の期間が、作家の遠藤周作(1923 年 – 1996 年)に、1966 年に『沈黙』という小説を書くための着想を与えた。この物語はマーティン・スコセッシ監督によって 2016 年に映画化され、いくつかのシーンが雲仙地獄で撮影された。現在、島原半島のキリスト教徒の受難は記念碑や慰霊祭を通じて敬われている。


絲地獄


此地稱作「絲地獄」,地獄一詞被賦予「溫泉」及「地獄」雙重涵義。據當地相傳,19世紀後半,島原城附近居住著一位名叫「阿絲」的女子,在情夫的幫助下謀殺親夫,遭到指控後被判死罪。執行死刑的瞬間,地底傳來水泡翻滾之聲,而地獄溫泉隨即緩緩湧出,彷彿暗示著阿絲在冥府的命運。


吉利支丹殉教碑

絲地獄山丘有一座吉利支丹殉教碑。建於明治時代(1868-1912)的該殉教碑,向後世傳達了17世紀20年代至17世紀30年代在雲仙被拷問致死的約33名基督徒的故事。

基督教於16世紀中期傳入日本,盛行於九州。長崎則成為基督教信仰的據點。1580年,島原半島領主有馬晴信(1567-1612)亦改宗基督教。歷經數十年,基督教在九州及日本得以廣泛傳播。這門源自外國的宗教,其命運卻在17世紀初期急轉直下。起初,基督教被認為是與歐洲人建立關係,獲取火器及貿易品的必要媒介,但不久卻被視作助長外國殖民勢力的徵兆。受此影響,傳教士遭驅逐、改宗者被處死,宗教本身也被禁止。

自1627年起,眾多島原半島的基督徒被帶至雲仙,在地獄(溫泉)接受嚴刑拷問,直至願意放棄信仰為止,但當時卻幾乎無人棄教。或許正是目睹其甘願犧牲的身姿,使得雲仙居民在禁教令解除後不久,便決定將殉教者的虔誠之心流傳後世。

作家遠藤周作(1923-1996)從日本史的這段暗黑時期穫得靈感,於1966年完成小說《沉默》。英國知名作家格雷厄姆·格林認為遠藤是20世紀基督教文學中最重要的作家,更讚譽《沉默》為戰後日本文學的代表作。原作中,雲仙地獄作為基督徒被拷問以強迫改宗的處所而登場,且該故事後經馬丁·史柯西斯執導,於2016年翻拍為電影。如今,島原半島基督徒的受難史透過紀念碑與慰靈祭典得以紀念和緬懷。

丝地狱


此地被称作“丝地狱”,其中地狱一词被赋予“温泉”及“地狱”的双关涵义。据当地相传,19世纪下半叶,岛原城附近居住着一位名为“阿丝”的女子,借情夫之力谋杀亲夫,遭到指控后被判死罪。执行死刑的瞬间,地底传来水泡翻腾之声,而地狱温泉随即缓缓涌出,仿佛暗示着阿丝在冥府的命运。


吉利支丹殉教碑

这座吉利支丹殉教碑位于丝地狱的山丘上。该殉教碑建于明治时代(1868-1912),向后世传达了17世纪20年代至17世纪30年代在云仙被拷问致死的约33名基督徒的故事。

16世纪中期,基督教传入日本,盛行于九州。长崎则成为基督教信仰的据点。1580年,岛原半岛领主有马晴信(1567-1612)亦改信基督教。基督教历经数十年,在九州及日本得以广泛传播。但好景不长,这门源自外国的宗教,其命运却在17世纪初期急转直下。起初,基督教被认为是与欧洲人建立关系,获取火器及贸易品的必要媒介,但不久却被视作助长外国殖民势力的征兆。受此影响,传教士遭驱逐、改宗者被处决,宗教本身也被禁止。

众多岛原半岛的基督徒自1627年起,被陆续押至云仙,在地狱(温泉)遭受严刑拷问,直至愿意放弃信仰为止,但当时却几乎无人弃教。或许正是目睹了其甘愿牺牲的身姿,使得云仙居民在禁教令解除后不久,便决定将殉教者的虔诚之心流传后世。

作家远藤周作(1923-1996)从日本史的这段暗黑时期获得灵感,于1966年完成小说《沉默》。英国知名作家格雷厄姆·格林认为远藤是20世纪基督教文学中最重要的作家,更将《沉默》赞誉为战后日本文学的代表作。原作中,云仙地狱作为基督徒被拷问以强迫改宗的场所而登场,且该故事后经马丁·史柯西斯执导,于2016年翻拍为电影。如今,通过纪念碑与慰灵祭典,岛原半岛基督徒曾经遭受的苦难得以纪念和缅怀。

Oito Hell

This is the Oito Jigoku, or Oito Hell―the word jigoku has the double meaning of “hot spring” and “hell.” According to local legend, there was once a wealthy woman named Oito who lived close to Shimabara Castle in the late 1800s. Oita was accused of killing her husband with the help of her secret lover, and she was found guilty and sentenced to death. At the moment of her execution, a jigoku came bubbling up from beneath the earth, indicating Oito’s fate in the afterlife.


Monument to Christian Martyrs

On the hill above Oito Hell is the Monument to Christian Martyrs. Erected during the Meiji era (1868–1912), the monument commemorates the approximately 33 Christians who were tortured and killed in Unzen during the 1620s and 1630s.

Christianity was brought to Japan in the mid-1500s and flourished in Kyushu. Nagasaki became a stronghold of the Christian faith, and the lord of the Shimabara Peninsula, Arima Harunobu (1567–1612), converted in 1579. Christianity was popular for several decades in Kyushu and around Japan, but by the early 1600s the fortunes of this foreign faith changed. While embracing Christianity was originally seen as a necessary step in establishing relations with Europeans and subsequently gaining access to firearms and other trade goods, but the religion came to be seen as a sign of eventual colonization by hostile foreign powers. In response, missionaries were exiled, converts were executed, and the religion itself was banned.

Beginning in 1627, dozens of Christians were brought to Unzen from across the Shimabara Peninsula and tortured in the jigoku hot springs until they renounced their faith. Many did not; it may have been their sacrifice that inspired the people of Unzen to commemorate the martyrs after the ban on Christianity was lifted.

This dark period in Japanese history inspired the author Shūsaku Endō (1923–1996) to write the novel Silence in 1966. Director Martin Scorsese made the novel into a film in 2016, and a number of scenes were shot on location at the Unzen jigoku. The suffering of the Shimabara Peninsula’s Christians is now honored through monuments and memorial services.


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